groot huurverschil - index

kwispel
Topic Starter

Re: groot huurverschil - index

#61 , 20 okt 2015 13:35

Heb ik me verzet? Ik had de deur op slot gedaan want ik wou lang slapen. Iets na zeven uur werd er geklopt en een minuut later stond de huisbaas in mijn slaapkamer nogal boos dat ik verdorie wist dat ze kwamen. Ze hebben dus een sleutel van de privé. De werkmannen gaan naar de wc in mijn privé ( zonder te vragen) terwijl de WC van de zaak amper "verder" is.
Feit is: ze zetten me voor een voldongen feit en gaan nadien jou verantwoordelijk achten dat je niet doet wat zij willen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#62 , 20 okt 2015 14:00

Op blz 6 kun je u rechten lezen, maar die hebben we u al velen malen gegeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#63 , 20 okt 2015 14:05

U heeft toch klacht neergelegd bij de politie wegens inbraak met een valse sleutel?

En zoals ik al zei: niet netjes, want je had wel je toestemming gegeven dat de werken mochten plaatsvinden.

Maar het is NOOIT ok om zomaar binnen te komen.
Waarom heeft u uw sloten nog niet veranderd?

Reclame

kwispel
Topic Starter

#64 , 20 okt 2015 15:16

Ik kan niemand laten komen naar mijn privévertrek zonder dat ze door de zaak of keuken moeten. Ze moeten zich dan altijd aanmelden. Mag tijdens de openingsuren van de zaak zelfs privé niemand ontvangen.

Heb ik mijn toestemming gegeven? Niet op papier en mondeling toch ook laten weten dat dit niet kon.
Wat kan de politie doen? Het is woord tegen woord en de politie is hier trouwe klant.

mava105
Juridisch actief: Nee

#65 , 20 okt 2015 16:08

Er werd u hier toch al diverse malen aangeraden een nieuw slot te steken. Maar blijkbaar vind je dat dus niet nodig? Waarom sloven wij ons hier dan uit om u goede raad te geven, als die toch niet opgevolgd wordt..

duma

#66 , 20 okt 2015 16:23

Ik denk inderdaad dat het tijd wordt dat je beslist om ofwel naar de raad hier te luisteren en eens een keer te doen wat er aangeraden wordt om ofwel te stoppen met problemen te posten die zelf rechtstreeks voortvloeien uit het niet volgend van die raadgevingen.

De forumleden worden (terecht) gefrustreerd doordat ze al de moeite doen om u de raad te geven die u daarna zeer bewust in de wind slaat om toch uw eigen ding te doen. Waarom? Daar heb ik het raden naar, want je zou denken dat je naar hier komt voor raad. Maar als je die dan toch niet opvolgt en er elke keer extra dingen bijsleurt die met de originele vraag niets te maken hebben, zou ik er niet van verschieten als er binnenkort geen antwoorden meer komen.

Laatste poging:
1) verander de sloten van uw deur. NU.
2) leg klacht neer bij de politie owv inbraak met een valse sleutel.

kwispel
Topic Starter

#67 , 20 okt 2015 16:42

Ik moet straks naar iets anders gaan kijken. Ik heb het financieel niet breed en steek mijn energie liever in iets nieuws. Het laatste bericht van je, Duma, vind ik toch wel vrij arrogant, zeker de manier waarop je die twee laatste zinnen formuleert. Ik hoop dat u IRL meer tact en diplomatie aan de banden legt.

Begrijp je trouwens wat een impact het zou hebben om klacht in te dienen tegen mensen die je dagelijks MOET zien want je moet de keuken door. Je moet rekening houden met de psychologische kant van de zaak. Als ik nu klacht indien, zullen zij ook niet mild zijn als ik hier weg wil en kom je in een juridische strijd terecht en wat zal er met die klacht van inbraak gebeuren? Hoogst waarschijnlijk geseponeerd want zij zullen het heus niet bekennen.

Franciscus

#68 , 20 okt 2015 17:45

Wat de huisbaas doet is huisvredebreuk met gebruik van valse sleutels. De aangifte gaat naar het parket en daar wordt beslist niet door de politie.
ik heb weet van 'huisbazen' die voor dergelijke zaken mochten voorkomen bij de onderzoeksrechter en achteraf een veroordeling opliepen op de koop toe voor huisjesmelkerij.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html
U dient ALS u toegestemd hebt wel de werklui binnen te laten maar dat geeft ze nog geen recht op uw private delen (WC enz) te gebruiken.
Gezien u een appartement huurt heeft de verhuurder geen bal te zeggen wie u binnen wil laten 24/7.
U dient wel een een eigen bel en brievenbus te hebben.
Verder de serveuse die blijkbaar ook nog ingeschreven staat op uw appartement blijkbaar.
Quid nu weer de discussie over de huurverhoging en betalen al of niet.

Dat de politie daar regelmatig komt kan en lag geen invloed hebben - indien er inbreuken wonen / Vlaamse wooncode zijn kan u via gemeente controle vragen.
Trouwens wat kan de huisbaas doen als bv het contract niet geregistreerd werd of geen plaatsbeschrijving is gebeurd?

De regelgeving en de wijze hoe te werken is hier al meermaals uitgelegd.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Wij kunnen u niet beletten niet te handelen volgens de gegeven raadgevingen.

