Ex wilt erkenning

Suuszoekthulp
Topic Starter

Ex wilt erkenning

#1 , 10 okt 2015 01:22

Hallo,

Mijn ex wil gerechtelijk erkenning opeisen voor mijn kind (1 jaar oud). We hebben anderhalf jaar een relatie gehad maar wegens te veel ruzie en zijn agressieve gedrag heb ik er een punt achter gezegd. Ik had met hem afgesproken dat hij het kind 1 dag in de week kon zien en hiermee was hij eerder ook ingstemd.
Opeens was dit volgens hem niet meer goed genoeg en dreigt hij nu naar de rechter te stappen en de erkenning en rechten op te eisen.

We hebben het kind nooit laten erkennen omdat we er niet zeker van waren wie de vader was. Dit is tot dusver nog steeds niet bevestigd.

Ik woon bij mijn ouders en mijn ex heeft nooit bij ons ingewoond of wat dan ook. Wel kwam hij regelmatig langs toen wij nog een relatie hadden.

Kan hij mijn kind zonder mijn toestemming erkennen en of via gerechtelijke weg een omgangregeling laten maken?
En wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 10 okt 2015 08:25

Instantie: Hof van beroep
Plaats van uitspraak: Gent
Datum van de uitspraak: don, 11/10/2012
Elke voorname biologische vader erkent het kind dat hij verwekt heeft.

Elke voorname vader erkent het boiologische vaderschap van de vader.

Elke voorname moeder laat haar kind door de biologische vader erkennen.

Een kind heeft recht op kennis van zijn of haar vader en recht op de juridische rechten hieraan verbonden.

In 2013 kennen we geen bastaards zonder rechten meer.

Bij de beoordeling van de vordering van een man om gemachtigd te worden een kind te erkennen, dient de rechter, bij wijze van marginale controle, de erkenning te toetsen aan het belang van het kind. Hierbij dient men voor ogen te houden dat de toekenning van een juridische staat aan een kind die correspondeert met de biologische afstammingsband, niet mag verward worden met de uitoefening van rechten die een af geleide zijn van de afstamming.

Bron:

http://www.elfri.be/rechtspraak/het-rec ... n-een-kind

Suuszoekthulp
Topic Starter

#3 , 10 okt 2015 09:18

Wat betekend dit precies?

Reclame

chantika

#4 , 10 okt 2015 10:30

Een waardige moeder ontneemt haar kind niet de kennis van het biologisch vaderschap en de rechten hieraan verbond.BAM moederschap is onzinnig.

En ik wil helemaal niet grof zijn. Bovenvermelde komt uit zelfde link.

duma

#5 , 12 okt 2015 10:20

Kan hij mijn kind zonder mijn toestemming erkennen en of via gerechtelijke weg een omgangregeling laten maken?
Als u weigert hem het kind te laten erkennen, zal hij inderdaad een rechtszaak kunnen aanspannen.
Hij kan een DNA-test vragen en de rechtbank zal hem die toekennen als hij voldoende kan bewijzen dat er een mogelijkheid is dat hij de vader is.
Dat zal in zijn geval niet moeilijk zijn, gezien u zelf met hem een verblijfsregeling hebt afgesproken en u dus zelf erkent dat het zijn kind is. Waarom zou u immers een wildvreemde bij uw kind laten?
Het kan zelfs zijn dat de rechtbank een DNA test overbodig acht en de erkenning ineens uitspreekt, gezien de situatie.

Na de erkenning, die er sowieso zal komen in dit verhaal, hebben beide ouders sowieso co-ouderschap, wat wil zeggen dat jullie samen zullen moeten beslissen over de belangrijke dingen in het leven van jullie kind: verblijf, onderwijs, religie, hobby, opvoeding, medische zaken. Dat mag je dan niet meer alleen.

Jullie hebben ook evenveel recht om een band op te bouwen met jullie kind, wat er meestal toe leidt dat er ook een gelijkwaardig verdeeld verblijf is (week/week of ook bilocatie genoemd)., tenzij er tegenindicaties zijn om dat niet toe te staan, maar dan zal u goede argumenten moeten hebben.
Gezien de beperktere verblijfsregeling tot nu toe, zal een opbouwende regeling (stilaan naar bilocatie toewerken) misschien wel de beter optie zijn.
alles hangt er natuurlijk ook vanaf wat de vader wil. Misschien is hij wel tevreden met een conservatieve regeling (1 weekend op 2?)
En wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Niets.

Terug naar “Andere”