Wijziging hoederecht na co-ouderschap

ikke_naturlijk
Topic Starter

Wijziging hoederecht na co-ouderschap

#1 , 12 okt 2015 13:25

Situatieschets:

Ik ben sinds 2005 uit de echt gescheiden van van ex-man. Wij hebben een dochter gemeen die inmiddels 13 jaar oud is. Destijds kozen wij voor co-ouderschap. Dit bleek toen de "juiste" oplossing.

Inmiddels, 8 jaar later, zijn wij beiden hertrouwd en hebben onze respectievelijke gezinnen verder uitgebreid. Mijn dochter zou nu, om welbepaalde redenen Eigen aan de nieuwe gezinssituatie bij haar vader, vast bij mij willen komen wonen. Ze zou wel nog 1 weekend op 2 en tijdens de helft van de vakanties naar haar vader willen gaan.

Ik heb hieromtrent volgende vragen:

1. Hoe regelen we dit? Kan dit gewoon door een onderling akkoord op papier te zetten dat beide ex-echtgenoten ondertekenen? Moet dit voor een advocaat of notaris gebeuren? Of nog moet ik hiervoor naar de rechter stappen?
2. De situatie is op dit ogenblik tamelijk ernstig. Kan ik zomaar beslissen om mijn dochter vanaf vandaag bij mij te houden? En dus het co-ouderschap zelf te verbreken? Zonder onderling akkoord of zonder gerechterlijke beslissing? Hoe moet ik het dan wel correct doen?

Alvast bedankt op voorhand.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 12 okt 2015 14:05

Eerst en vooral: co-ouderschap is niets en niets minder dan het gezamenlijk ouderlijk gezag, wat inhoudt dat u en uw ex steeds samen moeten beslissen over de belangrijk zaken in het leven van uw kind. dat heeft niets te maken met verblijfsregeling. U bedoelt dus waarschijnlijk verblijfsco-ouderschap of bilocatie. Het concept hoederecht bestaat al ettelijke jaren niet meer, aangezien het co-ouderschap steeds behouden blijft, ook bij een ongelijkmatig verdeeld verblijf.

1) Een onderling akkoord kan, maar is niet afdwingbaar en staat dus maar zolang iedereen zich daar aan houdt. Er ook rekening mee houdend dat u recht zou hebben op alimentatie omdat uw dochter meer bij u zou verblijven, is het ten zeerste af te raden om dit onderling te regelen zonder te laten homologeren. Als jullie nog overeenkomen: maak een onderling akkoord en laat dat homologeren door de rechtbank. Dat kost niets, kan snel en er hoeven geen advocaten aan te pas te komen. Als u dit niet laat homologeren, zou de papa op eender welke moment kunnen kiezen om toch terug de regeling van het vonnis te volgen (week/week) en u zou geen klacht kunnen neerleggen.

2) In se niet, want de regeling moet gevolgd worden en uw ex kan klacht neerleggen als u uw dochter achterhoudt. We weten natuurlijk niet in welke maten de situatie voor uw dochter gevaarlijk zou zijn, maar bij levensbedreigende situaties mag en moét het wel. Ik betwijfel dat dat hier het geval zal zijn, gezien u naar een conservatie regeling zou willen overgaan en uw dochter dus nog steeds een weekend daar zou zijn en u dat wel ok vindt. Indien uw ex akkoord is en u zeker bent van goede bedoelingen, kan u dat uiteraard wel, maar weet dat hij dus klacht kan neerleggen zolang de wettelijke regeling week/week voorschrijft en u zich daar niet aan houdt.

ikke_naturlijk
Topic Starter

#3 , 12 okt 2015 14:23

maak een onderling akkoord en laat dat homologeren door de rechtbank
Bij welke Rechtbank moet dit en hoe lang duurt dit? Mocht onderling niet lukken, welke zijn de te doorlopen étapes en hoe lang duren deze? Wat met mijn dochter inmiddels? Heeft u eventueel ook een prijsindicatie van zulke procedure (met advocaat)?

Alvast bedankt.

Reclame

duma

#4 , 12 okt 2015 14:28

De familierechtbank die bevoegd is voor de woonplaats (domicilie) van uw dochter. Nadat het onderling akkoord gemaakt is, moet u het nog op de rol laten zetten, maar dat zal niet langer dan een maand duren.

Indien geen onderling akkoord, moet u een procedure opstarten bij diezelfde familierechtbank. Dat kan een pak langer duren en zal duurder zijn. Hoeveel dat kost en hoelang valt onmogelijk te zeggen. Bij ons was dat een dikke € 3.000 en van inleidende zitting tot vonnis (conclusietermijnen ertussen en op voorhand al bemiddeling gedaan) duurde het 5 maanden. Normaliter zal een familierechtbank het pad van bemiddeling kiezen, gezien zij het heel belangrijk vindt dat ouders eerst zelf proberen eruit te komen. In jullie geval lijkt me dat minder waarschijnlijk, aangezien er al een regeling is. Ook conclusies zijn een beetje overbodig, gezien er een goede regeling is. Alles lijkt me dus te staan en te vallen met de argumenten (en bewijzen!) die u naar voren zal brengen.

Met uw dochter inmiddels: het vonnis moet gevolgd worden, dus week/week.

Maar nogmaals: gezien we niet weten wat die situatie bij de vader is, is het moeilijk om eventuele andere uitspraken te doen. al eens gaan praten bij het CAW?

Terug naar “Echtscheiding”