deblokkering rekening

wacom
Topic Starter

deblokkering rekening

#1 , 20 okt 2015 20:03

Beste,
Mijn moeder is 3 maanden geleden overleden, vader al enkele jaren gestorven
Ik heb een attest van erfopvolging voorgelegd aan de bank,
De bank zegt dat mijn enige broer moet tekenen voor de vrijgave van de tegoeden (enkel een spaartegoed, geen eigendommen)
Broer weigert te tekenen, dus geen vrijgave

Klopt dit ?

dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 okt 2015 10:14

Ik dacht van niet.

wanton

#3 , 21 okt 2015 14:36

De bank geeft de tegoeden pas vrij als alle betrokkenen -zoals die op het attest van erfopvolging staan - hun akkoord hebben gegeven door de tekenen. Broer moet dus ook de vrijgave tekenen , net als uzelf.
Waarom tekent hij niet? Is er een betwisting? De bank zal geen initiatief nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wacom
Topic Starter

#4 , 21 okt 2015 19:28

Er is geen betwisting, hij wil totaal geen contact
hij heeft het geld niet echt nodig, (goede baan, is bemiddeld) dus kan hij de vrijgave zolang tegenhouden als hij wil
Ik denk dat ik best zelf een aangifte voor de successie zal indienen omdat ik gewoon van niets weet
is er een oplossing ?

dank

wanton

#5 , 21 okt 2015 23:26

Een vrijgave van de banktegoeden staat los van de aangifte van nalatenschap. Dit moet je doen binnen de vier maanden na het overlijden. Als je geen gezamenlijke aangifte kan doen, doe het dan toch voor jou. En hou rekening met de wettelijke bepalingen.
Indien hij volhoudt en de vrijgave niet tekent, wend u tot het vredegerecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”