Werkloosheid en referentieadres ...

gitarista
Topic Starter

Werkloosheid en referentieadres ...

#1 , 27 okt 2015 16:34

Hallo ...

Ik ben 56 jaar oud en ben werkloos met een gefixeerde uitkering en anciënniteitstoeslag ... ik heb een maxi-vrijstelling en ben vrijgesteld van werk zoeken omdat ik meer dan 38 jaar gewerkt heb ...

Ik ben gehuwd en woon samen met mijn vrouw in haar eigendom maar mijn vrouw wil scheiden ...

Vragen :

- Kan ik dan in een motorhome gaan wonen met een referentieadres bij mijn dochter ?

- En zo ja ... word ik dan als alleenstaande aanzien kwestie uitkering ?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2015 17:35

Het is niet omdat zij eigenaar is dat u daar zomaar kan uitgezet worden.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/
Hier de tekst.

Wie kan het voorwerp uitmaken van een inschrijving op een referentieadres en welke zijn daarvoor de modaliteiten?

De notie van referentieadres wordt gedefinieerd in artikel 1, §2, tweede lid van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijf heeft gevestigd of wel een rechtspersoon, en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of rechtspersoon een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.

De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot volgende personen:

de personen die in een mobiele woning verblijven;
de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen en zijn gezinsleden;
de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin, evenals de personeelsleden van de politiediensten die afwezig zijn uit het Koninkrijk voor meer dan een jaar, die ofwel het militaire personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten in Duitsland of in een ander land begeleiden, ofwel een specifieke opdracht vervullen in het buitenland, en de leden van hun gezin;
de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
de ontwikkelingshelpers die op coöperatieopdracht zijn gestuurd en hun gezin;
de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.

De mogelijkheid om een referentieadres te hebben bij een rechtspersoon is strikt beperkt tot:

De rondtrekkende bevolkingsgroepen op het adres van een vzw, een stichting of een vennootschap met sociaal oogmerk die minstens vijf jaar rechtspersoonlijkheid geniet.Deze rechtspersonen dienen zich in hun statuten tot doel te hebben gesteld onder meer de belangen van één of meer rondtrekkende bevolkingsgroepen te behartigen of te verdedigen;
Het civiele en militaire personeel van de Krijgsmacht, gestationeerd in het buitenland, op het adres vastgesteld door de Minister van Landsverdediging;
De daklozen op het adres van het OCMW van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.

De bepaling van een referentieadres veronderstelt niet alleen het akkoord van de persoon die op dat adres is ingeschreven, maar ook de zekerheid dat deze laatste zal tussenkomen om de briefwisseling op te halen en door te sturen naar de geadresseerde. Een adres poste restante is dus geen referentieadres, evenals een eenvoudige brievenbus in een gebouw, waar niemand zal zorgen voor de eventuele briefwisseling.

Ten slotte is de inschrijving op een referentieadres beperkt tot het adres vermeld in de aanvraag en het akkoord. In geval van adreswijziging van de verstrekker moet er een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Er kan een vergoeding gevraagd worden voor een inschrijving op een referentieadres, maar deze mag in geen geval hoger zijn dan de bijkomende kosten die deze inschrijving met zich meebrengt.

gitarista
Topic Starter

#3 , 27 okt 2015 17:52

@Franciscus ...

Bedankt voor je toelichting ... maar dat geeft geen sluitend antwoord op mijn vragen ...

Ik heb liever een ja of nee antwoord op mijn vragen i.p.v. die saaie wetteksten die steeds voor interpretatie vatbaar zijn ...

Reclame

Franciscus

#4 , 27 okt 2015 18:48

"de personen die in een mobiele woning verblijven;" wel daar worden 'woonwagenbewoners en circus en foorkramers mee bedoeld'
Dat wordt in de volgende paragraaf ook uitgelegd.
De personen zonder vaste verblijfplaats en zonder middelen kunnen terecht bij het OCMW.

Ik vermoed dat u niet in aanmerking komt.
PS dat is niet de wettekst maar de uitleg op de site van Fod BIZA
Vraag eens na bij vb de bevolkingsdienst van uw gemeente ... maar zoals reeds gezegd ik vrees ervoor.

Langs de andere kant ken ik een zeer bekende kunstenaar die als referentieadres het adres van een wijkinspecteur had als hij weer voor maanden in het buitenland was. Kunstenaar is ondertussen al wel overleden dus kan het niet navragen. Verbleef veel in Frankrijk in de Provence.

Trouwens op de meeste campings is permanent verblijf verboden.

Xenophon

#5 , 28 okt 2015 07:39

TS: het leven en de wet zijn geen simpele ja/neen vragen, soms moet u ook wat moeite doen:

Ik denk dat het in theorie mogelijk is maar dat u in praktijk op stevige problemen zal stuiten indien de gemeente of stad niet mee wil. De invulling van 'personen die in een mobiele woning verblijven' is ambtelijk, staat nergens in de wet.

In vele gemeenten interpreteert men dit als traditionele woonwagenbewoners, foorkramers e.d. doch dat zijn beperkingen die m.i. niet door de wet worden opgelegd (cf Art. 2 van de wet betreffende de bevolkingsregisters).

Wat wel van vbelang is, is het begrip 'mobiele woning'. Essentieel is dat het gaat om een structuur die ontworpen is om permanent in te wonen én die (makkelijk) verplaatsbaar is.

