Hoe word verdeling gedaan?

christopher256
Topic Starter

Hoe word verdeling gedaan?

#1 , 06 okt 2015 02:11

Hoe word de verdeling gedaan? Bij het overlijden want dit is mij toch niet duidelijk.

Situatie: mijn moeder had een relatie met haar toenmalige partner. Heeft er één dochter van. Dit is mijn oudere stiefzus.
Nu mijn moeder is hertrouwd bij mijn vader. Hebben samen een huis gekocht. Mijn vader is ondertussen al enige tijd overleden.
Nu stel mijn moeder overlijdt. Ik woon momenteel nog bij mijn moeder. Hoe gebeurt de verdeling dan.

Bedankt alvast voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 06 okt 2015 09:22

Jij en je HALFzus (dat is geen stiefzus, jullie delen een ouder!) zijn beiden reservataire erfgenamen van je moeder en hebben dus minstens recht op elks 1/3e. Dat andere1/3e kan je moeder via testament vrij nalaten aan wie ze wil. Als er geen testament is, is het de helft voor jou/de helft voor je zus.

christopher256
Topic Starter

#3 , 06 okt 2015 12:26

Oké ja ik had wat op forum liggen zoeken daarmee was ik in de war. Sorry daarvoor.

Hoe zit dan met mijn papa's deel van huis. Want ik sta vermeld in het contract en mijn half zus niet. Ze is nu al strijd aan voeren ervoor... Wil het liefst sterk in mijn schoenen staan. Want mama leef nog zoiets doe je gewoon niet. Mama heeft geen mening erover. Ze vind erg als ze ooit overlijd dat er zo ruzie van gaat komen.

Reclame

duma

#4 , 06 okt 2015 12:37

Wat papa's deel betreft: Jij was enige erfgenaam van je vader. (reservataire 1/2e, maar zonder testament erf jij dus alles; je vader kan in zijn testament dus mogelijks iets aan zijn stiefdochter hebben nagelaten). Je mama erft op alles het vruchtgebruik (ze mag in het huis blijven wonen, krijgt de interesten van de gelden).
Normaal gezien heb jij dus toch al geërfd van je vader en is dat toch niet meer te verdelen? Of is die verdeling nu gaande?

christopher256
Topic Starter

#5 , 06 okt 2015 12:45

Neen mijn half zus heeft niks van mijn vader aangezien het contact heel troebel tussen die twee was. Hij zij zelf op zijn sterfbed dat die niks zou krijgen daar zorgde hij wel voor. Ondertussen meer dan 10 jaar geleden en was geen testament opgesteld. Nu zijn er dus problemen dat ze vanal proberen is. Want huis = haar geld... Waardoor ik twijfels heb wat is er nu van waar is. Huis is ook afbetaald. Ik blijf ook thuis wonen om voor mama te zorgen. Ik wil liever op veilig spelen dat ik weet waaraan ik mij kan verwachten. Eens zover is want echt gemeen hoe die nu bezig is. Nooit verwacht van haar...

duma

#6 , 06 okt 2015 13:22

Dan moet je eens nagaan wat er met de erfenis van je vader gebeurd is; want normaal heb jij toen al geërfd en is de helft van het huis (ervan uitgaande dat beide ouders voor helft eigenaar waren of het in de gemeenschap zat) al sowieso van jou. En rest er nu enkel de andere helft van je moeder.
Daar zal jij dan een kwart van erven en je zus een kwart, zodat jij uiteindelijk 3/4e eigenaar bent en zij 1/4e.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”