Niet gedateerd huurcontract getekend, wil er onderuit!

Fabi
Topic Starter

Niet gedateerd huurcontract getekend, wil er onderuit!

#1 , 12 nov 2015 12:13

Ik huur als onderhuurder een pand om mijn beroep uit te oefenen, de huur is gewoon, geen handelshuurcontract.
Nu wil de eigenaar rechtstreeks aan mij verhuren, en is hij bezig met een rechtzaak tegen de hoofdhuurster. (Slechte doorbetaler)
Omdat hij zeker wou zijn dat ik het pand zou blijven huren, heeft hij mij een voorlopig huurcontract laten tekenen zonder datum, dit vermeldde hij uiteraard pas als ik al getekend had, en ook dat ik de huur niet mocht inbrengen en er mijn domicilie moet zetten...
Die rechtzaak blijft duren, en ik betaal de huur nog door aan de onderverhuurster, maar daar er vanaf het begin slechte afspraken zijn gemaakt, wil ik geen nieuw huurcontract meer. Zij doet moeilijk, de eigenaar doet vervelend en eist ook al huur...en ik heb nog geen contract, ik kan mijn adres daar ook niet zetten, ik huur ook waar ik woon, dus ik zit met 2 huisbazen die anders leegstaandetaks moeten betalen!

Kan ik eisen van de huisbaas dat hij mij een copie geeft van het ondertekende (niet gedateerde)huurcontract die ik met hem maakte, ik vernam dat hij eigenlijk zolang die rechtzaak loopt hij geen nieuw contract mag maken met iemand?

Dank voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 nov 2015 14:30

Dan is het een huurcontract hoofdbewoning, Verhuurder kan niet 2 maal hetzelfde pand verhuren.
Denk niet dat dit allemaal wettig is, en welk beroep oefen je uit.
Welk huurcontract heb je met de onderverhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fabi
Topic Starter

#3 , 12 nov 2015 17:21

Pedicure, ik huur in onderhuur voor 2 jaar.

Reclame

artemis

#4 , 12 nov 2015 17:33

Ik zie 2 grote problemen:

1) een pand kan idd niet 2x verhuurd worden, dus zolang het contract met de huidige huurder niet op een wettelijke manier beëindigd of ontbonden is, is een nieuw contract onmogelijk. Uw 'voorlopig' contract is volgens mij dan ook nietig.
2) als pedicure ontvangt u klanten en zal u een contract handelshuur moeten aangaan. Indien deze eventueel toekomstige verhuurder daar niet toe bereid is (en zo ziet het ernaar uit) dan vrees ik dat u daar nooit zal kunnen huren om daar uw praktijk te houden want verhuurder wil u enkel een contract hoofdbewoning geven.
Laatst gewijzigd door artemis op 12 nov 2015 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Weo

#5 , 12 nov 2015 17:34

Omdat hij zeker wou zijn dat ik het pand zou blijven huren, heeft hij mij een voorlopig huurcontract laten tekenen zonder datum, dit vermeldde hij uiteraard pas als ik al getekend had, en ook dat ik de huur niet mocht inbrengen en er mijn domicilie moet zetten...
Maar je hebt het contract getekend, waar dergelijke bepaling instond? Je moet uiteraard wel lezen wat je tekent...

Indien het toch zou gaan om een geldige overeenkomst (waarschijnlijk niet het geval, zie bovenstaand antwoord):
Kan ik eisen van de huisbaas dat hij mij een copie geeft van het ondertekende (niet gedateerde)huurcontract die ik met hem maakte, ik vernam dat hij eigenlijk zolang die rechtzaak loopt hij geen nieuw contract mag maken met iemand?
Dat zou je al lang gekregen moeten hebben.En zelfs geen kopie, maar een origineel exemplaar. Er moeten zoveel exemplaren zijn als partijen met een onderscheiden belang. Dit is een nietigheidsgrond.

