Oproep vredegerecht houden van huisdier

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Oproep vredegerecht houden van huisdier

#31 , 22 okt 2015 20:05

Indien niemand last heeft van de hond en de verhuurder van het appartement het oogluikend toestaat zou het al een zeer energieke syndicus zijn die daar moeilijk gaat over doen. Dergelijke exemplaren zijn gelukkig zeldzaam. Ik zou trachten uit te vissen of er nog andere mensen wonen die huisdieren hebben en indien ja, geen probleem. Ik treed wel duma bij: nooit te veel kosten doen aan een huurwoning of appartement want u weet nooit hoe lang eea duurt en meestal komt dat recht in de kassa van de verhuurder.

Persoonlijk vind ik dat naar de concrete situatie moet worden gekeken; ik heb net een huis met tuin verhuurd aan een koppel dat een franse bulldog (heb het moeten googelen om te weten wat zo'n specimen nu was, zelf geen dierenliefhebber) heeft. Ze zijn er eerlijk over geweest en ik doe er niet moeilijk over, heb enkel gezegd (zelfs niet in contract gezet) dat één dergelijke hond voor mij ok is maar dat ik geen razende buren wil horen klagen over een heel roedel honden.

(en om eerlijk te zijn, ik verkneukel me al bij de gedachte dat een paar rotkatten uit de buurt die in mijn tuin komen kakken eindelijk wat weerwerk zullen krijgen)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#32 , 22 okt 2015 20:34

Het kan geen kwaad om kosten te doen in een huurwoning. We leven te veel in een ik-maatschappij. IK, ik, ik, ik, ik, ik.....
Het is goed voor alle partijen als de huurder wil investeren. Toffe leefomgeving voor de huurder is gelijk aan een positieve optimistische huurder met meer levensgeluk. Dit geluk vloeit dan automatisch door naar de verhuurder omdat een gelukkige huurder minder problemen veroorzaakt.
Ik heb het al meegemaakt dat huurders een appartement volledig schilderen.
Ik kan u zeggen dat zijn de mensen die je niet kwijt wilt.
Mensen die schrik hebben dat ze de verhuurder gaan verrijken, moet ik teleurstellen, de kosten die een huurder kan maken zijn maar een peulschil ten opzichte van de totale investering van vastgoed. Die paar duizend euro wegen uiteraard niet door in de waarde van het vastgoed.

Xenophon

#33 , 22 okt 2015 21:00

Ik plaats me nu eventjes in de schoenen van de huurder en speel advocaat van de duivel aangezien ik zelf VERhuur. Indien de huurder investeert heeft hij meestal geen enkele garantie over de tijd die hij zal kunnen genieten van zijn investering. Stel u voor dat de verhuurder opzegt omwille van eigen bewoning. Het is waar, vergeleken met de totale waarde van het goed zijn een paar duizend euro niet veel, maar dat is mogelijk anders indien je het beschouwt in verhouding tot de huur die betaald wordt over een onzekere periode. Ik adviseer dus om niet te veel te investeren als huurder, niet omdat dat de verhuurder zou verrijken maar om eigen verarming tegen te gaan.

Dat gezegd zijnde, als verhuurder heb je er ook belang bij om redelijk te zijn en een goeie huurder in de watten te leggen want er lopen genoeg probleemgevallen rond. Ik heb een clausule in mijn contracten gezet dat werken zonder toestemming verboden zijn maar dat als ik schriftelijk toestemming geef, er meteen een waardering geplakt wordt op de uitgevoerde werken en ik dat bedrag betaal (en die verbeteringen dan ook verworven zijn bij het einde van het contract, uiteraard). 'k ga natuurlijk ook niet al hun verf betalen want da's zowiezo afgeschreven na 9 jaar. En zo hou ik ook deels controle over wie de werken doet, ik wil geen 'bricoleurs' in mijn eigendommen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

duma

#34 , 23 okt 2015 09:48

Het hangt er m.i. allemaal maar vanaf WAT die kosten juist zijn.
Op eigen houtje een nieuw bad installeren, een nieuwe keuken of vloer leggen, zijn dingen die je beter niet doet in een huurwoning. Niet alleen omdat je dat eventueel zou moeten laten staan, maar het zou niet de eerste verhuurder zijn die op het einde van de rit zou eisen dat alles terug in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld. Wat zijn goed recht is. En daar sta je dan als huurder.

Een paar mooie lichtarmaturen kopen, toffe gordijnen zijn dingen die je dan weer wel kan doen, aangezien je die kan meenemen.

Het lijkt mij trouwens ook niet meer dan normaal dat als je gaat verbouwen in de hele brede zin, je daarvoor stééds toestemming vraagt aan de verhuurder. Het is zijn eigendom en heeft nog steeds zelf te beslissen of er in zijn huis verbouwd wordt of niet.

Terug naar “Huren”