Onterven als kind

fil158
Topic Starter

Onterven als kind

#1 , 11 nov 2015 20:38

Ik stel hier even de vraag aan mensen die me kunnen helpen.
In 2005 is mijn moeder komen te overlijden er was geen huwelijkscontract tussen mijn vader en mijn moeder.
Wij zijn met 3 kinderen waarvan we nu de naakte eigendom hebben. Mijn vader is kort na het overlijden van mijn moeder verhuist en verhuurd de woning aan mijn zus waarvan ik zelf en mijn broer niet weten welke huurinkomsten er zijn.
Na een lange aanslepende ruzie tussen mijn vader zou hij mij onterven kan dit zomaar ?
Heb namelijk gehoord dat hij de vruchten mag plukken en de interesten maar dat hij ook een deel niet kan of mag opdoen.
Kan ik mijn naakte eigendom op mijn moeders deel verkopen zonder mijn vaders toestemming hij betaald al lang de brandverzekering en kadaster ook al jaren niet meer mijn zus betaald dit kan dit zomaar ?
Heb ook gelezen dat zijn vruchtgebruik maar voor 9 jaar kan verhuren klopt dit ?
Kan er iemand mij wat meer informatie toesturen op mijn mail filips1966@gmail.com

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 nov 2015 21:28

Na het overlijden van moeder , blijft vader eigenaar van de helft van de woning. Van de andere helft zijn de kinderen de blote eigenaars en vader heeft het vruchtgebruik. Dit duurt levenslang en de kinderen kunnen daar niets aan doen. Door het vruchtgebruik kan vader zelf het huis bewonen of het verhuren.
Jij bent dus momenteel voor 1/6 (blote) eigenaar van de woning. In principe moet vader de kosten dragen als vruchtgebruiker, wat hij gedeeltelijk overdraagt op de huurder/bewoner. De huurder betaalt een brandverzekering als huurder, vader zou één moeten hebben als verhuurder. Hij is belastingplichtig wat betreft de grondlasten.
Dat hij dreigt u te onterven : dat kan hij niet doen. Laat alles op zijn beloop en behoud wat u momenteel heeft. Een stuk aan blote eigendom verkopen , brengt eigenlijk veel te weinig op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 12 nov 2015 19:01

(Wees alvast blij dat er onroerend goed in uw erfenis zit: dat kan geen pootjes krijgen.)

Reclame

fil158
Topic Starter

#4 , 12 nov 2015 21:13

Alvast bedankt om de informatie,

Ik weet wel dat het niet mooi is tegenover mij en mijn broer dat hij het ouderlijk huis verhuurd aan mijn zus.
Er moest van in het begin een aparte rekening geopend worden met de huurinkomsten van het huis.
Mijn zus heeft dan ook al de juwelen gehad van mijn moeder die veel waarde hebben tegenover ons ik zelf en mijn broer moest hij dit eerlijk verdeeld hebben.
Na het overlijden heeft mijn vader ook alle meubels en zelfs de auto verkocht die ook nog gemeenschappelijk waren van mijn moeder daar heeft hij ons ook niet van op de hoogte gebracht.
Nu is mijn tante bij hem komen inwonnen en zou hij een testament laten maken hebben voor de inboedel dat alles zou naar mijn tante gaan kan dit allemaal zo ?

eylis

#5 , 12 nov 2015 21:26

de huurinkomsten van het huis zijn zolang uw vader leeft zijn inkomsten uit het vruchtgebruik. Dat moet niet op een aparte rekening. Hij mag dat geld naar eigen goeddunken gebruiken. Maar hij moet inderdaad wel zijn brandverzekering als verhuurder en andere lasten, onderhoud en reparaties zelf bekostigen.

j.demoor

#6 , 13 nov 2015 11:00

“Art.913. De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng”(B.W.).

U kan uw naakte eigendom verkopen zonder vaders toestemming als u meerderjarig bent en daarvoor een koper vindt.

De vruchtgebruiker kan wat hij in vruchtgebruik bezit verhuren zo lang hij het vruchtgebruik heeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”