Vereffening- verdeling wegmaken van gelden

cocohilde
Topic Starter

Vereffening- verdeling wegmaken van gelden

#1 , 31 okt 2015 11:46

Situatie : feitelijk gescheiden november 2008.
wettelijk gescheiden mei 2009.
gehuwd met gemeenschap van goederen.
kinderen.
vereffening en verdeling tot op heden niet afgerond.
gerechtelijke aanstelling boedelnotaris : ik heb nu notaris nummer 3 ( dit is geen tikfout en ook geen loopje met de waarheid ).
prijs van de woning geschat : daar zijn we het ongeveer over eens.
gelden : meneer haalde tussen november 2008 en maart 2009 ongeveer 80.000 euro van zijn rekening. Ik kon niets controleren, daar hij in sept 2008 de volmacht die ik had introk, hiervan was ik niet op de hoogte.
Tot op heden heeft geen enkele advocaat of notaris oog voor dit belangrijk facet, want zij geloven nog steeds dat echtgenoten niet van elkaar kunnen stelen. Nadat ik zelf op internet zocht en uitspraken van rechtbanken las, blijkt dat meneer toch verantwoording zal moeten afleggen waar dit geld naartoe is. Wat moet ik doen, ik heb mijn raadsman al herhaalde malen hierop attent gemaakt, maar geen gehoor. Een andere raadsman nemen is geen optie, heb er al meer dan genoeg gehad. De nieuw aangestelde notaris mag ik niet persoonlijk benaderen, want die moet onpartijdig blijven. Mijn dochter heeft gezien hoe haar vader in januari - februari 2009 met pakjes bankbiljetten in huis rondliep. Dochter woont bij mij, kan ik haar iets laten verklaren, ze was op ogenblik van de feiten 17 jaar. Iemand goede raad, na 7 jaar weet ik het niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2015 12:31

Kan je niet gewoon de bankuittreksels opvragen (of laten opvragen)

cocohilde
Topic Starter

#3 , 31 okt 2015 13:10

Dank voor antwoord.

Ik had geen volmacht meer in die bewuste periode, dus kan ik niets opvragen. Volgens mij, maar ik kan me vergissen is alleen de notaris in staat deze bewijzen op te vragen.

Reclame

German

#4 , 01 nov 2015 14:31

Datgene wat wordt geschreven : "dat er tussen echtgenoten niet kan worden gestolen" heb ik ook al meerdere keren gehoord, maar als je aan je raadsman/vrouw eens vraagt of de gelden die tijdens deze periode zijn afgehaald door echtgenoot of deze ook niet mee worden opgenomen in de "vereffening verdeling" met gerechtelijke intresten kan het zijn dat je hier een positief antwoord op zal krijgen. Op deze manier brengt het meer op als bij de bank, maar je hebt er wel de miserie en last mee om het in de vereffening verdeling te krijgen.......en ik denk dat uw raadsman hier wel wat mee kan doen.

cocohilde
Topic Starter

#5 , 01 nov 2015 20:13

Het probleem is, dat ik geen enkel rekeninguittreksel van hem heb.Het enige wat ik weet is dat we altijd gelijke spaarsaldo en pensioenspaargeld hadden, er was balans. En nu bij vereffening en verdeling zou er een verschil zijn van 80.000 euro. Bij de derde notaris zijn we tweemaal geweest en geen gehoor. Deze man heeft niet veel geduld,hij kan zijn taak niet naar behoren doen, omdat tweede notaris nog stukken achterhoud. Ik heb de indruk, dat heel de miserie in stand wordt gehouden door onkunde.

denevda

#6 , 02 nov 2015 09:52

U kan die rekeninguittreksels laten opvragen door de notaris. U geeft de rekeningnummers door en de periode waarvan u deze wenst.

cocohilde
Topic Starter

#7 , 02 nov 2015 15:23

Dank voor reactie.

Ik kan notaris zelf niet benaderen, dat moet mijn raadsman doen. Raadsman gelooft me niet en zegt wat weg is, weg......old school......echtgenoten kunnen niet van elkaar stelen...................ondertussen weet ik beter. Zeg niet dat ik andere raadsman moet zoeken, want dat is geen oplossing.Iemand gaf me een goede tip, ik houd jullie op de hoogte wat daarvan de uitkomst is.......kan wel even duren.

k.b.

#8 , 02 nov 2015 16:44

Ik denk wel dat het klopt dat echtgenoten niet kunnen stelen van elkaar ... maar dat wil nog altijd helemaal niet zeggen dat niet alle vermogenverschuivingen dienen rechtgezet op vraag van de andere partij ... dat is iets heel anders ...

