Scheiding net afgerond - Zwanger nieuwe vriend

RW92
Topic Starter

Scheiding net afgerond - Zwanger nieuwe vriend

#1 , 06 nov 2015 00:00

Hallo heb een vervelende vraag. Ik ben sinds begin oktober (vorige maand) officieel gescheiden (papieren van rechtbank ontvangen). Ik woon wel al sinds april dit jaar (dus al zo een 7 maanden) samen met mijn nieuwe vriend, waar ik nu zeer pril mee zwanger ben. Onze relatie loopt sinds de zwangerschap niet meer zo goed. Hoe zig dit nu met de achternaam van het kind? Ivm de 300 dagen regel? Gaat mijn kind de naam van mijn ex krijgen? Of kan ik em op naam van mijn vriend (als de relatie blijft duren hopelijk) of op mijn achternaam zetten? Mijn ex is op de hoogte van mijn prille zwangerschap en wilt natuurlijk afstand doen indien dit nodig zou zijn want het kind is niet van hem. Kan je me meer info geven? Heb mijn notaris ook gemailt maar wacht nog op een antwoord. Mvg R

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 06 nov 2015 09:00

Als het kind binnen de 300 dagen na uitspreken van de scheiding geboren wordt, zal uw ex-man sowieso de officiële en wettelijke vader zijn. Daar kan u niets aan doen. De naam heeft hier niets mee te maken, want zoals je waarschijnlijk wel weet, kan je die tegenwoordig kiezen. Uiteraard kan het niet de achternaam van je nieuwe vriend zijn, want die heeft met het kind juridische gezien niets te maken.

Je kan pas na de geboorte het vaderschap betwisten. Dat kan jij, de man die vermoed de vader te zijn en de juridische vader die vermoed niet de vader te zijn. Als iedereen overeenkomt, is dat slechts een formaliteit. Daarna kan je eventueel de achternaam van je kind wijzigen.

RW92
Topic Starter

#3 , 06 nov 2015 09:09

Ok dus zoals ik begrijp kan ik na de geboorte pas stappen ondernemen. Zobiezo gaat het de ex zijn achternaam hebben tot alles daarna geregeld is? Dat verloopt via de rechtbank dan allemaal? En daarna kan ik gewoon bv mijn achternaam aan het kind geven?

Reclame

duma

#4 , 06 nov 2015 09:13

Neen, je hebt niet goed gelezen. Je kan ook direct het kind jouw achternaam geven. (Mogelijkheden: achternaam mama OF achternaam papa OF combinatie van beide achternamen) Enkel indien de (wettelijke) vader er niet mee akkoord zou gaan dat het kind jouw achternaam krijgt, wordt het zijn achternaam. En in dat geval zou je na de betwisting van het vaderschap sowieso jouw achternaam kunnen geven. (Maar waarom zou hij daarover moeilijk doen; hij weet dat het zijn kind niet is ...)

Maar de naam is hier absoluut niet van belang, wel het feit wie de wettelijke vader is en de rechten en plichten die daar vanaf de geboorte bij komen kijken en de rechten en plichten die de biologische vader niét zal hebben.

En allemaal via de rechtbank, ja.

RW92
Topic Starter

#5 , 06 nov 2015 09:27

Ok dankjewel voor de informatie. Wachten op een antwoord van de notaris en dan kunnen we daarna alles regelen. Al goed dat ik nog goed overeenkom met mijn ex. Zodat er zeker geen ruzie kan ontstaan!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2015 14:31

Burgerlijk Wetboek
Art. 315. Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.
Art. 316bis.<ingevoegd bij W 2006-07-01/75, art. 6; Inwerkingtreding : 01-07-2007> Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing:
1° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen nadat de familierechtbank de overeenkomst tussen de partijen heeft bekrachtigd in verband met de aan de echtgenoten gegeven machtiging om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken overeenkomstig artikel (1256), van het Gerechtelijk Wetboek, of na een beschikking genomen krachtens artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek die de echtgenoten machtigt om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na neerlegging van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1288bis van hetzelfde Wetboek; <W 2007-04-27/00, art. 14, 034; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;
3° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 [1 ...]1 uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd

Als u in april officieel uw adres veranderd hebt en in de bevolkingsregisters niet meer ingeschreven staat op hetzelfde adres als uw ex zal het kind vermoedelijk meer dan 300 dagen daarna geboren worden en dan is uw ex niet de juridische vader van het kind. Het kind zal dan ook automatisch uw naam krijgen, tenzij het erkend wordt door uw nieuwe vriend, dan kan u kiezen. Daar komt geen rechtbank aan te pas.

duma

#7 , 06 nov 2015 15:00

Wow, over het stuk van april al samenwonen, had ik totaal overgelezen. Mijn excuses!
Dus ja: wanneer heb je je domicilie veranderd?

RW92
Topic Starter

#8 , 06 nov 2015 16:04

Geen probleem, 10 april is alles inorde gemaakt en is de wijkagent geweest.

duma

#9 , 06 nov 2015 16:10

Dan zal de baby normaal gezien geboren worden meer dan 300 dagen na je adreswijziging en hangt het er vanaf of je nieuwe vriend het kind erkend of niet welk de achternaam zal zijn.
Als hij niet erkent, kan alleen de jouwe maar, want dan is er géén vader. Let wel: Hij kan de erkenning eisen en zal daar ook in slagen, gezien een DNA-test tot een van de mogelijkheden behoort.
Als hij wel erkent, moeten jullie samen kiezen en bij geen consensus, de naam van de vader.

RW92
Topic Starter

#10 , 06 nov 2015 17:48

Ok dankjewel !

Franciscus

#11 , 06 nov 2015 18:24

Maar, gezien de relatie iets minder goed loopt ...misschien toch best alleen op uw naam.
De erkenning door de vader kan ook nog daarna.

RW92
Topic Starter

#12 , 06 nov 2015 19:42

Heb net een mail van de notaris teruggehad. Moet het wel allemaal via de rechtbank regelen en opzoek gaan naar een advocaat. Na de bevalling dus een hoop werk voor de boeg..

scorpioen

#13 , 06 nov 2015 20:08

Herlees eens de door mij geciteerde wettekst. Die is duidelijk. U moet niet langs de rechtbank. Die notaris weet niet wat hij vertelt.

RW92
Topic Starter

#14 , 06 nov 2015 20:54

Ik ga morgen of na het weekend zobiezo eens bellen naar een advocaat voor duidelijkheid, wat iedereen zegt iets anders.

Terug naar “Echtscheiding”