Verhuren vs klein beschrijf

japser11
Topic Starter

Verhuren vs klein beschrijf

#1 , 05 nov 2015 19:03

Hoi,

Mijn vriendin heeft een huis, dat ze met klein beschrijf gekocht heeft.
Zij heeft dit in januari 2016 3 jaar geleden aangekocht, en in mei 2016 woont ze er effectief 3 jaar.

Nu zochten wij al heel lang naar een huis op de buiten, en hebben dit gevonden voor een mooie prijs.
Ikzelf heb het huurcontract getekend en dus niet mijn vriendin.

Nu willen we er samen wonen, en haar huis verhuren.

Aangezien ze het huis pas 3 jaar gekocht heeft in januari 2016, mogen we het al verhuren?
Kunnen we nog een boete krijgen voor die 2 maand? ..
Als het pas begint te tellen vanaf dat ze er effectief woont, kunnen we dan nog een boete krijgen, en is die meer, voor die paar maand?

Alle hulp is welkom,

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 nov 2015 20:05

De termijn van 3 jaar begint te lopen vanaf het ogenblik dat men er zijn domicilie vestigt en dat domicilie dient er ononderbroken gevestigd te zijn gedurende 3 jaar. Ze mag het nu reeds verhuren, op voorwaarde dat het huurcontract pas ingaat vanaf 1 mei (en haar domicilie er tot dan blijft staan). Enfin, tenminste indien ze geen betaling van de verschuldigde rechten + de verhoging wenst te riskeren. 3 jaar is 3 jaar, niet 2 jaar en 10 maanden. Enige uitzondering: indien u overmacht kan aantonen t.o.v. de administratie, maar wat jullie willen doen is geen overmacht.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 07 nov 2015 11:22

“Art.2.9.4.2.1....5° de verkrijger verbindt zich ertoe :...b) in geval van de aankoop van een woning, dat hij of zijn echtgenoot de inschrijving in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed zal verkrijgen binnen een termijn van drie jaar die ingaat op de datum van de akte van verkrijging, en die inschrijving ten minste drie jaar zonder onderbreking zal behouden...”(13 december 2013 Vlaamse Codex Fiscaliteit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sloeberken

#4 , 07 nov 2015 13:46

De datum van 3 jaar vangt aan, op het ogenblik dat er haar domicilie gevestigd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”