En uitspraken " wat weg is is weg " ... sorry ... die getuigen van weinig "kennis" ... als iemand dertig jaar geleden voor zijn huwelijk een "eigen wagen" had en hij liet deze noteren in het huwelijkscontract dan kan deze persoon hiervan vandaag bij een scheiding gerust nog "verrekening vragen" ...
Als deze wagen dus nog ergens compleet verroest onder een perelaar staat ... is er geen enkel probleem ... dan kan de betrokkene gewoon zijn voertuig terugnemen ...

Dat de boedelnotaris zelf op vraag van één van de partijen de banken gaat aanschrijven ... dat lijkt mij niet zijn plicht ... ( maar gezien de kennis ter zake van een groot aantal kantoren lijkt het mij zeker niet uitgesloten dat men dit zal uitvoeren) ...
Volgens mij is de boedelnotaris in de procedure gerechtelijke vereffening "eerste rechter" en hij is dus bij machte om deze partij te wijzen op de verplichting dergelijke "verschuivingen te melden" en de ontkenning of bevestiging van deze partij te noteren "voor aanvang van de werkzaamheden" ... een leugen heeft de waarde van een meineed / vermogenontvreemding ( en dan zitten we wel in het strafrecht)

Na de opstelling van de akte staat het eventueel TS nog steeds vrij niet akkoord te gaan ( in geval van ontkenning van de vermogenverschuiving) ... de notaris zal dan "het PV van bezwarigheden" opmaken en het geheel voorleggen aan de rechter ... hier zal dan terug de vraag gesteld worden aan de betrokkene ... mogelijks moet TS toch via enige weg zien aan bewijs te geraken .

Het is eigenlijk gewoon "een methode" om in een vereffening bepaalde gelden gewoon te nemen en dan niet te ontkennen dat men ze heeft genomen , doch de procedure volledig te doorlopen ... en dat gaat dan gepaard met wijzigingen van notarissen etc ... die zijn immers "vastgelopen dossiers" liever kwijt dan rijk ... vaak liggen dossiers gewoon te wachten tot er een van de partijen uit pure miserie een andere notaris laat aanstellen ...

Ik denk niet dat het in dergelijke procedures de taak is van de notaris om "onderzoeksdaden" te stellen ... maar alle door de rradslieden verstrekte info dient men minimaal te verwerken in de akte ... het is dan aan deze notaris om volgens zijn "aanvoelen" een dergelijke verschuiving
- ofwel gewoon op te nemen ( met risico dat de ex van TS niet akkoord gaat)
- ofwel niet op te nemen ( met risico dat TS niet akkoord gaat)
Maar er zal in alle gevallen een clausule te voorschijn komen waarin de verschillende partijen bevestigen geen verschuivingen te hebben uitgevoerd met het te vereffenen huwelijksvermogen die niet vermeld zijn in de akte ..

Vereffeningen zijn zeer vaak voer voor discussie ...
Allé ... een verhaal .... een koppel (wettelijk stelsel) ... man erft woning ... vrouw erft 50.000 euro ...
Men plaatst met dit "eigen geld" van mevrouw een keuken en een veranda aan de woning ( eigen van de man) ...
... 10 jaar later scheiding ... mevrouw wil haar inbreng terug ... ( begrijpelijk) ...
Standpunt man ... OK ... kom je keuken en veranda maar halen ... het huis is nu toch te groot en ik eet op mijn werk ...

k.b.

k.b.

#9 , 02 nov 2015 16:56

Het probleem is, dat ik geen enkel rekeninguittreksel van hem heb.Het enige wat ik weet is dat we altijd gelijke spaarsaldo en pensioenspaargeld hadden, er was balans. En nu bij vereffening en verdeling zou er een verschil zijn van 80.000 euro. Bij de derde notaris zijn we tweemaal geweest en geen gehoor. Deze man heeft niet veel geduld,hij kan zijn taak niet naar behoren doen, omdat tweede notaris nog stukken achterhoud. Ik heb de indruk, dat heel de miserie in stand wordt gehouden door onkunde.

