handelsovereenkomst voor reclame

JURISTOCRAAT
Topic Starter

handelsovereenkomst voor reclame

#1 , 30 okt 2015 00:11

Hallo,

Ik heb een overeenkomst gesloten met een andere onderneming. Ik zou reclame moeten maken [als vennootschap]. Er werd afgesproken dat ik een maandelijkse vergoeding krijg nadat ik de klant voor de eerste keer bezoek. Ik heb ze dus snel bezocht, maar daar bleek dat ze die dag geen tijd hadden. Het werd 3 keer uitgesteld. Ondertussen ben ik wel al begonnen met reclamefilmpjes te maken. Ik heb ze eveneens facturen opgestuurd. De klant betaalt ze (wel te laat, maar beter te laat dan nooit). Ik heb hen eveneens hun voorlopige reclamefilmpje opgestuurd om te laten controleren of het goed is. Blijkbaar hebben ze mij een mail gestuurd dat er een paar dingen moeten aangepast worden, maar ik heb die mail nooit ontvangen. Dus ik heb gewoon die voorlopige reclamefilmpje afgewerkt en doorgestuurd [heeft enkele maanden geduurd]. Ik stuur hen dus facturen. Na een maand sturen ze mij een aangetekend schrijven dat ze de facturen protesteren en wensen af te zien van onze overeenkomst. Kan dit zomaar? Kan ik de betaling eisen + interesten? Kan ik ook een schadevergoeding eisen voor voortijdige opzegging? Ik wou van het begin al mijn prestaties uitvoeren, maar aan de kant van mijn klant is dat moeilijk, aangezien zij amper tijd hebben en steeds uitstellen...Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2015 11:01

Het gaat om een aannemingscontract.
Kan je zomaar opzeggen: indien de overeenkomst niets anders bepaald, ja. (Art. 1794 BW)
Wat moet er dan vergoed worden: alle uitgaven, de arbeid en alles wat de aannemer bij de aanneming had kunnen verdienen. Aangezien de aanneming hier reeds in zo een ver stadium zit, zal dat quasi het volledige bedrag zijn.

Ze mochten op zijn minst ook wat extra moeite doen om je te contacteren mbt gevraagde aanpassingen... Als jij prestaties hebt geleverd volgens de richtlijnen van de overeenkomst zie ik geen probleem.

Wat zijn de bewoordingen die ze gebruikt hebben in hun mail aangetekend schrijven? Indien ze effectief zeggen dat ze bij deze de overeenkomst ontbinden, dan is ze ook effectief ontbonden (indien de overeenkomst niets anders bepaald). Dan stuur je een aangetekend schrijven terug met verwijzing naar voornoemd artikel, en vraag je betaling van de daarin opgenomen posten. Zoniet => gerechtelijke stappen.

Staat in de overeenkomst iets vermeld rond opzeggen van de overeenkomst?

JURISTOCRAAT
Topic Starter

#3 , 01 nov 2015 02:03

Het gaat om een aannemingscontract.
Kan je zomaar opzeggen: indien de overeenkomst niets anders bepaald, ja. (Art. 1794 BW)
Wat moet er dan vergoed worden: alle uitgaven, de arbeid en alles wat de aannemer bij de aanneming had kunnen verdienen. Aangezien de aanneming hier reeds in zo een ver stadium zit, zal dat quasi het volledige bedrag zijn.

Ze mochten op zijn minst ook wat extra moeite doen om je te contacteren mbt gevraagde aanpassingen... Als jij prestaties hebt geleverd volgens de richtlijnen van de overeenkomst zie ik geen probleem.

Wat zijn de bewoordingen die ze gebruikt hebben in hun mail aangetekend schrijven? Indien ze effectief zeggen dat ze bij deze de overeenkomst ontbinden, dan is ze ook effectief ontbonden (indien de overeenkomst niets anders bepaald). Dan stuur je een aangetekend schrijven terug met verwijzing naar voornoemd artikel, en vraag je betaling van de daarin opgenomen posten. Zoniet => gerechtelijke stappen.

Staat in de overeenkomst iets vermeld rond opzeggen van de overeenkomst?
In de overeenkomst staat dat dit contract voor 36 maanden was... Over opzegging hadden we niets afgesproken. In hun aangetekend schrijven wensten zij af te zien van de overeenkomst. De reden stond hier niet bij vermeld. Ik zou graag de facturen betaald zien met interesten en eventueel een schadebeding voor voortijdige opzegging, gaat dat? Op welke artikelen kan ik mij beroepen? alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”