registratierechten e.a. bij afstandsakte mede-eigendom

Rica
Topic Starter

registratierechten e.a. bij afstandsakte mede-eigendom

#1 , 25 okt 2015 11:43

Ik heb 2 kinderen, waarvan 1 kind waarschijnlijk geïnteresseerd is om de ouderlijke woning over te nemen na mijn overlijden.
De kosten verbonden aan de akte van de uitonverdeeldheidtreding (ik denk aan de registratiekosten, notariskosten (nog andere kosten?) vallen die normaal gezien ten laste van de overnemer? Of verdeeld tussen overnemer en overdrager?
Kan ik in mijn testament bepalen dat de kosten, verbonden aan de overdracht (dus zowel registratierechten als notariskosten), ten laste vallen van de massa van mijn nalatenschap, zodat er geen discussie mogelijk zal zijn over wie wat moet betalen? Of zou dat dan met succes voor de Rb kunnen aangevochten worden door de overdrager?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 okt 2015 11:48

Normaal zijn de kosten zoals registratie , ten laste van de koper. Bij een uit onverdeeldheidtreding is dat hetzelfde. Weet wel dat die kosten slechts 2.5 % bedragen. Indien iemand dat huis wil kopen , moet hij de kosten dragen ook.
Gaat u , indien uw ander kind een huis of grond koopt, die kosten ook ten laste leggen van uw nalatenschap? Neen toch. En die moet waarschijnlijk 10 % betalen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”