• Art. 1325 BW.
    Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben.
    Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben.
    In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.
    Echter kan het ontbreken van de vermelding dat de originelen in tweevoud, drievoud enz., zijn opgemaakt niet ingeroepen worden door hem die zijnerzijds de overeenkomst heeft uitgevoerd, welke in de akte is vervat.
Verder: wat is de termijn van de overeenkomst? Bepaalde duur? Hoe lang?
Zijn er opzegmodaliteiten opgenomen in het contract?

Het betreft dus een gemeenrechtelijke huur, als ik het goed voor heb?
Dan moet je voor de beëindiging hier rekening mee houden:

Schriftelijke huurovereenkomsten voor onbepaalde duur en mondelinge huurovereenkomsten worden geacht te zijn aangegaan per maand en kunnen slechts beëindigd worden na een opzeggingstermijn van 1 maand en dit ongeacht of de opzegging uitgaat van de huurder of de verhuurder (art. 1736 BW). Dit kan contractueel anders afgesproken worden

Schriftelijke huurovereenkomsten van bepaalde duur eindigen van rechtswege als de contractueel bepaalde termijn verstreken is zonder dat een opzegging vereist is (art. 1737 BW).

Fabi
Topic Starter

#6 , 12 nov 2015 18:24

De onderverhuurster heeft geen domicilie daar, ik nu wel, maar tegen mijn zin, het is een huurcontract van 3 jaar, de uitspraak zal eind november komen, dan zou de eigenaar een deftig contract opmaken zei hij.
Vervelend dat ik het niet mag inbrengen, ik ga beboet worden staat er in het contract, het is om te wonen, niet om een zaak uit te baten, misschien kan ik er dan toch nog onderuit door het contract op te eisen en nietig te laten verklaren.
Maandag mag ik naar een advocaat, dan weet ik hopelijk meer, deze vond het ook raar dat ik een contract tekende zonder dat de eigenaar de datum wil invoeren en ik geen copie kreeg.
Was er niet echt mee bezig, toestellen werden geleverd, schilders waren bezig, dus tussen die drukte profiteerde de eigenaar van mijn stressmoment. Stomme ik.
Vraag mij nu af aan wie ik nu moet betalen, hem of de onderverhuurster....ik heb bewust november niet willen betalen.
Bedankt alvast voor de respons!

artemis

#7 , 12 nov 2015 18:57

Als ik het allemaal goed begrijp hebt u enerzijds een huurcontract getekend zonder ingaande datum met de eigenaar wat niet kan, terwijl deze verhuurder nog een lopend contract heeft met met de huidige hoofdhuurder. Wat u getekend hebt lijkt mij dus volstrekt ongeldig en dus nietig.
Zolang het huurcontract met de huidige hoofdhuurder niet ontbonden is dient u als onderhuurder de huur uitsluitend aan de onderverhuurder te blijven betalen, want dat is de enige met wie u wel een geldende en nog lopende overeenkomst hebt, er is immers geen opzeg geweest tussen jullie beiden.
Hoe het tussen de eigenaar/verhuurder en uw onderverhuurder/de hoofdhuurder zit zijn eigenlijk uw zaken en problemen niet. Afwachten die uitspraak.

Leg het maandag maar aan uw advocaat voor.

sloeberken

#8 , 12 nov 2015 18:59

U hebt geen geldig huurcontract met verhuurder, dus moet je betalen aan u onderverhuurder.
De verhuurder lijkt me vrij zeker te zijn van zijn zaak met de echte huurder, hopen dat de uitspraak ook zo is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fabi
Topic Starter

#9 , 12 nov 2015 19:05

Ik ga het jullie mededelen wat de advocaat ervan denkt maandag, misschien kan het nog mensen helpen.
Bedankt iedereen!

