sport en ontspanning

SofiekeLothi
Topic Starter

sport en ontspanning

#1 , 29 sep 2015 23:23

Beste,
ik heb ook zoiets aan de hand.
ik ga proberen een lang verhaal kort te maken.
In juli 2007 bevallen van een dochter en door mij en mijn ex gewenst, maar daarna is beginnen mis gaan. Mijn ex bedroog mij met een goede vriendin, ik ben dat te weten komen en hij begon met beloven dat het ging stoppen en goed ging komen tussen ons. Toch bleef dit duren, hij bedroog mij zelfs nog met anderen ook. Door de beloftes bleef ik hem geloven natuurlijk je wil je gezin redden, tot die vriendin zwanger was van hem. Ze wouden abortus doen, maar ging niet meer. Bleek dat ik ook zwanger was terwijl ik toch de pil nam. Mijn ex wou abortus, door de steun en begrip van vooral zijn ouders heb ik geen abortus gedaan. Nu ben ik fiere man van twee schattige kapoentjes, een meisje van 8 jaar nu en een jongen van 6 jaar. Na de geboorte van de jongste zijn we definitief uit elkaar gegaan, met een overeenkomst bij notaris dat ik het huis overnam en zijn deel niet moest uitbetalen. Daar tegenover staat de gewone standaardregeling om de 2 weken een weekend bij papa en de helft van de vakanties. Hij komt de kindjes halen en brengt ze naar huis. Ook betaalt hij geen alimentatie.
Het ophalen en zo geen probleem, buiten dan dat op tijd komen soms nogal moeilijk is. Het probleem is nu dat de kindjes sinds vorig jaar ook hun hobby's hebben. Mijn dochter doet rope-skipping en dat is elke zaterdag van 9u tot 10u, ze heeft vorig jaar enkel de weekends geweest dat ze bij mij was. Mijn zoontje voetbalt sinds vorig jaar en bij hem hetzelfde de trainingen gedurende de week geen probleem, maar voor hem geen match als hij bij de papa is. Ik heb reeds verschillende keren vriendelijk gevraagd om de kinderen hun hobby's te laten, maar als ze bij hem zijn wil hij leuke dingen doen krijg ik als antwoord.
Ik ben nu reeds 4 jaar getrouwd met mijn huidige man en hij ziet de kindjes heel graag en ook de kindjes zeggen tegen hem papa zonder dat hen verplicht is. Mijn man heeft reeds verschillende keren gezegd dat ik tegen mijn ex moet ingaan voor hun hobby's, ik doe dit en ik zeg ook tegen de kindjes dat ze moeten vragen om te mogen gaan naar voetbal of rope-skipping. De kindjes durven over hun hobby's niet praten denk ik. Mijn kleine voetballer wil keeper worden, maar volgens mijn ex moet hij stoppen met voetbal en gaan dansen. Mijn zoon voetbalt heel graag en leeft hem uit.
Vandaag komt mijn zoon thuis met mijn man van de voetbal training, beide met tranen in de ogen. Ik vraag wat er scheelt. Mijn zoon wou weer niet stoppen na de training en voort trainen en voetballen, mijn man krijgt het lastig en dwingt mij nu om er iets aan te doen dat mijn ex ook met mijn zoon naar voetbal zou gaan. Minn man zijn
Zoon komt niet meer naar huis en mijn zoon is gek op mijn man. Ik begrijp mijn man wel dat hem dat pijn doet dat mijn zoon vedriet heeft omdat zijn papa niet mee wil naar zijn hobby. Het is hem te ver en te veel. Wat kan ik meer doen als hem vragen om toch de kindjes hun hobby te laten doen. Volgens mijn man is dit nu bij wet verplicht dat de kinderen hun hobby kunnen uitoefenen en dat mijn ex verplicht is! Is dit zo bij wet en waar kan ik dat terug vinden? En dat de voogd beslist over welke hobby's, de kinderen hebben hun hobby's zelf gekozen. Ik betaal alles, mijn ex niets zelfs niet bij leggen bij schoolfacturen. Kan iemand mij raad geven?
zoon komt niet meer naar huis en mijn zoon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 okt 2015 17:09

Ik weet dat u het goed bedoelt, maar de kinderen laten vragen aan hun vader om hun hobby's te laten doen? Weet je wel hoeveel emotionele druk dat op hen ligt? Dat zij dat moeten vragen aan hun papa als ze het antwoord al kennen? Daar zou ik echt mee stoppen; je berokkent daar meer schade mee dan iets anders op de lange termijn.

Voor de rest is het simpel: Elke ouder kiest hoe hij de tijd met zijn kinderen invult. Jij kan de vader niet dwingen om de beperkte tijd die hij heeft met zijn kinderen op een bepaalde manier in te vullen. Wat je man zegt klopt ook niet. Voogd bijvoorbeeld bestaat niet; jij en je ex hebben samen co-ouderschap, wat wil zeggen dat jullie steeds samen over de belangrijke dingen in het leven van jullie kinderen moeten beslissen. Wat daaraan vooraf ging doet helemaal niet ter zake. Samen kinderen gemaakt, samen opvoeden, samen beslissen. Jouw man is géén partij in deze zaken, hoe cru dat ook klinkt, maar hij is niet de vader.

Ja, kinderen hebben recht op sport en ontspanning, maar neen, jij kan dat niet alleen beslissen. Samen overeenkomen is hier de boodschap.
Langs de andere kant: Ze hebben er dus wel recht op en het is een spijtige zaak dat vader hen daar niet in wil ondersteunen. Vanaf een bepaalde leeftijd is een hobby niet meer spelen, maar zijn er wedstrijden, examens, matchen, .... en is het maar 1 keer op 2 te kunnen gaan een serieus nadeel en voor sommige hobby's zelfs geen mogelijkheid.

Schrijf je ex een Aangetekend Schrijven, verwijzend naar de talloze keren dat je hem gevraagd hebt om de kinderen ook in zijn tijd te laten deelnemen aan hun hobby's die ze al geruime tijd uitoefenen; dat het niet houdbaar blijft dat ze dit maar om de 2 weken kunnen doen; dat je verwacht dat hij hier ook deel van uitmaakt; maar dat je geen andere keuze hebt dan hier verdere stappen in te ondernemen als hij blijft weigeren de kinderen hun broodnodige en geliefde ontspanning te ontnemen.

Wat de rechter zal beslissen, is onmogelijk te zeggen en zal afhangen van allerlei dingen. Ik acht je wel niet kansloos.

Waarom is het voor de vader te ver? Is er iemand ver weg verhuisd?
Lees ik het nu goed dat jij het huis gekregen hebt én hij nog eens al het vervoer doet? In dat geval lijkt het mij fair dat hij geen alimentatie en bijzondere kosten betaalt. Of misbegrijp ik hier iets?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2015 19:21

Hangt van de 'bedragen af'.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”