groot huurverschil - index

kwispel
Topic Starter

groot huurverschil - index

#1 , 16 okt 2015 21:30

Mijn huisbaas bracht me zonet op de hoogte dat de huurprijs vanaf januari van 600 naar 650 gaat, in verhouding met waar ik vroeger woonde, vind ik dat wel een groot verschil. Toen kwam er nooit ineens zo'n groot bedrag bij. Vermits hier al wat andere dingen op het randje van het illegale bevinden, vroeg ik me af of dit een normale "sprong" is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 16 okt 2015 21:54

Deze huurverhoging is volledig onwettig, enkel indexatie is mogelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#3 , 16 okt 2015 22:05

Wat valt hieraan te doen? Het werd "mondeling" medegedeeld, wschl rekenend op mijn goodwill en hopend dat ik dit niet zou nagaan en braaf de domiciliêring aanpas.
Wat kan ik doen om "hem" voor te zijn? Hiermee bedoel ik: wie schakel ik in om hem "officieel" op zijn plaats te zetten?

Reclame

bosprocureur

#4 , 16 okt 2015 22:19

Hangt er van af... Wat is de begindatum van uw huurcontract? Recent, of al enkele jaren?

Evt zelf eens narekenen op statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/.../huurcalculator/

kwispel
Topic Starter

#5 , 16 okt 2015 22:21

Begindatum was januari 2015

sloeberken

#6 , 16 okt 2015 22:21

Hij moet dit schriftelijk meedelen, dan pas kan je protesteren.

kwispel
Topic Starter

#7 , 16 okt 2015 22:27

Dat doet hij niet. De berekening op die site doet het trouwens niet. Het is een verschil van bijna tien procent. Lijkt me toch veel.

sloeberken

#8 , 16 okt 2015 22:41

Dan hoef je gewoon niets meer te betalen, zoals in u huurcontract staat. Indexatie zal amper enkele eurocenten zijn

kwispel
Topic Starter

#9 , 16 okt 2015 22:54

Beste is: proberen "iets" op papier te hebben en daar verder mee te gaan? Op mijn vorige adres is het eens 12 euro omhoog gegaan.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 okt 2015 23:39

Compleet onmogelijk die verhoging!!
Heb zelf huur na TWEE jaar aangepast van een huurder en de correcte berekening (dus voor die twee jaar samen) kwam neer op 8 EUR huurverhoging.
Dat was op een huur van 680 EUR.

Dus niet aanvaarden. Wel intussen oude huur blijven betalen zodat je geen aanleiding geeft tot andere "initiatieven".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter

#11 , 16 okt 2015 23:48

De mondelinge uitleg was: je weet dat elektriciteit en water in de huurprijs zijn inbegrepen en dat ook die kosten voor mij omhoog gaan, dus ik kan het niet langer aan 600 doen, daarom gaat het vanaf januari naar 650 euro. Ik kan voor niet minder. Er is maar één teller en in principe is er al "twijfel" of het goed hier wel verhuurd "mag" worden ( zie andere topics als geen aparte doorgang, waarborg cash).

Het is klootjesvolk, ik weet al zeker dat indien er vanaf januari geen 50 euro meer wordt betaald ze wel andere manieren zullen vinden om te "pesten". Vandaar dat ik hen ook de mond wil snoeren tegen dan ( en uiteraard is dit de druppel om naar iets nieuws op zoek te gaan, maar sowieso is januari inbegrepen zelfs al doe ik vandaag de opzeg)

sloeberken

#12 , 17 okt 2015 09:29

Wat staat er juist in u huurcontract daarover. Wel opletten met u opzeg, dat je geen 2 a 3 maand verbrekingsvergoeding moet betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 okt 2015 10:46

In vorige post werd u al herhaaldelijk de raad gegeven een andere huurwoning te zoeken. Blijkbaar is de woning ook totaal niet in orde met de verplichtingen van de Vlaamse woon code.

kwispel
Topic Starter

#14 , 17 okt 2015 12:31

Is een contract van 1 jaar dat dus loopt tot januari, ik vermoed dus dat er een opzeg van drie maanden nodig is.
Is dit geval iets dat je bij de "kliklijn" voor sociale fraude kan aanbrengen? Of is dat enkel voor arbeid?

sloeberken

#15 , 17 okt 2015 12:48

Is een contract van 1 jaar dat dus loopt tot januari, ik vermoed dus dat er een opzeg van drie maanden nodig is.
Is dit geval iets dat je bij de "kliklijn" voor sociale fraude kan aanbrengen? Of is dat enkel voor arbeid?
Als je voor eind september niet opgezegd hebt ben je te laat, denk niet dat de kliklijn voor huurgeschillen is.

Terug naar “Huren”