scheiden na 7 jaar huwelijk

Ceetje
Topic Starter

scheiden na 7 jaar huwelijk

#1 , 12 okt 2015 20:03

Pfff..uiteindelijk gaat het er toch van komen. scheiden. Eigenlijk wil ik het niet maar mijn vrouw is zo kwaad altijd en negatief en niet gelukkig te krijgen.

Nu zitten we al in het station dat ze zegt...maak uw eten maar zelf.

Ik heb mijn eigen huis , alles wat nodig is en zij is bij mij komen wonen zonder iets ..ze liet alles achter. Allemaal goed en wel...eerste jaar had ze geen geld als inkomen en vanaf het tweede jaar kon ze gaan werken als interim. Van bankzaken had ze geen zin of ervaring in dus...ik deed zoals ik het noem de papierwinkel. Ze kon alles kopen wat ze wouw ..nu...zit er contact bezig..ik wil weg...ik wordt er ziek van...voel mij er total niet goed mee..weet niet waar te beginnen. slaap er niet val ...voel mij rot.

Weet wel dat ik naar een advocaat kan gaan...en de scheiding kan aanvragen ...maar een andere kant wil het niet . en dan gaat het niet over graag zien..dan gaat het over volhouden en niet willen opgeven.

hoe reageren jullie hier het beste op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 13 okt 2015 07:50

Zonder grof te willen overkomen, maar heb je ook een juridische vraag?

Ceetje
Topic Starter

#3 , 13 okt 2015 09:08

Is zeker niet grof . Bedankt al.
Mijn vraag is al of er een verschil is als zij vertrekt.. of als ik naar de advokaat ga om het op te starten? Dus wie eigenlijk begint met de procedure om te scheiden.
Bedank

Reclame

duma

#4 , 13 okt 2015 09:23

Neen, dat maakt niet uit. Er is geen voor -of nadeel voor degene die de scheiding aanvraagt.

Zijn er kinderen?

Als je beide nog overeen zou kunnen komen, kan je gaan voor een EOT (Echtscheiding met Onderlinge Toestemming). Dan spreek je zelf dus de zaken af en laat je die door de notaris/familierechter bekrachtigen. Dat is sneller en goedkoper.
Indien niet wordt het een EOO (Echtscheiding door Onherstelbare Ontwrichting) voor de rechtbank. Dat kan langer aanslepen en zal sowieso duurder zijn.

Ceetje
Topic Starter

#5 , 13 okt 2015 18:38

Geen kinderen. Mijn dochter van de relatie ervoor is één van de problemen. Mijn dochter zou (volgens mijn vrouw nu) moeten begrijpen dat haar vader een nieuwe relatie heeft en haar plan moeten trekken. Dus eigenlijk voor zakgeld een vakantiejob dus eigenlijk (zij is nu 16 jaar) al mee moeten bijleggen. Sorry maar tot ze naar school gaat ben ik van mening dat de ouders haar moeten helpen en mogelijk erna nog. En nee...het is niet omdat ik met iemand trouw dat ik mijn dochter wil verstoten. Had nooit gedacht dat ik dit hier ging meemaken.

De ene keer hoor ik dat ze terug naar haar ouderlijk huis gaat en de andere keer hoor ik hoe slecht ik wel ben...het is voor mij moeilijk om nog te herkennen hoe eigenlijk een normale relatie verlopen moet.

Zelf blijf ik nog met de gedachten..."dit kan" goedkopen en terug wat verder ...maar wanneer is het dan terug ruzie.
Dus het is toch nog altijd de normale zaak dat je kinderen bij steunt in het opgroeien?

Ceetje
Topic Starter

#6 , 13 okt 2015 18:40

ik ben van mening dat mijn vrouw zoveel als mogelijk "geld" wil hebben en als dat niet lukt dan is ze razend. Ze is gewoon een ongelooflijk persoon dat niet inziet dat je met dat kleine ook tevreden moet zijn en dat je met luxe geen overwinning bereikt hebt. ..correct?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2015 23:14

De kans dat zij de gezinswoning toegewezen krijgt zal klein zijn gezien u een minderjarige dochter hebt.
Gemeenschappelijke rekeningen..... misschien best nu al zorgen dat haar volmachten ingetrokken worden en dat er geen geld op de gemene rekening staat.
Alle belangrijke papieren - akten - facturen ergens anders dan thuis bewaren.
Huwelijkscontract?
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... eiding.pdf
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/
Nog mogelijkheid op als volwassenen te praten?
Kan bemiddeling nog
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... middeling/
http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... tscheiding

Ceetje
Topic Starter

#8 , 14 okt 2015 10:46

Erg bedankt. Stel dat zij nu zegt ineens "ik ga niet meer werken en ik blijf gewoon thuis" kan ik dan alimentatie moeten betalen?
of staat er een termijn op als de scheiding is ingezet dat ze kunnen zeggen " je werkte al Jaren en nu ineens rond de scheidingperiode stopt dit"

Praten gaat moeilijk het enige wat belangrijk is is geld.

Minderjarige dochter dus stel dat ik nu geen scheiding begin en dochter is 18 jaar.. dan kan mijn vrouw wel in de gezinswoning blijven en moet mijn dochter ergens anders naartoe?

Huis is van mij (al ongeveer 10 jaar) van voordat we getrouwd zijn zonder contract. (stom nu achteraf gezien natuurlijk maar de moment zelf denk je dat het nooit zal nodig zijn)

Sirkii

#9 , 14 okt 2015 12:54

Als je huis van u was vooraleer je trouwde en je trouwde volgens het wettelijke stelsel ("zonder contract") en je bracht het huis niet in in de gemeenschap (vereist een notariële akte) dan is dat huis nu nog altijd van u.

Het wettelijk stelsel is een stelsel van scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal : wat (bewijsbaar) van u was voor je trouwde en ontvangen erfenissen blijft van u. Eigen- of geërfd geld versmelt evenwel dikwijls in de gemeenschap omdat de passende maatregelen om het gescheiden te houden niet genomen warden.

Terug naar “Echtscheiding”