Rechten van de huurder?

Mary14
Topic Starter

Rechten van de huurder?

#1 , 05 okt 2015 19:53

Hallo
Ik huur sinds oktober 2014 een kamer in een huis met 3 studenten.
Een paar maanden geleden zijn er irritaties onstaan bij de anderen omdat mijn vriend soms komt overnachten. Als gevolg hierop werd er subtiel "gepest" door bv handdoeken in de badkamer op de grond te gooien en te laten liggen en persoonlijke spullen te stelen (?) / wegnemen, ik vind ze in ieder geval niet terug.
De huisbaas woont in het huis naast ons, heeft ook een sleutel en komt te pas en te onpas is "kijken". Een tweetal weken geleden heeft zij een poes op straat gezet die ik even had opgevangen omdat die hongerig aan de deur stond, ik heb met haar niet zo een goed contact...
Vorige week hadden we een afspraak om mijn contract te verlengen hetgeen ik getekend heb en beneden in de woonruimte heb laten liggen.
Toen ik onlangs met mijn vriend aankwam in het huis heb ik vastgesteld dat zij ook op mijn kamer komt want de post was uit de brievenbus gehaald en lag netjes op mij bureau, hier was voor mij de maat reeds vol, maar toen heb ik ook vastgesteld dat mijn portefeuille niet meer op mijn kamer lag, en dus gestolen was.
Ik zag door het raam dat ze voorbij liep om haar hond uit te laten, mijn vriend heeft haar toen vies aangekeken wanneer ze naar mij waaide waardoor ze is binnengekomen en het tot een conflict is gekomen. Ik heb toen ook de politie gebeld.
Het contract voor mijn komende jaar vond ik niet meer terug en het kwam aan het licht dat zij dit heeft weg genomen. Ik heb haar aangeraden dat contract te registreren maar ook dat weigert ze. De politie heeft dit allemaal gehoord maar zij konden naar eigen zeggen niet getuigen dat ze dit gehoord hadden. Dit zou een burgerlijk geschil zijn?
Nadien kreeg ik het voorstel om deze week allemaal samen aan tafel te gaan zitten en alles uit te praten. Op die manier zou ik dan ook mijn contract terug krijgen.
Ik ben hier nog niet op ingegaan. Ik weet momenteel niet wat ik best doe.
( Naast mijn portefeuille die verdween zijn ook de banden van mijn beide fietsen die voor het huis stonden op een ochtend platgezet. ) Dit gaat mij allemaal veel te ver, ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin om met de anderen aan tafel te gaan zitten. We wonen daar allemaal vrij anoniem en ik wil niemand vals beschuldigen + ik weet toch dat de helft ontkend zal worden en ik geen vergoeding zal krijgen voor de schade.
Hoe los ik dt op?
Uiteraard heb ik de huur voor de huidige maand nog niet overgeschreven maar wil ik die kamer niet kwijtspelen...
Groeten
Mary
:roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo

#2 , 06 okt 2015 12:26

Aan tafel gaan zitten met iedereen: enerzijds met je medebewoners, anderzijds met de verhuurder.
Als je een huis huurt met 3 mensen met wie je in conflict ligt, van een verhuurder met wie je blijkbaar grondige onenigheid hebt, dan zullen de problemen zich meer en meer opstapelen. Zit samen en maak duidelijke afspraken, zoals:
  • De verhuurder mag niet te pas en te onpas het huis binnenkomen
    Jij maakt afspraken met de andere huurders omtrent "gasten" (lees: je vriend)
    Jij neemt niet zomaar huisdieren binnen
Zorg dat je de deur van je eigen kamer op slot kan doen en leg daar je waardevolle spullen. Het zou niet nodig moeten zijn, maar als je in een huis met 3 andere studenten woont en het allemaal nogal "anoniem" is, neem je beter het zekere voor het onzekere.

Indien de overeenkomst reeds vooraf getekend was door de verhuurder en jij deze ook getekend hebt, is er een duidelijke overeenkomst. Indien de overeenkomst nog niet door de verhuurder getekend was, kan je spreken van een aanbod waarop jij bent ingegaan. Er is wilsovereenstemming, dus er is een overeenkomst tot stand gekomen. Indien er een overeenkomst is, dient deze geregistreerd te worden. Dit is eigenlijk een andere discussie.

Zorg gewoon dat je problemen vermijdt en als een volwassen persoon zaken uitpraat. Dit doe je niet door mensen "kwaad aan te kijken", zomaar huisdieren binnen te nemen, geen afspraken te maken met medebewoners omtrent je lief, etc.