Misschien eens naar een www.CAW.be te gaan en of naar de sociale dienst van het OCMW. Mogelijk kan u hierlangs ook een andere woonplaats krijgen. Zeker als de woning/appartement onbewoonbaar wordt verklaard.

kwispel
Topic Starter

#69 , 20 okt 2015 19:09

Bedankt.
Mijn gemeente heeft een sociale dienst wonen. Heb er nog deze week een afspraak met de jurist. Ik vroeg eerst om een afspraak en hij zei: binnen twee weken, vroeg me dan kort om de situatie uit te leggen en besloot om me deze week al te ontvangen. Hoe ga ik best te werk: een lijstje maken met alle situaties die zich voordoen?

De vraag is: hoe kan dat van die werkmannen bewezen worden? Huisbaas kan simpelweg zeggen dat ik de deur open deed en toestemde met wc-bezoekjes.

PS Het contract is geregistreerd ( met hele beperkte info), maar geen plaatsbeschrijving, is dat een normale combinatie?

mava105

#70 , 20 okt 2015 20:06

Hoe ga ik best te werk: een lijstje maken met alle situaties die zich voordoen?
Liefst een lijst maken, zodat je niet om de andere dag terug die jurist van de gemeente moet gaan lastigvallen.
Bij JF lukt dat momenteel nog, maar of die jurist u nog een 7de maal op rij zal willen ontvangen betwijfel ik.

kwispel
Topic Starter

#71 , 20 okt 2015 20:38

1) onwettige huurverhoging, niet wensen aan te kondigen via AS
2) onaangekondigde werken met inbreuk op privacy
3) waarborg cash ( op papier)
4) niet in orde met ruimtelijke ordening en daar ondanks beloftes niets aan willen doen
5) geen plaatsbeschrijving
6) regelmatig geen water, meestal geen warm water en zelden verwarming
7) zolder staat nog vol spullen van vorige huurder ( of van henzelf)
8) incassobureau voor dienster
.....
Diefstal van dingen en geluidsoverlast horen misschien niet meteen thuis in het rijtje van huurproblemen, maar mogen misschien ook wel worden gemeld

kwispel
Topic Starter

#72 , 23 okt 2015 13:15

De raad van de overigens zeer bekwame en empathische jurist was de volgende:

- Stuur naar zo'n mensen nooit brieven of ze zullen je op een andere manier "pesten"

- Ben je voor januari weg, zeg dan kort op voorhand dat je weg gaat en zie hoe ze reageren. Hoogst waarschijnlijk willen ze alles in der minnen regelen omdat ze goed genoeg weten dat ze met niets in orde zijn. Zo'n mensen zullen wschl geen verbrekingsvergoeding eisen omdat ze goed genoeg weten dat het pand mits controle niet meer mag worden verhuurd.

- Hij raadde me aan om hen tot januari zoveel mogelijk te mijden, tenzij er iets is.

- Wat die werken betreft, moeilijk te bewijzen. Je zou al bijna camerabeelden moeten hebben om aan te tonen dat zij met een sleutel "binnen" kwamen. Stap je ermee naar de politie, krijg je dit rotvolk "tegen" u. Zo'n mensen haten officiële aangelegenheden.

- Ben ik in januari niet weg en komt opnieuw de vraag van huurverhoging, dan zal hen aangetekend een zending worden gestuurd met de info rond indexatiewetgeving.

- Zaken zoals: geen aparte doorgang, incassobureau, geen plaatsbeschrijving,...mag je mondeling vermelden mochten ze moeilijk doen over de verbreking van het contract.

- De jurist zou ook optreden mochten ze de waarborg niet terug geven ( volgens hem "geven" ze dit in de hand uit angst), maar ze zullen uiteraard geen intresten betalen ( vraag is of ze die wetgeving wel kennen)

Als ik hier weg ga, wil ik er wel voor zorgen dat er een onderzoek komt naar de bewoonbaarheid. Kan je dat als ( tegen dan) ex-huurder aanvragen? Ik ben van het principe "doe een ander niet aan wat je zelf niet wil). Kwetsbare groepen zijn "ideale" slachtoffers van dit soort klootjesvolk. Ik denk maar aan een 18 jarige die thuis wegloopt en geen betere verhuurder vindt, mensen met handicap,....

sloeberken

#73 , 23 okt 2015 14:50

Een jurist met nieuwe wetten.
Misschien dit gebruiken wat je zelf schreef: "doe een ander niet aan wat je zelf niet wil"
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#74 , 23 okt 2015 15:25

Wat bedoel je met nieuwe wetten? Hij zei gewoon dat het geen zin heeft om die "inbraak" aan te klagen wegens gebrek aan bewijskracht en de indexverhoging kan in januari worden aangeklaagd.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#75 , 23 okt 2015 15:56

Omdat die jurist -indien hij/zij eea effectief zo gezegd heeft, in welk geval ik toch dat diploma maar eens zou opvragen- blijkbaar een super pragmaticus is die er vlotjes van uitgaat dat de verhuurder het op een akkoord zal gooien maar gemakshalve vergeet dat er een aantal bepalingen zijn ivm opzeg en dergelijke die u al tot in den treure uitgelegd zijn maar waar u gemakshalve overheen leest omdat ze niet in uw verhaal passen.

Indien de verhuurder het hard speelt zullen u noch hij lachen op het einde van de rit. Voor de laatste keer (enfin, van mijnentwege toch), vergeet al die spielereien, focus op het essentiële en laat het redden van de wereld over aan iemand anders.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”