groot huurverschil - index

kwispel
Topic Starter

Re: groot huurverschil - index

#16 , 17 okt 2015 12:55

Ja, dat bedoelde ik. Zelfs al zeg ik vandaag op, dan zitten we nog met die maand januari waar een geschil zal ontstaan van: hey, hier is geen 50 euro bij. Daar wil ik een stokje voor kunnen steken door bv. een officiële instantie hen te laten aanschrijven met de correcte indexatie-aanpassing zodat ze op hun plaats worden gezet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#17 , 17 okt 2015 12:56

Dit is nu een overeenkomst voor 9 jaar geworden (ingang 01/01/2015). 3 maand voor de vervaldag moest hij dit opgezegd of voor max 2jaar verlengd hebben. Indien dit niet gebeurd ie is het nu een negen jarige overeenkomst. Dus nu ook opletten als je een opzeg geeft.

Bij de kliklijn moet je zijn als je zijn bordenwasser wil aangeven. Ik geloof dat je dertien virtuele goudmunten daarvoor krijgt. Judas penningen genoemd. Je moet wel heel zeker zijn dat het over zwartwerk gaat. Is niet anoniem.

Lees eens http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

kwispel
Topic Starter

#18 , 17 okt 2015 13:29

Het is een jaarcontract. Ik veronderstel dan toch mocht ik vandaag de opzegbrief versturen dat het afloopt op 1 februari, maar goed, wat kan ik doen om hen voor te zijn ivm die onwettige indexering die ze me willen aansmeren?

Reclame

chantika

#19 , 17 okt 2015 14:05

Natuurlijk loopt het af op 31 januari 2016 maar een opzeg vergoeding ben je verschuldigd. Lees eens die link die ik poste dan zie je hoeveel maand die is. Daar staat alles zo goed uitgelegd. Voor die opslag meld je hem mondeling dat je geen opslag zal betalen. Enkel de indexaanpassing als hij dat schriftelijk wil melden.

Xenophon

#20 , 17 okt 2015 14:08

Als het een jaarcontract was (huur voor korte duur) dan moet het toch nog opgezegd worden 3 maanden voor de vervaldatum, anders wordt het van rechtswege op 1 januari 2016 omgezet in een 3-6-9 die geacht werd in te gaan op 01.01.2015. Als dat gebeurt en jij zegt op dan ben je in principe 2 maand verbrekingsvergoeding verschuldigd.

Een contract van korte duur (max 3 jaar) KAN in principe niet vervroegd verbroken worden, niet door jou, niet door de verhuurder. Behalve in onderling akkoord uiteraard.

Je bent te laat om op te zeggen. Dat had uiterlijk op 30 september moeten gebeuren.

Als je er weg wil kan je best met de eigenaar gaan praten en het op een akkoord gooien. Ik denk dat niemand er belang bij heeft de zaken op de spits te drijven in dit scenario.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

kwispel
Topic Starter

#21 , 17 okt 2015 14:19

Verbrekingsvergoeding? Als ik nu opzeg en er tot einde januari blijf, is het toch gewoon: ik blijf tot dan en verhuis?

Xenophon

#22 , 17 okt 2015 15:52

Lees Art. 3, §6 van de huurwet:

§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de § 2 tot 5.

Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.

Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdigbetekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten
tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden
en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7. (art. 6, 8° W.13.04.1997; van toepassing op de
overeenkomsten van korte duur die gesloten, verlengd of vernieuwd
worden vanaf 31 mei 1997 (art. 15, vijfde lid W.13.04.1997).)

--> Zowel jij als de verhuurder zijn te laat met de opzegging dus je zit met een 3-6-9. Als je die vervroegd verbreekt dan bepaalt art 3,§5:

De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding.
Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.

Dus 1 mogelijke redding: als de verhuurder je contract niet heeft geregistreerd dan kan je weg zonder vergoeding en na opzegging gelijk wanneer. Is je contract geregistreerd of niet? Alles hangt daarvan af.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Xenophon

#23 , 17 okt 2015 16:04

**Nodeloos om te zeggen (hoop ik): niet aan de verhuurder vragen of het geregistreerd is of niet want als die ietwat bij de pinken is staat hij dan maandag om 08:30 bij de registratie.

kwispel
Topic Starter

#24 , 17 okt 2015 16:06

Het contract is geregistreerd, ja.

Feit is wel: de verhuurder is zelf niet in orde met bepaalde zaken ( waarborg cash ontvangen, geen aparte doorgang voor huurder, kwam ook geen expert langs, om nog maar te zwijgen van zijn eis tot 50 euro huurverhoging).
In het contract staat amper info. Ik heb wel op papier dat hij de waarborg cash heeft ontvangen. Het pand stond ook al heel lang te huur en ik vermoed dat enkel mensen in een noodsituatie dit "willen" huren.

Stel: ik zou nu melden: ik ben hier weg op 1 januari en vraag mijn waarborg terug ( heb eerste week foto's genomen en er werd geen expert aangesteld), zou hij het dan aandurven alles volgens de letter van de wet te spelen wetende dat hij zelf geen rekening houdt met de wet en de cashwaarborg met handtekening op papier heeft gezet?

