Wij zijn swt-ers (brugpensioen) en zijn PASSIEF beschikbaar tot 60 jaar. De meeste swt-ers hebben die leeftijd bijna bereikt!!Ik zou dus wel de gegevens van de exposanten opvragen en ze allemaal een uitgebreide mail sturen. De VDAB kan dit alleen maar aanzien als actief beschikbaar zijn.
Mijn vraag is of men swt-ers die passief beschikbaar zijn juridisch gezien naar een jobbeurs mag sturen.dus zoals ik zei: dit zijn geen echte werkaanbiedingen. Stuur gewoon je CV naar de exposanten. Dat is veel actiever dan daar rondwandelen. Als er dan een instantie reageert kan je melden dat je zelfs actief je kandidatuur mét CV naar de exposerende werkgevers hebt gstuurd. Nee, je moet daart niet naartoe. Zelfs jongere werkzoekenden kunnen hun sollicitatietijd optimaler benutten en mails sturen dan daar rond te wandelen. Jobbeurzen zijn vooral bedoelt voor werkzoekenden die hun weg op de arbeidsmarkt (nog) niet weten te vinden, waarvoor de sollicitatiedrempel zeer hoog ligt. Vaak dus de schoolverlaters of zelfs de laaggeschoolden.
Dit is een MENING (beoordeling) vd VDAB aangaande deze problematiek (Muyters is baas over de vdab en die durft hem meer dan waarschijnlijk NIET tegenspreken).Blijkbaar zijn Muyters en de RVA de mening toegedaan dat het wel moet.
Ingeval van betwisting zal ENKEL een rechter voor een specifiek geval dat bepalen en niemand anders
Wij zijn passief beschikbaar en moeten wettelijk gezien geen initiatief nemen om werk te zoeken.dus zoals ik zei: dit zijn geen echte werkaanbiedingen. Stuur gewoon je CV naar de exposanten. Dat is veel actiever dan daar rondwandelen. Als er dan een instantie reageert kan je melden dat je zelfs actief je kandidatuur mét CV naar de exposerende werkgevers hebt gstuurd.
Ik heb geen last van de vdab noch andere instantie aangezien ik vrijgesteld ben (ik ben medisch swt-er). Ik stel die vraag voor mijn (ex-) collega's.demonen ik snap niet waar je naartoe wil met je vragen. Ik geef een tip wat je zou kunnen doen om van mogelijke vragen van de VDab of andere instanties af te zijn dat je zogezegd naar die jobbeurs moet. Dat was toch je vraag, neem ik aan. Je moet die mails niet sturen, het is een tip.Daar doe je mee wat je wil.
De "interpretatie" (regelgeving) is federale materie en al dan niet sanctionering moet gebaseerd zijn op die regelgeving en moet dus in elke regio hetzelfde geïnterpreteerd worden.Het probleem is dat passieve beschikbaarheid nog niet duidelijk genoeg geinterpreteerd is en voorlopig in de praktijk ook nog niet sanctioneerbaar tot Vlaanderen de bevoegdheid ter zake volledig overgenomen heeft, wat afaik nog altijd niet het geval is.