Implicaties en manieren van samenwonen

dollaarke
Topic Starter

Implicaties en manieren van samenwonen

#1 , 08 okt 2015 14:44

Beste forumleden,

even een situatieschets:

Momenteel woon ik samen met mijn broer in bij mijn vader die eigenaar is van een huis.
Mijn mama is overleden in 2005. Mijn vader is ondertussen nog steeds alleenstaande.
Mijn broer studeert nog en ikzelf werk sinds een aantal jaren.

Mijn vriendin, die ook reeds werkt, zou graag komen inwonen bij ons en zij zou graag haar domicilie bij ons zetten.

Wij vragen ons af welke implicaties dit eventueel kan hebben voor mijn vader en voor mijn vriendin?
We denken onder meer aan de impact op het wezengeld dat papa ontvangt voor mijn studerende broer, op de belastingen en op eventueel andere zaken waaraan wij niet direct denken.

Verder is het zo dat, indien mijn vriendin hier komt inwonen, wij een kleine som zouden betalen aan mijn vader onder de noemer "kost en inwonen".
We zouden hiervoor elk de helft betalen. Dit valt uiteraard niet onder huur vermoed ik, het gaat enkel om een mondelinge afspraak die de extra kosten voor gas, eten, elektriciteit, etc. zouden dekken.

Een tweede vraag is welke de mogelijkheden zijn om dit officieel te doen (wettelijk/feitelijk samenwonen, samenlevingscontract, etc.) en welke implicaties aan deze vormen verbonden zijn.

Het is uiteraard de bedoeling dat er zo weinig mogelijk verandert en dat we financieel geen 'verlies' maken door deze vorm van samenwonen.

Kunnen jullie ons hierbij helpen?

Alvast bedankt

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding