Huurcontract

MD4
Topic Starter

Huurcontract

#1 , 19 okt 2015 10:48

De situatie is als volgt. In juni heb ik mijn huurcontract per aangetekend schrijven opgezegd. Kort erna heb ik besloten il de woning toch verder te huren. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met de verhuurder. Deze bevestigde mij dat ik verder mocht huren aan een hogere prijs. Ik heb tot op heden verder gehuurd aan de nieuwe prijs. Echter zonder een nieuw contract te hebben ondertekend. Nu na al bijna 2 maanden zonder warm water te zittencheb i, besloten om toch te verhuizen.
Vraag 1:
Moet ik nu terug opzeggen? Wetende dat het huurcontract reeds is opgezegd.

Vraag2:
Is er een opzeggingstermijn in dit geval?

Vraag3:
De boiler werkt niet meer. Kan dit van mijn waarborg afgetrokken worden? Wetende dat ik de ketel niet heb laten onderhouden door een erkende installateur.

Vraag4:
Hoe kan ik deze situatie nu best aanpakken? Ik heb het pand reeds verlaten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 19 okt 2015 11:10

Welk type huurcontract? Hoofdverblijfplaats? 3-6-9 en indien ja opzeg na hoeveel jaar of korte duur (<= 3 jaar)? We hebben wat meer info nodig.

Indien 3-6-9 en opgezegd na derde jaar: termijn oorspronkelijke opzegging liep 3 maand vanaf 1 juli dus u had op 1 oktober weg moeten zijn.

De boiler: u heeft niet laten onderhouden, indien het defect daarvan een gevolg is en niet gewoon door normale veroudering of slijtage dan is de kost voor u.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

MD4
Topic Starter

#3 , 19 okt 2015 13:56

Bedankt voor je reactie.

Het gaat hierover een contract van 1/9/2013 tem 31/8/2014. Het wordt jaarlijks verlengd met een jaar. Er staat ook in dat het jaarlijks opzegbaar is Met een opzeg van 3 maanden.
Ik heb dus een aangetekend schrijven gedaan en mijn opzeg begon te lopen vanaf juni 2015. Dus deze is reeds versteken. Nu had ik telefonisch contact gehad met de verhuurder om het pand nog verder te huren. Hij stemde hiermee in. ER is echter wel geen nieuw contract opgesteld.
Mijn hoofdverblijfplaats (domicilieadres is ook niet in het gehuurde pand).

Mijn vraag is of ik nu woon zonder contract. En zo ja kan ik dan niet gewoon weg wanneer ik wil? Ik wil het pand zo snel mogelijk verlaten. Er is zelfs geen warm water en de verhuurder is zo goed als niet te bereiken telefonisch.

Reclame

Xenophon

#4 , 21 okt 2015 08:12

Het was een contract van korte duur. Dit kan slechts éénmaal verlengd worden maar dat moet schriftelijk en de duur mag niet langer zijn dan 3 jaar in totaal. Er was geen schriftelijke verlenging. Bijgevolg zit u nu van rechtswege (contract op papier of niet) met een 3-6-9 contract dat ingaat op 01.09.2013 u bent nu bijgevolg aan uw derde jaar bezig. Dat staat zo in de huurwet (Art. 3, §6).

Nu zijn er 2 mogelijkheden:

a) het oorspronkelijke contract werd geregistreerd. In dat geval moet u een opzeg geven van 3 maanden die ingaat vanaf de 1e van de maand volgend op die waarin werd opgezegd. En u dient een schadevergoeding te betalen van 1 maand huur.

b) Het oorspronkelijke contract was NIET geregistreerd. In dat geval kan u gelijk wanneer opzeggen en gelijk wanneer vertrekken, geen termijnen, geen schadevergoedingen, niets. U kan bij wijze van spreken morgen opzeggen en over een paar dagen vertrekken.

Opgelet: in elk geval maar zeker in b) dient u absoluut op te zeggen per aangetekend schrijven en het bewijs zorgvuldig bij te houden want niets belet de verhuurder om het contract zelfs nu alsnog te laten registreren en indien hij dat doet vóórdat u opzegt zitten we in scenario a.

Onthoud: een huurcontract van korte duur kan in principe niet voortijdig opgezegd worden door partijen, ook al staat dat zo in het contract bedongen.

enne...het bovenstaande zorgt er uiteraard niet voor dat uw waarborg niet kan aangesproken worden indien er een plaatsbeschrijving was en u uw verplichtingen niet nakwam met schade tot gevolg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

MD4
Topic Starter

#5 , 21 okt 2015 21:51

Dank voor de nuttige info. Hoe weet ik of het huurcontract geregistreerd is? Kan ik dit nagaan zonder de verhuurder te contacteren?

Als ik in scenario 'a' zit versta ik het dan goed dat ik en 3maanden opzeg moet betalen EN nog eens een maand huur als verbrekingsvergoeding? Want u schrijft dat het contract 3-6-9 ingaat vanaf 01.09.2013. ik dacht dat het contract pas inging vanaf 2014.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2015 22:06

huurcontract kan u nagaan op de dienst registratie huurcontracten
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Scn9VSnTYQ

Uw contract begon op 1/9/2013 de andere contracten zijn onwettig en in principe die meerprijs ook.

Eens lezen zal u veel duidelijker worden.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Blaatpraat

#7 , 22 okt 2015 09:23

Let op met de dienst registratie huurcontracten.
Al veel gehoord, en zelf al meegemaakt, dat ze niets terugvinden van van je huurcontract (en zelfs een officieel attest meegeven), terwijl het wel geregistreerd.
Omgekeerd: als zij zeggen dat het geregistreerd is, is het wel zo.
Als ze zeggen dat dit niet het geval is, is er geen andere optie dan het navragen bij de eigenaar, die daarna in feite het nog snel kan laten registreren als hij nattigheid voelt.

Xenophon

#8 , 22 okt 2015 10:00

Dank voor de nuttige info. Hoe weet ik of het huurcontract geregistreerd is? Kan ik dit nagaan zonder de verhuurder te contacteren?

Als ik in scenario 'a' zit versta ik het dan goed dat ik en 3maanden opzeg moet betalen EN nog eens een maand huur als verbrekingsvergoeding? Want u schrijft dat het contract 3-6-9 ingaat vanaf 01.09.2013. ik dacht dat het contract pas inging vanaf 2014.
Cfr opmerkingen van anderen over de registratie, contract gaat wel degelijk in vanaf 01.09.2013, lees er de huurwet op na.

En indien scenario a) dan dient u weliswaar 3 maanden opzeg te respecteren en huur te betalen maar u kan en mag er ook in blijven wonen uiteraard. Er is maar één maand 'verlies', nl de vergoeding die u daarenboven dient te betalen.

Registratie van huurcontracten is een puinhoop, in principe is er een applicatie voor die alles makkelijker zou moeten maken. Ik heb gisteren een half uur vruchteloos geprobeerd een contract te registreren, niks aan te doen, het lukte niet. Ben dan vanochtend maar naar de registratie gefietst met 3 exemplaren en op 2 minuten was het gefikst en heb ik mijn stempel. De dame achter de balie gaf me behulpzaam een foldertje met informatie over de elektronische procedure die veel makkelijker is en verplaatsingen vermijdt, ik heb maar gezwegen :lol:

MD4
Topic Starter

#9 , 25 okt 2015 07:12

Bedankt voor de reacties. Ik ga volgende week zelf eens langsgaan bijzet registratiekantoor. Ik hoop dat het niet geregistreerd is en bijgevolg kan vertrekken.

Terug naar “Huren”