VOlgende week geven wij onze sleutel af van het appartement waaruit we vertrekken. Nu doet de verhuurder echter zeer moeilijk.

Vorig jaar zijn wij hals overkop naar dit appartement verhuisd omdat de verhuurder een "moeilijke" huurder had, hij had een paar maanden huurachterstal en het appartement werd zeer slecht onderhouden.... Dankzij ons kon de verhuurder hier snel mee afrekenen en heeft hij de vorige huurder laten vertrekken zonder opzegvergoeding, enkel de achterstallige huur moest hij betalen. Het appartement was in zeer slechte staat, dan spreek ik over de muren : overal gaten in de muur, diepe groeven van een gevecht, alsook bloedspatten en vegen. De keukenkasten waren vettig en plakten letterlijk dicht.
Om alles vlotter te laten verlopen voor de verhuurder hebben wij uit goodwill voorgesteld dat wij zelf de gaten zouden opvullen en kuisen.... Alsook de rommel in de kelder van de vorige huurder naar het containerpark te brengen. Wij hebben "11 dagen " vroeger onze sleutel gekregen , maar dit was ook nodig om alles proper te krijgen. Na ongeveer 1 maand heb ik wel aan de verhuurder laten weten dat ik wil verwijzen naar het bijvoegsel van het contract waarin vermeld staat dat bij vertrek alle muren moeten geschilderd worden met een bepaald "levis" verf. Dat wij wel alle gaten opvullen en daar eventueel even over "bijschilderen" maar dat hij toch niet kan verwachten dat wij een heel appartement met 3 slpks gaan schilderen bij vertrek omdat hij heeft toegestaan aan de vorige huurder zonder schilderen te vertrekken.... Verhuurder gebruikte de "11 dagen gratis" als compensatie om alles te schilderen.
Ik heb een mail waar duidelijk in staat dat ik wens te huren vanaf 1/11 en niet vraag om de sleutel vroeger te krijgen, dit was zijn keuze omdat we hem geholpen hebben. Bovendien komt 11 dagen absoluut niet overeen met de kosten om alles te schilderen.
Wij hebben onszelf veilig gesteld en de vorige huurder gecontacteerd. Deze heeft op papier bevestigd dat hij het appartement heeft verlaten zonder het te schilderen, zonder gaten op te vullen en zonder te kuisen, dat wij het dus in die staat ontvangen hebben!
Dat hij ook getuige was van het gesprek dat wij met de verhuurder overeen kwamen gaten op te vullen, te kuisen en kelder leeg te maken, maar dat er nooit sprake van is geweest van schilderen in de plaats van de vertrekkende huurder.
Wij weten dat we 2 maanden schadevergoeding moeten betalen, dat is de wet, dus logisch en daar doen we absoluut niet moeilijk over. Hoewel de verhuurder wel 2,5 maanden heeft gewacht alvorens hij het appartement terug te huur stelde. Dat er nu dus nog geen nieuwe huurder is , is mede door hem zelf. Ik heb na verloop van een maand nog gevraagd of wij zelf iets moesten ondernemen hiervoor of hij het zelf deed..... Ik vind zijn manier van handelen dan ook zeer oneerlijk, want hierdoor heeft hij uiteraard nog meer recht op die 2 maanden (de meeste redelijke verhuurders laten dit vallen wanneer er een nieuwe huurder is). Ik heb hiervan ook wel bewijs dat hij dit zo laat te huur heeft gezet.
Zijn letterlijke woorden deze week waren " ik wil geld zien !! Alles moet geschilderd worden, anders wordt het rechtbank"
Ik vind dit zeer onredelijk aangezien hij het appartement in betere staat terug krijgt dan dat wij het gekregen hebben...... Bovendien is er nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt.... dus ook niet geregistreerd.
Wat zijn onze kansen als dit voor het vredegerecht komt?
ALvast bedankt op voorhand voor de raad.
MVG
Veerle Verlent