In Gent hebben ze het probleem reeds gehad en daar wordt eea als volgt omschreven:

'U kunt permanent wonen in een woonwagen indien deze voldoet aan volgende bepalingen:

hij is gekenmerkt door flexibiliteit en verplaatsbaarheid na loskoppeling van de nutsleidingen;
hij is bestemd voor permanente en niet-recreatieve bewoning;
hij vindt steun op de grondoppervlakte door middel van een assensysteem met wielen, eventueel aangevuld met wegneembare steunstukken, vijzels of (betonnen) steunpunten;
hij heeft geen hechting of verankering in de grond, met uitzondering van de nutsleidingen (riolering, water, gas, kabel, telefoon, e.a.).'

Maar als de gemeente niet mee wil zal u naar de rechter moeten trekken.

Los daarvan: de kwestie van dat referentieadres staat helemaal los van de vraag of/waar/hoe lang u ergens ter plaatse mag staan met die woonwagen, een detail waar Roma elke zomer achter komen. En ik denk dat daar permanent in wonen dik kan tegenvallen en flink duurder is dan iets huren dus indien het een gemakkelijkheidsoplossing is zou ik toch nog maar eens nadenken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 28 okt 2015 09:04

En daarboven: werkloosheidsuitkeringen op basis van een referentieadresbkan niet

Xenophon

#7 , 28 okt 2015 09:53

En daarboven: werkloosheidsuitkeringen op basis van een referentieadresbkan niet
Gewoon uit nieuwsgierigheid -ik ken niets van de regelgeving ivm werkloosheid- maar waarom niet?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#8 , 28 okt 2015 12:03

Kan eigenlijk wel voor daklozen, maar rva doet terecht moeilijk voor anderen die wel degelijk meer dan enkel een mobilhome hebben in de praktijk. Onderzoek zal volgen waar betrokken persoon in de winter verblijft bvb.

artemis

#9 , 28 okt 2015 12:26

Onderzoek zal volgen waar betrokken persoon in de winter verblijft bvb.
In Benidorm :mrgreen:

gitarista
Topic Starter

#10 , 29 okt 2015 20:24

Dus in een kampeerwagen wonen met een referentieadres kan niet als je werkloos bent ... 't was een vraag waard hé ...

Ik heb al andere bronnen gehoord die zeggen dat het wel kan ... maar goed ... ik ga mij er zeker niet aan wagen !

Bedankt voor de antwoorden !

Groeten

gitarista
Topic Starter

#11 , 29 okt 2015 21:13

Onderzoek zal volgen waar betrokken persoon in de winter verblijft bvb.
In Benidorm :mrgreen:
Het zou helemaal niet de bedoeling zijn om meer dan één maand naar buitenlandse oorden te trekken ... ik weet maar al te best dat dit niet toegelaten is !

Ik zou wel rondtoeren in België ... er zijn hier mobilhomeparkings genoeg ... en in de winter zou ik regelmatig op de oprit bij mijn dochter kunnen staan ...

Wat is dan het probleem eigenlijk ?

gitarista
Topic Starter

#12 , 29 okt 2015 21:36

... rva doet terecht moeilijk voor anderen die wel degelijk meer dan enkel een mobilhome hebben in de praktijk ...
Hallo JPV ...

Wat bedoel je hier eigenlijk mee ?

JPV

#13 , 29 okt 2015 22:16

... rva doet terecht moeilijk voor anderen die wel degelijk meer dan enkel een mobilhome hebben in de praktijk ...
Hallo JPV ...

Wat bedoel je hier eigenlijk mee ?
Dat een kleerkast met kleren van jou in het huis van je dochter niet geloofwaardig zal overkomen.

Wonen op de oprit van een woning zal waarschijnlijk wel gelijkgesteld worden met wonen in die woning, gezien op hetzelfde kadastraal stuk.

gitarista
Topic Starter

#14 , 29 okt 2015 22:37

Dat een kleerkast met kleren van jou in het huis van je dochter niet geloofwaardig zal overkomen.

Wonen op de oprit van een woning zal waarschijnlijk wel gelijkgesteld worden met wonen in die woning, gezien op hetzelfde kadastraal stuk.
Ik zou helemaal geen kleerkast met kleren in het huis van mijn dochter hebben ... mijn kleren zouden in de kleerkast van de mobilhome hangen !

Ik zou altijd slapen in de mobilhome ... ik veronderstel dat ik mijn dochter wel mag bezoeken en dan op de oprit parkeer ... en daar dan ook blijf slapen in de mobilhome ...

Franciscus

#15 , 29 okt 2015 23:46

Maar gezien u daar dan woont ...zal de politie u ambtelijk inschrijven dan ook in opdracht van de gemeente inschrijven bij uw dochter.
Mobilhome.... en op welk adres staat de nummerplaat van de titularis????

Mobilhome op oprit.... als woning...
Weet vb dat een mobilhome ( woonwagen) als woning beschouwd wordt en dus onschendbaar is maar evengoed indien op openbare weg/plaats staat door politie ( in kader bevoegdheid bestuurlijke politie burgemeester) op bevel van een commissaris kan weg getakeld worden op kosten van de eigenaar.
Zo simpel is het dikwijls inderdaad niet.
Doe navraag bij uw gemeente.
Zoals reeds gezegd uw echtgenote kan u niet zomaar buiten zetten.

Ook een case geweten waar partner A eigenaar was van huis en partner B echter door de rechter werd aangegeven als zijnde diegene die huis als woning mocht gebruiken en partner A het pand moest verlaten dit bij echtscheiding.

Terug naar “Werkloosheid”