Xenophon

#25 , 17 okt 2015 16:16

Dus er is geen geldige plaatsbeschrijving en hij zal niet met huurschade moeten komen aanzetten. Als hij de waarborg niet teruggeeft kan je naar de rechter trekken, ja. Als hij dan opwerpt dat je een verbrekingsvergoeding van 2 maand dient te betalen sta je even ver. Die 50 euro huurverhoging is uiteraard onzin als er niet heel duidelijk in het contract staat hoe kosten worden berekend en elektriciteit inbegrepen is in de totale huur.

Beste aanpak volgens mij: akkoord op papier zetten over opzeg, vrijmaking woning, overhandiging sleutels en vrijgave waarborg, eventueel bedingen dat je de laatste 2 maand geen huur betaalt en hij de waarborg mag houden ter compensatie (wel zien dat je dat op papier hebt). Terugbetaling werkt meestal niet goed bij dergelijke mensen. Hij zal vermoedelijk geen onderzoek naar de bewoonbaarheid willen.

kwispel
Topic Starter

#26 , 17 okt 2015 16:31

Bedankt, denk dat je in dit geval naast de juridische kant ook de psychologische kant van de zaak wil bekijken. Er was al schade toen ik er introk ( gebroken vensterbank, roest aan deuren,...) die ik heb gefotografeerd, ik heb hem dat toen ook gezegd dat ik die foto's had genomen en dat was geen enkel probleem.

Hij redeneert zo: er is maar één teller voor zowel de zaak als de flat. Hij weet dat de elektricitieitsfactuur omhoog gaat en wil die voor een groot stuk doorschuiven naar de huurder. Hier waren geen afspraken rond in het contract, dus hij heeft iets van: ik verhoog met 50 euro en hoop dat mijn huurder dit "begrijpt" dat ook mijn factuur stijgt ( zo legde hij het uit). Gewoon even mededelen aan je bank was zijn verklaring.
Maar in het contract stond duidelijk 600. Kan ik evt. naar de gemeente hiermee gaan en vragen wat de maximaal indexatie is?
Kan hij opeens een verandering rond gas en elektricitieit doorvoeren als er maar één teller is voor zowel de zaak als privé?

Waar ligt de angst van dit soort mensen? Toch dat er een onderzoek komt of ik een instantie zou inlichten? Hij weet wschl ook wel dat hij flirt met de wet. De advertentie bv. stond op tweedehands en niet op immoweb ed.

Xenophon

#27 , 17 okt 2015 16:46

Doet m.i. allemaal weinig ter zake, focus op wat belangrijk is: van het contract af raken zonder vergoeding te moeten betalen en mét je waarborg. Indien je 10% van de energie die nu in posts gaat had gestoken in het nalezen van de wettelijke bepalingen over de opzeggingstermijn dan was er geen probleem geweest. No offense maar laat het een les zijn: focus op de belangrijke zaken, laat psychologie voor de psychologen, die verdienen er geld mee.

De indexering kan je zelf uitrekenen maar hoef je niet te doen, als hij wil indexeren is het aan hem om je schriftelijk te verwittigen, gewoon negeren. Tracht tot een akkoord te komen want m.i. zullen jullie beiden niet gelukkig worden indien de zaken op de spits gedreven worden.

kwispel
Topic Starter

#28 , 17 okt 2015 16:54

Het gaat hem in deze posts niet zozeer om de opzegging, maar om de onverwachte huurverhoging.

De sites rond indexering uitrekenen, werken niet bij me of ik weet alleszins niet hoe te berekenen, dus ik had graag geweten hoeveel men 600 mag indexeren.

Vermits hij al niet al te snugger was om dat van die cashwaarborg op papier te zetten, kan ik nu heel onnozel doen van: ik ga naar de bank om die domiciliëring vanaf januari aan te passen. Kun je dat even op papier zetten?

chantika

#29 , 17 okt 2015 17:22

De sites rond indexering uitrekenen, werken niet bij me, dat klopt. Met de juiste gegevens zal dat maar werken van af januari. Hij moet ook maar in januari het bericht van indexaanpassing aan je bezorgen. Nu moet je niet onnozel doen en zeggen dat je gaat aanpassen en dan toch niet doen. Hij kan je gesprek opnemen. Hij leest trouwens je post mee. Wat je moet doen is zeggen dat je geen huurverhoging wil doen. Een index verhoging wil je wel doen in januari na een schriftelijke melding. Dat indien hij het hier niet mee eens is hij maar de huur moet opzeggen. Of naar de rechtbank te stappen. Ja ik zal ook meer moeten betalen voor mijn verbruik, maar ik kan me niet inbeelden dat dit €600 zal worden. Hij moest dit maar voorzien hebben in zijn overeenkomst. Huur en kosten afzonderlijk. Vraag terloops eens of hij de ontvangen huur aan zijn belastingen aangeeft. Als de overeenkomst geregistreerd is hoef je dit niet te vragen. Dan is het aangegeven. Als je toch niet van zin bent om je opzeg te geven ga dan eens naar het registratie kantoor met het origineel van je huurovereenkomst vraag of het geregistreerd is en zo niet laat het registreren.

chantika

#30 , 17 okt 2015 17:31

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (september 2015) = Basishuurprijs (september 2014) * GI [2013] augustus 2015 / GI [2013] augustus 2014
Dit geeft in cijfers:
608,93 EUR = 600,00 EUR * 101,61 / 100,12 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf september 2015

Heb dit uitgerekend met als begin datum september (dit werkt wel)

Terug naar “Huren”