Tweede plaatsbeschrijving bij verlaten huurwoonst

E. Vermeyen
Topic Starter

Tweede plaatsbeschrijving bij verlaten huurwoonst

#1 , 06 nov 2015 12:28

Wij worden bij het verlaten van een huurappartement geconfronteerd met volgend probleem:

Vorige week werd door het makelaarskantoor waarmee de verhuurder werkt een plaatsbeschrijving opgemaakt.
Wij leveren na de plaatsbeschrijving de sleutels in van het pand, ondanks dat we nog huur betaalden voor de maand november (deze maand), en we dus voor deze maand nog huurder zijn. Dit om de verhuurder de kans te geven om het pand al te laten bezichtigen zonder onze aanwezigheid.
De opmerking van het makelaarskantoor dat we het slot van de buitendeur dienden te vervangen werd door ons, in bijzijn van een vertegenwoordiger van de verhuurder, opgelost door een erkend slotenmaker. Behalve dit waren er geen op- of aanmerkingen!
Blijkt dat de vertegenwoordiger van de verhuurder, zijn moeder, samen met de verhuurder, het gehuurde pand nadien terug bezocht heeft, zonder ons te verwittigen, en niet om een nieuwe potentiële huurder het pand te tonen!
Nu blijkt plots dat de zogenaamde vertegenwoordiger van de verhuurder, zijn moeder, niet akkoord gaat met de plaatsbeschrijving die opgemaakt werd door zijn makelaarskantoor!
Nu wil de verhuurder een nieuwe plaatsbeschrijving laten opmaken, en die voor 50% aan ons wil doorrekenen!
Wij zijn zeker bereid om eventuele kleine gebreken, die de verhuurder opgemerkt heeft, en die niet tijdens de plaatsbeschrijving aan het licht kwamen, op te lossen.
Wij zijn echter niet akkoord met het feit dat de verhuurder, samen met zijn moeder EN zijn hond, het appartement betreden heeft op het moment dat wij niet aanwezig waren en nog huur betalen, en dit zonder ons daarvan op de hoogte te brengen!
Wij zijn niet akkoord met het feit de hij zelf niet akkoord gaat met de plaatsbeschrijving die door zijn makelaarskantoor gebeurde, en dan maar een nieuwe plaatsbeschrijving wil laten uitvoeren en daarbij ons wil laten opdraaien voor 1/2 van de kosten van die plaatsbeschrijving!

Mijn vraag: Kan hij die "nieuwe" plaatsbeschrijving voor 50% aan ons doorrekenen? En, vooral, mag hij het appartement betreden, samen met zijn moeder en hond, zonder ons te verwittigen of toestemming te vragen?

Wat zijn mijn rechten in deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 06 nov 2015 12:43

Is de uitgaande plaatsbeschrijvïng destijds door beide partijen gehandtekend?

Blaatpraat

#3 , 06 nov 2015 12:44

U hebt de uittredende plaatsbeschrijving getekend, en de sleutels afgegeven.
Vanaf nu bent u geen huurder meer van dat pand, en kan de verhuurder u niets meer maken, behalve de zaken die op de uittredende PB stonden waarvan niet kan bewezen worden dat u deze schade niet hebt toegebracht.

Dus simpelweg: nee, dat kan hij niet.
Hij mag het pand wel betreden, daar u geen huurder meer bent op dit moment.

Reclame

E. Vermeyen
Topic Starter

#4 , 06 nov 2015 12:58

Als ik het goed begrijp, ben ik geen huurder meer als ik de sleutels afgeef, ondanks dat ik de huur voor deze maand nog volledig betaalde?
De sleutels afgeven werd door mij gedaan als een soort goodwill opdat men het pand aan nieuwe huurder kon tonen, ook als dat voor ons qua timing niet zou uitkomen. Er werd aan het makelaarskantoor dan ook mondeling toegezegd dat men toegang kon hebben tot het appartement enkel om het te tonen aan potentiële huurders...

sloeberken

#5 , 06 nov 2015 13:03

Is die plaatsbeschrijving getekend door u en het makelaarskantoor, en heb je daar een dubbel van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#6 , 06 nov 2015 13:05

Dat heeft u een beetje zelf gezocht natuurlijk: waarom geef je de sleutels af van een pand dat je nog huurt?
Je had kunnen onderhandelen om de sleutels inderdaad vroeger af te geven, maar om dan wel die maand niet meer als huur te moeten betalen.
Op zich bent u verantwoordelijkheid voor de staat van het pand tot aan het einde van uw huurperiode, dus ook nu nog.

Ik hoop dat er inderdaad bewijs is van de sleuteloverdracht op een vroeger tijdstip.

En dan even blaatpraat tegenspreken; U bent dus nog wel degelijk huurder op deze moment en de verhuurder mag het pand slechts betreden met uw toestemming en al helemaal niet als uw domicilie er nog zou staan. Echter, het feit dat u uw sleutels heeft afgegeven, kan wel gezien worden als toestemming om het pand naar goed believen te betreden.

Ivm de PB: Is die ondertekend door u én het immo-kantoor?

bambipower

#7 , 06 nov 2015 13:08

eerst zegt u : dat er een uitgaande plaatsbeschrijving gedaan werd...
en dan zegt u dat u nog huurder bent.

Beetje tegenstrijdig hé? Een uitgaande plaatsbeschrijving komt er als u het pand verlaat.

E. Vermeyen
Topic Starter

#8 , 06 nov 2015 13:24

Omdat we al verhuisden tijdens de laatste maand dat we dat pand huurden (drie maanden opzegperiode!), en dit pand niet meer bewoond, gekuist en leeg was, kon voor ons de plaatsbeschrijving al doorgaan. Omdat we nog wachten op de wijkagent om onze domicilie te kunnen veranderen naar het nieuwe appartement (werd wel aangegeven aan de gemeente!), staan we momenteel echter nog gedomicilieerd op het appartement dat wij verlieten, ondanks dat we al verhuisd zijn. Op het moment van de plaatsbeschrijving hadden we het pand dus al verlaten en was het leeg, ondanks dat we "eigenlijk" nog huurder zijn van het verlaten pand.

E. Vermeyen
Topic Starter

#9 , 06 nov 2015 13:34

Is die plaatsbeschrijving getekend door u en het makelaarskantoor, en heb je daar een dubbel van.
Spijtig genoeg niet... Dom, ik weet het. De makelaar zou ons naderhand laten komen voor ondertekening van de plaatsbeschrijving in aanwezigheid van de eigenaar...

duma

#10 , 06 nov 2015 14:26

Dan hebt u een probleem.

Misschien als u kan bewijzen dat u de sleutel al geruime tijd heeft afgegeven dat er nog een kans bestaat dat de vrederechter u zal volgen, maar ik acht de kans niet al te groot. Er is nog geen geldig PB geweest én u huurt nog.

E. Vermeyen
Topic Starter

#11 , 07 nov 2015 10:33

Intussen goed gesprek gehad met de eigenaar en tot een, voor beiden, aanvaardbare oplossing gekomen... Oef... ;-)

sloeberken

#12 , 07 nov 2015 13:43

Intussen goed gesprek gehad met de eigenaar en tot een, voor beiden, aanvaardbare oplossing gekomen... Oef... ;-)
Dat brengt over algemeen de beste oplossingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”