Ex beslist zelf wat hij betaald na afrekening en verzint kosten

Karocup
Topic Starter

Ex beslist zelf wat hij betaald na afrekening en verzint kosten

#1 , 17 sep 2015 01:59

Mijn ex beslist zelf na elke afrekening om het kwartaal wat hij mij betaald voor de kinderen.

Ik ben al meer als een jaar aan het wachten tot mijn ex iets betaald van mijn dochter haar blokjes. Elke keer opnieuw verzint hij iets om niet te betalen. Ik zorg dat alle kosten let de terugbetaling van het ziekenfonds berekend zijn rn toch betaald hij niet. En zal dit nooit doen. Want hij is 3 keer naar de kapper geweest of heeft iets gekocht waarvan hij vind dat ik dat moet betalen. Hij maakt zogezegd kosten die zowel hij als ik zelf moeten betalen en mekaar niet doorrekenen. Alleen denkt hij daar anders over en moet ik alles betalenin zijn ogen. Want hij betaald en hou u vast na hoger beroep 75€/ kind alimentatie. Mits de regeling dat alle kosten gedeeld worden, school, hobby, sport... En dat is het juist, als ik een afrekening van 300€ stuur betaald hij 30€ bv, omdat hij naar de kapper geweest is zo gezegd! Elke keer opnieuw met het gevolg dat ik alleen voor alles opdraai.
Kinderen zijn 13, 10 en 9.

Wat kan ik hier aandoen? Dit is al 4 jaar bezig en is en blijft een grote bron van ergernissen en wanhoop.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 17 sep 2015 08:52

Hebt u hem al eens een aangetekend schrijven gestuurd?
Zonee, dan doet u dat, met een verwijzing naar het vonnis. U voegt een kopie van de factuur bij, evenals een kopie van het terugbetalingsbewijs van het ziekenfonds en eventuele andere verzekering die u mogelijks zou hebben. U rekent zelf het bedrag al uit, deelt dat door de helft en meldt hem wat zijn deel is.
U verwijst naar de talloze keren dat u hem om zijn bijdrage heeft verzocht (op xx/xx/xxxx mondeling, op xx/xx/xxxx viam ail) en het uitblijven daarvan.
En u meldt hem dat u verwacht dat het bedrag van € xxxx ten laatste op xx/xx/xxxx (wees redelijk, 7 werkdagen is goed) op uw rekening staat en dat u anders genoodzaakt zal zijn om verdere stappen te ondernemen.

Als er nog andere zaken zijn waar hij zijn bijdrage niet voor heeft geleverd, kan u dat gerust in datzelfde AS doen, maar dan raad ik u aan om even in Excel alles op te sommen, met datum en bedrag erbij, inclusief een kolom voor het bedrag door de helft. En hier een print van te doen een ook bij te voegen. Dat geeft dan direct een duidelijk overzicht en vermijd dat hij zou klagen dat hij niet weet hoe wie wat waar wanneer.
Voeg zeker van alles het (kopie van) betalingsbewxijs bij!

Gaat het om een groot bedrag, geef hem dan wat langer de tijd om te betalen.

Als hij beslist om kosten te maken en die niet aan u door te rekenen, dan is dat uiteraard zijn goed recht. Oook hier rekenen wij niet elke futiliteit door aan mekaar. Dat wil echter niet zeggen dat de andere ouder verplicht kan worden om hetzelfde te doen en dit geeft hem dan ook géén argument om kosten die u gemaakt heeft niet te betalen. Als hij door deze actie plots ook zijn kosten zou willen terugvragen, is dat uiteraard ook zijn goed recht; hou daar wel rekening mee, maar ik vermoed dat het bedrag dat u nog tegoed hebt, groter zal zijn.

Verder nog even dit:
- kapper is geen bijzondere kost, tenzij dit expliciet vermeld zou staan in jullie vonnis of tenzij jullie dit ecpliciet zo afspreken. Bij ons is het week/week en soms gaat de mama met de kindjes naar de kapper, soms wij. Meestal wij, maar dat is onze keuze en daarvoor moet de mama dus niet betalen.
- aankopen moeten in onderling overleg gebeuren. Dat geldt ook voor u. Als er dus dingen gekocht worden die niet strikt noodzakelijk zijn, kan de ouder niet verplicht worden tot de betaling ervan. Dat moet aankoop per aankoop bekeken worden, maar daar zal u er dus sowieso van kunnen betwisten, maar misschien hij ook?

Karocup
Topic Starter

#3 , 17 sep 2015 10:32

Als ik een aangetekende brief verstuur moet dat dan via een advocaat gebeuren? Of kan een bemiddelaar dat ook?

