Inkorting vorderen nalatenschap

_Guess
Topic Starter

Inkorting vorderen nalatenschap

#1 , 30 sep 2015 14:01

Hallo,

Ik zit met een paar vragen in verband met erfenis.

Mijn oma (weduwe) heeft 1 zoon (mijn vader), waarmee ze geen contact meer heeft.

Nu wil ze alles van nalatenschap geven aan mij. (Ik ben het enigste kleinkind)
Oma zegt dat ze een testament bij de notaris heeft laten schrijven dat ik alles erf.
Maar bij mij weten is mijn vader een reservataire erfgenaam en kan hij niet onterft worden. Hij heeft recht op 1/2 van de erfenis, heb ik gelezen.

Nu heb ik al enkele schenkingen gekregen van mijn oma, dit is al langer of drie jaar geleden.
Vandaag kom ik bij mijn vader en zegt hij dat hij er een advocaat wil op zetten om toch een deel van de erfenis te krijgen.
Mijn vraag is nu, als er een advocaat op zit, kan hij dan een inkorting vorderen op het gene dat ik al gekregen heb van mijn oma?
Of kunnen ze daar niet meer aankomen?
Mijn vader beweert dat ik een stuk zal moeten terug geven aan hem.

Mijn oma huurt een flat, dus heeft geen onroerend goed.

Ik heb al gezocht op internet maar voor mij is het niet heel duidelijk.

Hopelijk kan er iemand helpen van jullie.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 sep 2015 19:58

Inkorting bekomen kan alleen via de rechtbank.
ALLE schenkingen van de overledene, aan iedereen, haar leven lang, worden terug opgelijst. Daarbij komt het vermogen dat er is op datum van het overlijden.
Op die som gaat men de breuk toepassen die je zelf vond: 1/2.
Als je al méér dan die helft kreeg, zal je een stuk moeten afgeven.
Er zijn regels die dan bepalen (van) welke schenking eerst wordt af/teruggenomen. En regels die bepalen hoeveel oude schenkingen NU waard zijn.

Hoe "armer" je oma dus zal sterven, hoe zwaarder de schenkingen wegen die je al kreeg.

duma

#3 , 01 okt 2015 17:12

Kortom: je moet alleen iets teruggeven als er geen 1/2e meer overblijft voor je vader.
Die 1/2e wordt berekend op alles wat je grootmoeder had (wat er is bij overlijden + schenkingen die ze deed)

Concreet voorbeeld: Als jij dus €100.000 kreeg en er nu nog maar €50.000 te verdelen is, zal jij €25.000 aan je vader moeten geven, zodat elk €75.000 erft.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”