Verborgen camera amusementsprogramma

DenStu
Topic Starter

Verborgen camera amusementsprogramma

#1 , 18 okt 2015 00:05

Ik keek onlangs op Youtube enkele fragmenten van een verborgen cameraprogramma.

Wat ik mij eigenlijk afvroeg was hoe dit werkte i.v.m. de privacy en dergelijke.
Is het zo dat de personen die gefilmd zijn hun toestemming moeten geven voor het publiceren (=uitzenden) van de beelden. (ik ga er vanuit van wel)
En personen die niet aangesproken worden maar die wel in beeld komen?

Kortom, wat moet je doen om een 'legaal' verborgen cameraprogramma te maken?

ps: verborgen cameraprogramma in de komische zin, waar grappen met de mensen worden uitgehaald of grappige situaties worden geënsceneerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 okt 2015 00:51

Personen die het onderwerp van de opname zijn, moeten toestemming geven. Personen die "toevallig" in beeld komen niet.

Meer info:
http://www.privacycommission.be/nl/rech ... e-gevallen

DenStu
Topic Starter

#3 , 18 okt 2015 11:32

Is exact wat ik moest weten, dank u!
:D

Reclame

skabalie

#4 , 21 okt 2015 22:28

Ik weet wel, dat dergelijke grappen, al tot rechtszaken met grote schadevergoedingen tot gevolg geleid hebben.
Bij iemand was een grap uitgehaald, en was bewezen, dat ze door die "grap"een blijvend trauma overhield.
Of die rechtszaak al of niet daartoe geleid heeft weet ik niet, maar het programma of gelijksoortige programma's zijn (verlopig?) van de Vlaamse tv verdwenen.

Terug naar “Privacy-bescherming”