Hetgeen ik hem aanreken betreft de kinderen zijn enkel, school, medische kosten sport enz... Ik vereken alles met terugbetalingen, studietoelagen enz.. Zelf ga ik altijd naar de kapper met hun en nooit zal ik hem dat aanrekenen. Maar hij mag volgens hem het volledige bedrag van de kapper aan mij doorrekenen niet eens de helft wat ik dan wel nog zou begrijpen. Elke keer krijgt hij alle facturen en betalingbewijzen meegestuurd. Bij de orthodont moet je alles cash betalen, na afloop krijg je een kostenoverzicht en de formulieren voor de terugbetaling. Zelfs dat is niet voldoende voor hem, ook al staat op het kostenoverzicht betaalde kosten en erelonen.

Wat als hij na de aangetekende brief nog steeds weigert te betalen? Waar moet ik dan naartoe? Hier moet zeer snel een oplossing voor gevonden worden, niet alleen ik maar ook mijn tienerdochter is hierdoor aangedaan. De hele lijst die ze nodig had voor school gaan halen 285€ kwijt en dan doodleuk niets van betalen. Kaftpapier enz... Zal ik niet aanrekenen, maar hetgeen wat opgedragen wordt door school wel. Mag dat dan ook niet? Volgens hem niet.

Reclame

Karocup
Topic Starter

#4 , 17 sep 2015 10:39

Misschien iets misbegrepen. Hij rekent alles aan mij door. Kosten die hij zogezegd maakt wat niet relevant is. Dat is het grootste probleem. Alles moet volgens hem door mij betaald worden en hij beslist uiteindelijk wat hij betaald. Nooit hetgeen wat de afrekening zegt enkel wat hij wil. Nooit iets in samenspraak. Als een afrekening 400€ is zal hij daar een 20€ van betalen omdat dat genoeg is volgens hem. Hij heeft iets betaald dus kan hem niets gedaan worden zo denkt hij. En op het vredegerecht wijzen ze hem daar op, maar toch blijft hij gewoon verder doen.

duma

#5 , 17 sep 2015 11:11

Een aangetekend brief schrijft u zelf, daar heeft u niemand voor nodig. Dat is uw laatste poging om alles in der minne te regelen, zonder anderen erbij te betrekken.

Wat is de verblijfsregeling?

Wanneer uw ex u verzoekt om dingen bij te dragen die niet onder bijzondere kosten vallen, stuurt u hem simpelweg een AS waarin u meldt dat u zijn vraag tot bijdrage in de kosten voor X hebt ontvangen, dat volgens het vonnis dit niet onder de bijzondere kosten valt en er geen onderling akkoord was, gezien u zelfs niet op de hoogte was dat hij X ging aankopen en u dus bijgevolg hiertoe niet zult bijdragen.

Maar zorg dat u steeds een AS stuurt. U stuurt dezelfde brief ook per gewone post, verwijzend naar elkaar. Vaak is een aangetekende brief krijgen al voldoende om schrik te krijgen en tot actie over te gaan.

Indien hij hier geen gevolg aan geeft, zijn er verschillende mogelijkheden, waar @Fransiscus het beste op de hoogte is.
U kan onder meer een gerechtsdeurwaarder inschakelen, een pv laten opstellen; ik geloof zelfs naar de correctionele rechtbank?

cocohilde

#6 , 31 okt 2015 20:21

Uw echtgenoot heeft het recht om alle door u gemaakte kosten te betwisten, ook schoolkosten. De kosten die hij nooit mag betwisten zijn medische kosten door u gemaakt voor de kinderen. Ik betwist altijd een heleboel schoolkosten, bijv bepaalde schoolspullen kunnen door de kinderen ook gezamelijk gebruikt worden, niet alles moet nieuw gekocht worden maar tweedehands is een goedkopere oplossing. Het bedrag waarmee ik akkoord ben, hoe klein dit bedrag ook is, stort ik meteen op ex zijn rekening. Dit is een tip die ik kreeg van een deurwaarder: argumenteren waarom je niet akkoord bent met gemaakte kosten, onmiddellijk betalen waarmee je akkoord bent en medische kosten nooit betwisten, die steeds betalen volgens opgelegde verhouding in vonnis.Dit werkt tot op heden perfect, zelfs voor universitaire kotstudenten.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#7 , 01 nov 2015 15:28

Als ik een aangetekende brief verstuur moet dat dan via een advocaat gebeuren? Of kan een bemiddelaar dat ook?
Een bemiddelaar zal geen aangetekende brief sturen. Maar het kan wel raadzaam zijn van bij een erkend familiaal bemiddelaar eens alles op zijn punt te zetten wat er nu precies verblijfsgebonden kosten, niet-verblijfsgebonden kosten, en bijzondere kosten zijn. Een bemiddelaar heeft daar uitgebreide lijsten van. Neem dan ook het vonnis mee zodat de bemiddelaar eventueel ook kan voortgaan op hetgeen de rechter heeft gezegd - maar bij een bemiddelaar kunnen jullie evengoed een andere regeling overeenkomen.

mvg, Wilfried

Terug naar “Echtscheiding”