groot huurverschil - index

chantika

Re: groot huurverschil - index

#91 , 24 okt 2015 16:35

j.demoor heeft ook nog de datum of toch zeker de maand van ondertekening van de overeenkomst nodig. En inderdaad je zal moeten wachten .

Altijd alles goed lezen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kwispel
Topic Starter

#92 , 24 okt 2015 16:48

was 10de van januari.

j.demoor

#93 , 26 okt 2015 10:59

Basishuurprijs = 600,00 euro
Het nieuwe indexcijfer=gezondheidsindex december 2015 = ???,??(basis 2013) wordt pas op 31 december 2015 bekend (bedroeg 101,85 in september 2015)
Het aanvangsindexcijfer=gezondheidsindex december 2014 = 100,40(basis 2013)
De geïndexeerde huur vanaf 01 januari 2016= € 600,00 x ???,??/100,40,kan pas op 31 december 2015 bepaald worden.
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... f_1994.jsp
“Art.6...Deze aanpassing...werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Deel uw verhuurder mee dat hij moet wachten op de gezondheidsindex van 31 december 2015 om de huur van het volgende jaar te indexeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kwispel
Topic Starter

#94 , 26 okt 2015 19:06

Nog voor ik hem dit kon meedelen, kreeg ik de verhuurder aan de deur. Hij vond het moeilijk om aan te kondigen, maar hij had een raming gemaakt van kosten en 650 is te krap zeker met de electriciteit die omhoog gaat. De nieuwe huurprijs is 680 euro. Hij kan echt niet voor minder.
Ik ging meteen in de verdediging en zei: de index is pas in december bekend waarop hij zei: dat telt hier niet omdat er maar één teller is en dat er andere regels zijn omdat we à volonté water mogen gebruiken ( volgens hem verbruik ik pakken meer dan de vorige huurder, maar dat kan ik niet controleren met 1 teller. Hij beëindigde het gesprek met: probeer het ook eens van mijn kant te bekijken.

Ik stond werkelijk perplex en dacht in mezelf uiteraard: smeerlap. Het gaat niet al te goed met de zaak en ik heb ook al eens een deurwaarder gekruist die vroeg waar hij was. Ze weten van geen hout pijlen te maken ( vermoedelijk schulden) en schuiven dit door op mij. Goed, deze week weet ik meer over een appartement dat ik bezocht, maar dit terzijde.

mava105
Juridisch actief: Nee

#95 , 26 okt 2015 19:54

Halen we hier nog de 10 pagina's?

kwispel
Topic Starter

#96 , 27 okt 2015 00:43

er zijn nieuwe elementen, die eigenlijk gewoon een schep bovenop de rest doen. Ze zitten hoogst waarschijnlijk in schulden en proberen het geld bij de huurder te halen. Is dit echt domheid of "proberen"? Als ik weg ben, zal de advertentie misschien wel 750 euro aangeven.

Xenophon

#97 , 27 okt 2015 05:47

Juridisch zijn er helemaal geen nieuwe elementen; heel de zaak kan samengevat worden op één pagina. Het wordt misschien tijd dat u het gegeven advies opvolgt of alleszins iets onderneemt ipv altijd maar op hetzelfde terug te komen. We zijn overigens de 27e vandaag. Indien u zo snel mogelijk weg wil moet uw aangetekende brief met opzeg van 3 maand uiterlijk zaterdag op de post, anders komt heel november er nog bij ook.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

kwispel
Topic Starter

#98 , 27 okt 2015 13:21

Ik denk dat sommige mensen hier toch wel een beetje buiten de realiteit leven. Snel "opzeggen" voor november zonder zekerheid te hebben dat je tijdig iets vind ( mijn situatie is nu niet diegene waar privé-huurders happig op zijn). Op het nieuwe adres al twee maanden waarborg betalen zonder zekerheid te hebben dat je de waarborg hier terug krijgt, zonder zekerheid te hebben dat ze je geen verbrekingsvergoeding aanrekenen,...Zo'n stap in het duister brengt ook nog de nodige stress met zich mee en ik heb reeds op straat gestaan. Dat allemaal omdat het toch geen "november" mag worden. Sommigen hebben misschien wel een veelvoud van hun loon opzij staan, maar ik moet hard krabben om niet rond te komen. Opzeggen zonder zekerheid te hebben van iets nieuws is een kweekvijver voor uithuiszettingen, deurwaarders, processen,....

Xenophon

#99 , 27 okt 2015 13:39

Voor mij mag u er rustig blijven wonen tot het eind van uw contract, ik ben niet degene die hier klaagt over zijn verblijf, zijn verhuurder etc. Maar blijven klagen zonder iets te doen is zinloos. Uw situatie is al diverse keren geanalyseerd, meer valt er echt niet te zeggen. Zekerheid over de terugbetaling van de waarborg heeft u nooit totdat het geld effectief terugbetaald werd. Praat met uw verhuurder en kom tot een akkoord, zoals ik reeds een paar keer gezegd heb heeft niemand er belang bij de zaken op de spits te drijven.

Het zal allemaal ongetwijfeld moeilijker zijn indien u over weinig geld beschikt maar daar kan niemand hier aan doen, net zoals aan het feit dat verhuurders liever een kapitaalkrachtige huurder zien komen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#100 , 27 okt 2015 15:00

Misschien u eigen woning aanschaffen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#101 , 27 okt 2015 17:09

Graag. Het wordt hier bijna hilarisch. Ik flirt gedurig met de 0 grens van mijn rekening en nu gaan we al naar het punt dat ik een eigen woning moet aanschaffen. Staat "aanschaffen" gelijk aan "aankopen" of zijn er ergens gratis te verkrijgen?

KJ86

#102 , 27 okt 2015 18:00

Zie onderstaande link, enkel uw frans een beetje bijschaven!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/rouba ... 13363.html

Terug naar “Huren”