Ik begrijp iets niet zo goed ... het pensioensparen gebeurt toch op jullie (afzonderlijke) namen ... en er was tot op het ogenblik van de scheiding een evenwicht ...
ieder heeft dan ook zijn pensioenspaarpotje dat hij meeneemt ...
De betaalde premies geven mogelijks wel aanleiding tot verrekening deze zijn immers vermoedelijk betaald vanuit het huwelijksvermogen en zijn dus verschuivingen vanuit het huwelijksvermogen naar de eigen vermogens ... dat uw ex mogelijks zijn "pensioenspaarpotje " vroegtijdig incasseerde / aansprak dient volgens mij geen onderdeel van de vereffening te zijn ...

cocohilde
Topic Starter

#10 , 02 nov 2015 22:11

Het pensioenspaarplan is voor beiden hetzelfde, dit is geen punt van discussie. Alleen is er 80.000 eu verschil tussen mijn spaarrekening en belegingen en de zijne , in zijn nadeel. Dat is wat hij laat uitschijnen en dat is ook wat onze eerste notaris vaststelde. Dit is wat ik aanvecht, we hadden beiden evenveel gelden gespaard en belegt en nu blijkt dat hij 80.000 eu minder heeft. Gewoon weggemaakt, huis was afbetaald en er waren geen buitengewone kosten. Hoeveel geld kan je opmaken in drie maanden tijd? Iedere keer als ik er iets over zeg, wordt dit weggelachen.

k.b.

#11 , 03 nov 2015 10:22

Ik begrijp U ... maar wat kan een notaris hier tegen doen ...
In alle gevallen zal zijn "voorstel" niet aanvaard worden ...
- of hij rekent met wat er is ... ( en dan zal u dit niet aanvaarden)
- of hij rekent met wat u zegt dat er was ( en dan zal uw ex het niet aanvaarden)

Begrijpelijk dat hij "aanvat" met de feiten zijn akte zal opstellen en deze zal voorleggen aan de partijen ...
Het enige wat hij volgens mij vandaag kan doen is uw ex laten bevestigen (via verklaring onder ede) dat hij geen zaken ontrokken heeft aan de boedel ...

Heb je geen "bewijzen" van bvb de rekeningstanden op een tijdstip net voor uw volmacht werd ingetrokken ?

Uiteraard kan ik begrijpen dat er bepaalde partijen zijn die uw opmerkingen weglachen ... ( uw ex en zijn advocaat ) ... maar de andere spelers ( zijnde de notaris en uw advocaat) zouden hier toch "ernstig" moeten op reageren ...
Maar ik begrijp deze notaris als hij de mening heeft dat hij "alleen met uw woorden" niet voldoende heeft ....

Allé ... nog een verhaal om de "breekbaarheid" aan te tonen ...
Koppel scheidt ... vrouw blijft in huis wonen en behoudt de inboedel ( die in het huwelijksvermogen zat)
Man gaat naar appartement en koopt alles nieuw ... met de gelden van het "spaarboekje" ...
De vrouw vraagt verrekening omdat de man zijn "eigen meubelen" aankocht met gemeenschappelijke gelden ... de vrouw is uiteraard bereid de inboedel die zij in gebruik heeft over te nemen uit de huwgemeenschap ( aan de huidige waarde , met restwaarde peanuts )
Zoiets zou toch perfect de uitleg kunnen zijn van een "aanzienlijk" bedrag dat is opgemaakt rond deze periode ....
... En laten we eerlijk zijn ... dit "verhaal" is niet zo ver gezocht en het is achteraf veel eenvoudiger als hierover een degelijke afspraak zou zijn gemaakt of éénieder een aandeel oud en een aandeel nieuwe "inboedel" fysisch zou in gebruik genomen hebben ...
Maar ja ... door een advocatenhouding van " geen probleem koop maar gerust alles van MIELE we zullen dat bij vereffening verrekenen " ondergraaf je natuurlijk de mogelijkheden tot een billijk compromis achteraf ...

Een goed advocaat is dan ook iemand die ten allen tijde de belangen van zijn client verdedigd ... een zeer goed advocaat houdt bovendien rekening met de realiteit , de mogelijkheden en de voorgeschiedenis ... en wijst soms de eigen client op het feit dat "cafépraat" zelden tot een oplossing leidt , doch eerder de sfeer verzuurt ...

k.b.

cocohilde
Topic Starter

#12 , 04 nov 2015 16:49

Dank voor reactie.

Hij bleef in het huis met kinderen en heeft alles. Zelfs mijn persoonlijke spullen en werkmiddelen zijn nog steeds in het huis. In aangetekende brieven vroeg ik vaak of ik bijvoorbeeld kleding, sieraden mocht ophalen, nooit reactie. Hetzelfde verhaal voor mijn dochter, krijgt niets van haar persoonlijke spullen uit kindertijd. Er is nooit een inventaris gemaakt. Hij denkt gewoon dat alles hem toebehoort. De enige oplossing is hem onder eed laten verklaren, dat hij niets wegnam.

Terug naar “Echtscheiding”