Weo

#3 , 06 okt 2015 12:29

En ik zou de huur betalen. Je gaat er immers van uit dat er nog steeds een huurovereenkomst is. De huidige situatie doet enkel vermoeden dat er geen huurovereenkomst tot stand is gekomen, waardoor je voor hetzelfde geld binnenkort uit het huis wordt gezet.

Reclame

duma

#4 , 06 okt 2015 12:38

Inderdaad: sowieso de huur betalen, en wel zo snel mogelijk!

mjers

#5 , 06 okt 2015 13:15

huur betalen en wegwezen! Dit is opnieuw zo'n verhaal die niet kan bevestigd worden door getuigen, zal de politie niets mee aanvangen en je staat dan ook machteloos.

Mary14
Topic Starter

#6 , 06 okt 2015 21:36

Bedankt voor de reacties.
opnieuw zo'n verhaal dat niet kan bevestigd worden door getuigen
Klopt. Afgezien van mijn partner toch.
en ja... de politie staat misschien niet altijd aan de kant van de mensheid :?

Ik ga er van uit dat dit een burgerlijk geschil is, en Weo, dat is inderdaad een andere discussie maar aangezien dit het Juridisch Forum is vind ik het jammer dat mijn opmerking/vraag zomaar van de baan wordt geveegd... No offense :wink:

Ik moet even terug denken aan mijn vorige topic anno 2014 toen ik op corruptie stootte.
Ik stond toen ook machteloos beste mjers, en niet iedereen was zonder vooroordelen tijdens mijn zoektocht naar rechtvaardigheid...
Toch is die persoon van zijn functie gehaald en hoorde ik nadien de minister op radio 1praten over een herziening van het statuut dat ik toen in vraag had gesteld bij haar kabinet.

Het komt goed. Gelukkig geschiedt er soms gerechtigheid, alleen mag dame Justitie soms haar blinddoek afdoen :idea:
Fijne avond!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2015 23:42

Politie is niet bevoegd in burgerlijke geschillen, wat een huurgeschil is.
Om in een burgerlijk geschil te getuigen dienen ze toestemming te krijgen van de als ik me niet vergis Parket Generaal.
Maar ze zullen wel een melding hebben opgesteld - deze kan door uw advocaat opgevraagd worden via parket indien nodig.
Voor de andere feiten de 'verdwijning/diefstal van uw portefeuille en geld de 'huisvredebreuk' en het mogelijk vandalisme kan politie wel een PV opstellen.
Dit best doen op een politiebureau.
U kan in sommige steden ook beroep doen op burenbemiddeling.

Vorig topic anno 2014 pas lid sedert enkele dagen?

Recht en rechtvaardigheid zijn twee verschillende zaken.

Weo

#8 , 07 okt 2015 13:48

Ik ga er van uit dat dit een burgerlijk geschil is, en Weo, dat is inderdaad een andere discussie maar aangezien dit het Juridisch Forum is vind ik het jammer dat mijn opmerking/vraag zomaar van de baan wordt geveegd... No offense
Dag Mary,

Voor zover dat ik weet heb ik je opmerking/vraag niet van de baan geveegd. En als je je bericht doorneemt zal je ook merken dat het niet gaat over 1 opmerking/vraag, maar een 5tal juridische kwesties Ik heb op een deel van deze vragen mijn juridisch antwoord gegeven (mbt de overeenkomst en het betalen van je huur) en verder wat algemene raad gegeven.

Als ik je bericht doorneem lijk je niet echt happig te zijn om gewoon eens samen te zitten om te praten over de problemen, terwijl dit me net van groot belang lijkt. Misschien niet direct de raad die je wil, maar wel die je nodig hebt imho. De problemen waar je nu mee zit, lijken mij grotendeels een basis te hebben in de slechte verstandhouding met je huisgenoten en huisbaas. M.i. dus absoluut geen andere discussie en van groot belang wil je vermijden om binnen 2 maanden weer met een aantal problemen te zitten.

Maar kijk, de juridische punten die nog overbleven werden ondertussen aangestipt door de andere forumleden.

Mary14
Topic Starter

#9 , 07 okt 2015 20:02

Bedankt voor je raad Franciscus.
Recht en rechtvaardigheid zijn idd twee verschillende zaken.
En dat is jammer niet? :?
De politie heeft misschien zaken genoteerd (ik hoop het alleszins), alleen is de huisbaas gekend bij de politie dus ik weet niet wat ze genoteerd hebben...
Ik heb vandaag een afspraak vastgelegd om een PV te laten opstellen ( klacht tegen onbekenden ).
Mijn vorig topic dateert van 2014, ik heb hier drie accounts.
Groeten

Terug naar “Huren”