Waarborg en schade

Furiosa
Topic Starter

Waarborg en schade

#1 , 21 okt 2015 21:43

Hallo allemaal,

Ik leg hieronder even de situatie uit.
In 2014 ben ik van mijn ex weg gegaan en ook in dat jaar gescheiden. Ik ben op een ander adres gaan wonen en hij is daar met zijn nieuwe vriendin blijven wonen. Het huurcontract stond op zijn naam, maar ik heb mee betaald voor de waarborg. Ik heb ook een document bij de bank van de verhuurder ondertekend dat ik afstand doe van de waarborg. Enkele maanden geleden is mijn ex en zijn nieuwe vriendin verhuisd. De verhuurder heeft vastgesteld dat er voor een groot bedrag schade is door nalatigheid. Mijn ex zegt dat ik hiervoor ook aansprakelijk ben en dat ik mee zal moeten betalen, terwijl ik daar nu ruim anderhalf jaar niet meer woon. Toen ik mijn vorige woonst verliet was alles in goede staat.

Ik ga er dus van uit dat ik hier niet meer aansprakelijk voor ben?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 okt 2015 22:59

U bent nog de huurder volgens het contract, en bijgevolg contractueel aansprakelijk. Als u kan bewijzen dat de schade veroorzaakt is door uw ex, kan u dit nog wel terugvorderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2015 23:01

Blijkbaar is het contract zelf niet verbroken.

Reclame

Furiosa
Topic Starter

#4 , 21 okt 2015 23:44

Ik kan wel bewijzen dat ik al anderhalf jaar op dit adres woon en dat staat ook zo in de scheidingsakte. Is dat voldoende bewijs? Wat kan ik nog doen om te bewijzen dat de schade niet door mij gemaakt is? Ik heb geen brief of telefoon van de vorige verhuurder ontvangen i.v.m. schade.

sloeberken

#5 , 22 okt 2015 09:15

Welke namen staan in het contract en wie heeft ze getekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sperwer87

#6 , 22 okt 2015 10:45

Hallo allemaal,

Ik leg hieronder even de situatie uit.
In 2014 ben ik van mijn ex weg gegaan en ook in dat jaar gescheiden. Ik ben op een ander adres gaan wonen en hij is daar met zijn nieuwe vriendin blijven wonen. Het huurcontract stond op zijn naam, maar ik heb mee betaald voor de waarborg. Ik heb ook een document bij de bank van de verhuurder ondertekend dat ik afstand doe van de waarborg. Enkele maanden geleden is mijn ex en zijn nieuwe vriendin verhuisd. De verhuurder heeft vastgesteld dat er voor een groot bedrag schade is door nalatigheid. Mijn ex zegt dat ik hiervoor ook aansprakelijk ben en dat ik mee zal moeten betalen, terwijl ik daar nu ruim anderhalf jaar niet meer woon. Toen ik mijn vorige woonst verliet was alles in goede staat.

Ik ga er dus van uit dat ik hier niet meer aansprakelijk voor ben?

Alvast bedankt!
Hij is aansprakelijk en hij alleen. De verhuurder kan dus alleen maar geld bij hem halen. Hij kan via de vrederechter proberen een deel van dat geld te recupereren bij jou maar die kans is zo goed als nihil.

Xenophon

#7 , 22 okt 2015 11:10

Indien hij alleen getekend heeft op het huurcontract en er geen borgstelling of iets dergelijks was van uwentwege dan kan althans de verhuurder niets beginnen tegen u. Of uw ex iets kan ondernemen hangt ervan af of hij kan bewijzen dat u de schade veroorzaakt heeft terwijl u daar met hem woonde. Dat lijkt me een quasi onmogelijke opgave, zeker meer dan een jaar nadat u aantoonbaar vertrokken bent uit de woning.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jurgennathalie1

#8 , 22 okt 2015 14:40

Beste,

Wij hebben gisteren huur opgezegd van woning omdat we een huis gekocht hebben. Onze huur loopt af 1 februari. Onze huisbaas heeft ons uitgescholden voor het vuilste wat er is. Zijn er beide van gedaan want hebben altijd goeie verstandhouding gehad met hem. Nu dreigt hij ermee dat hij onze huurWaarborg gaat afnemen. In februari wonen we er 4 jaar. Het is contract van 9 jaar. Maar heb al het 1 en ander opgezocht en blijkbaar kan hij ons geen vergoeding meer eisen. Het huis is ook nogal in erge staat overal komt behang los door vocht. Schimmel in keuken ( heeft hij nu tegels tegengezeten om alles weg te werken). Rook die uit stopcontact komt. Water in kelder. Volgens hem geen vuiltje aan de lucht. Onze vraag was wat staat er ons te doen??? Zijn radeloos!!! Had al gedacht van 2 maand geen huur te betalen omdat hij waarborg voor hem houd. Maar is dit wel verstandig?
Heb wel van alles foto's getrokken omdat ik het al niet vertrouwde. Kan ik met alles naar huurdersbond gaan?

Groeten nathalie

Blaatpraat

#9 , 22 okt 2015 14:46

Om de borg in te houden, moet hij kunnen bewijzen dat jij die schade gemaakt hebt (of iemand anders, maar tijdens de periode dat jij er woonde).

Heb je een intredende plaatsbeschrijving gehad?

Een wederverhuringsvergoeding moet je inderdaad niet betalen, je hebt er lang genoeg gewoond.
Opzeg van 3 maand is ook goed, wel opletten: deze is tot en met 31 januari, die dag moet je eruit zijn, niet 1 februari.
In theorie kunnen er vanaf 1 februari terug huurders in dan.

2 maanden huur niet betalen kun je niet doen, mocht het tot een rechtszaak komen, zal je niet sterk staan hiermee.

Huurdersbond raad ik niet aan, ben er zelf genoeg langs geweest als huurder met verschillende panden.
Vanaf het erop aan komt, helpen ze je niet meer. Enige dat ze kunnen doen, is een brief opstellen in jouw naam.

Xenophon

#10 , 22 okt 2015 15:20

@jurgennathalie: de vraag van iemand anders kapen is niet erg netjes, maak een nieuwe vraag aan in het 'huur' subforum.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”