Vakantiehuisje, aankoopbelofte te snel getekend

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vakantiehuisje, aankoopbelofte te snel getekend

#1 , 02 okt 2015 10:13

Beste forumleden,

Mijn zus heeft onder druk van een makelaar te snel een aankoopbelofte getekend.

Zij heeft hier ten tijde van het ondertekenen géén doorslag (kopij) gekregen, wat de makelaar de kans gaf de aankoopbelofte aan te passen naar believen.

Zo werd de zin "onder voorbehoud van goedkeuring van lening" doorstreept, daar men wist dat mijn zus invalide is en nooit een lening zou kunnen aangaan.

De verkoop werd op vraag van mijn zus geannuleerd door de makelaar die haar aan de telefoon zei dat hij alles verscheuren zou, nu drie weken weken later blijkt dat het verscheuren van deze aankoopbelofte nooit gebeurd is, en heb ik gisteren toen ik bij haar was, samen met haar en een andere getuige de zaakvoerder van het makelaarskantoor geconfronteerd met de werkzaamheden van één van zijn mensen, en deze man gaf toe dat zijn medewerker inderdaad nogal gedreven te werk gaat.

Ook het onbeschofte gedrag van deze medewerker kwam ter sprake, mijn zus is telefonisch uitgescholden geweest.

De zaakvoerder van firma X blijft er op staan dat mijn zus deze aankoop dient door te laten gaan, desnoods tegen een lager bod (dat hij zou voorstellen aan de eigenaars) of een schadevergoeding van 10% dient te betalen.

Zaakvoerder zegt nooit op de hoogte te zijn gebracht door zijn medewerker dat de verkoop geannuleerd werd.

Ook het feit dat mijn zus twee getuigen heeft van het voorval, zijnde de ondertekening onder druk, zei de zaakvoerder dat het woord tegen woord is, en hijzelf ook indien gewenst ook getuigen kan laten optreden in zijn voordeel en mijn zus vervolgens nergens zal staan.

Niettemin waren er al andere kopers opgedaagd voor dit pand, en mijn zus heeft daar onbegrijpelijk mondeling een lager bod op gedaan, waar de eigenaars mee akkoord zouden gaan.

Gezien het pand met inboedel zou verkocht worden met inboedel, en de eigenaars zaken aan het wegnemen waren, heeft mijn zus besloten dat zij het pand dan toch niet zou kopen en dit kenbaar gemaakt aan de makelaar.

Nu valt het op dat het makelaarskantoor, drie weken later alles in versnelling zet om de "eigenlijke" eerste aankoopbelofte te laten doorgaan, ondanks deze vernietigd zou zijn geweest, en nu afkomt met een kopij van de eerste aankoopbelofte, die zij zoals reeds vermeld voordien nooit in handen heeft gehad, nooit gelezen en onder druk ondertekend heeft.

Mijn zus is depressief en lichamelijk invalide.

Wij zullen klacht neerleggen bij de politie vanwege oplichting, daar haar vertrouwen in firma X degelijk geschaad werd en dit door de druk van de medewerker van kantoor X, het nooit afgegeven geweest zijn van een kopij van de aankoopbelofte en het misbruik van vertrouwen.

Wat kan zij verder ondernemen?

Graag jullie advies,

Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 okt 2015 10:20

Lijkt mij moeilijk, lichamelijke invaliditeit neemt niet weg dat men zelfstandig verbintenissen kan aangaan. De druk waarvan sprake lijkt mij perfect legaal. Mondelinge beloftes zijn niets waard, uitschelden is hier niet relevant en het is toch wel haar eigen schuld dat ze geen kopie vraagt.

Het feit is: de makelaar zit met een ondertekende verkoopovereenkomst. Ik vrees dus dat u niet echt een zaak hebt.

roharro

#3 , 02 okt 2015 13:21

Er is een geldig contract en behoudens vrijwillig akkoord van de tegenpartij om het te verscheuren moet het uitgevoerd worden of schadevergoeding betaald.
De bewering " het feit dat mijn zus twee getuigen heeft van het voorval, zijnde de ondertekening onder druk" lijkt me eerder een flauw excuus.
Met welk wapen werd het slachtoffer bedreigd??????

En de geschrapte tekst: werd die schrapping gekanttekend door beide partijen? Neen?: niet geldig! Ja?: dan wist het slachtoffer het toch.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2015 13:37

onder druk ondertekend heeft.
Dit word op dit forum een ware HYPE
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers

#5 , 02 okt 2015 13:59

onder druk ondertekend heeft.
Dit word op dit forum een ware HYPE
ja inderdaad, ongelooflijk eigenlijk.... Teken nooit iets onder dwang!!!

roharro

#6 , 02 okt 2015 14:05

Enkel die "twee getuigen" kunnen worden vervolgd, namelijk wegens schuldig verzuim (door het slachtoffer niet te helpen tegen zijn belager).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#7 , 02 okt 2015 14:11

Enkel die "twee getuigen" kunnen worden vervolgd, namelijk wegens schuldig verzuim (door het slachtoffer niet te helpen tegen zijn belager).
Ik denk zelfs dat een vrij neutraal woord als belager hier al overdreven is.

mjers

#8 , 02 okt 2015 14:20

Ik denk zelfs dat een vrij neutraal woord als belager hier al overdreven is.
Denk ik ook, elke verkoper voert wel een bepaalde druk uit op de potentiele koper... Moeilijk om te bewijzen dat de grens overschreden is...

Terug naar “Kopen”