Fabi
Topic Starter

#10 , 30 dec 2015 14:16

Hallo,

Ik heb van de advocate als antwoord dat het contract niet geldig is. Eveneens zijn er geen 3 exemplaren, voor mij, hem en registratie.
Ik was wat bang omdat hij de datum nog steeds kan invullen maar gerustgesteld daar er maar 1 exemplaar is.

Nu vraag ik aan de onderverhuurster of ik nog december moet betalen(heb alles afgesloten en opgezegd qua energie)maar ze weet nog steeds van niks, ze denkt van niet.... Rare zaak eigenlijk! Er is blijkbaar nog geen vonnis of uitspraak, maar sowieso eist de eigenaar ontbinding met haar.

Ik heb wel nog de sleutels, en wil deze opsturen naar de onderverhuurster, daar ik met de eigenaar niks te maken heb.....
Ik wil mijn advocate bellen maar is blijkbaar op verlof, ik wacht beter nog wat af zeker?

De huisbaas belt me nu constant, beter zeggen zoals het is denk ik dan, maar hij is nogal een agressieve man, daarom durf ik niet goed opnemen.
De advocate gaf wel als raad mij niks te moeten aantrekken en zien wat de huisbaas zal doen.....

Zeer vervelende kwestie.
En blijkbaar zeldzaam, daar er bijna niks van te vinden is op internet.

Groeten en fijn eindejaar iedereen!

Fabi
Topic Starter

#11 , 15 jan 2016 17:48

Hoi, de poppetjes gaan aan het dansen, AZ gekregen advocaat huisbaas dat ik december en januari per direct moet betalen op derdenrekening en een borg moet storten :(
Indien niet gaan ze naar de rechtbank.

Daar die rechtzaak bleef aanslepen, had ik geen vertrouwen meer, (er zelfs nu pas maandag deze week opnieuw gepleit voor hun gelijk te halen)

Schrok eventjes, ik heb de sleutels in december aangetekend verzonden naar de hoofdhuurster. Alle nutsvoorzieningen zijn in december netjes in orde en opgeschreven. Alles gepoetst en mooi achtergelaten.

Hij zal het huurcontract exemplaar die ik tekende, proberen te gebruiken denk ik! ( was nog niet gedateerd door rechtzaak met hoofdhuurster)

Alhoewel hij min 2 exemplaren moet hebben eigenlijk 3.
Wat denken jullie, kan hij zomaar op een niet gedateerd contract plots 1 december zetten, terwijl hij nog in een rechtzaak zat met de onderverhuurster(hoofdhuurster)? Kan hij 1 exemplaar laten registreren???

Ik stuurde nog half december een sms naar hem van WANNEER krijg ik nu een deftig huurcontract, dit bleef zonder gevolgen.

Advocate natuurlijk niet bereikbaar.....

En weer es nageltjesbijtweekend :roll:

Graag beetje advies of opinies...
Bedankt!

Xenophon

#12 , 16 jan 2016 09:17

Indien u klaagt over dat nagelbijtweekend dient u er slechts aan te denken dat u eigenhandig uw eigen put gedolven hebt.

Eigenlijk mag u tevreden zijn dat de tegenpartij opwerpt dat er een geldig contract bestaat: zo kunnen ze de overeenkomst tenminste niet meer postdateren en bent u bij machte om te argumenteren dat de overeenkomst niet geldig is en dat, zelfs mocht deze geldig zijn, de verhuurder in gebreke blijft om u het gehuurde goed te leveren en u hem op basis daarvan in gebreke stelt en de ontbinding van de overeenkomst ten zijnen laste te vorderen. Zijn problemen met de huurder die er nu nog inzit zijn immers niet uw probleem.

Een goeie raad: indien u niet weet wat u doet is het beter om op voorhand geld te investeren in een advocaat om uw overeenkomsten na te lezen, beter dan daarna te betalen om procedures op te starten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fabi
Topic Starter

#13 , 16 jan 2016 10:16

Ja ik weet het, te goedertrouw geweest zeker :oops: , ik ga daar mijn les uit leren!

Terug naar “Huren”