Verhoogd kindergeld delen als invalide?

Familie21
Topic Starter

Verhoogd kindergeld delen als invalide?

#1 , 13 nov 2015 13:31

Goede middag,

Ik ben al enkele jaren uiteen met de papa van mijn kinderen. Aangezien hij de opvang van de kinderen telkens regelde hoe het hem uitkwam en ik dat beu was ben ik naar de rechtbank gestapt om een co ouderschap te bekomen. Ikzelf sta al 6j op invaliditeit. Ik krijg een verhoogde tegemoetkoming van het kindergeld omdat ik invalide ben. Op het moment dat we naar de rechtbank gingen kon ik geen kosten aantonen omdat ik toen bij mijn vader inwoonde, ik had wel net een woning gekocht met een sociale lening maar aangezien ik nog geen afrekeningen kon voorleggen van de lening of water ed heeft de rechtbank geoordeeld dat de vader geen onderhoudsgeld moest betalen terwijl hij toch een pak meer verdient. Nu eist hij al sinds de uitspraak de helft van het verhoogde kindergeld. Ik betaal hem maandelijks het bedrag wat een gewoon gezond mens zou krijgen. Het is tenslotte IK die invalide ben en niet 1 van de kinderen. Hij weigert sindsdien de schoolrekeningen te betalen. Koopt nooit schoenen ed. Hij profiteert wel mee vr de kinderen Vd 3de betalersregeling, het gratis busabonnement, dat ze bij mij niet nodig hebben, korting op allerhande activiteiten voor de kinderen. Wie heeft hier gelijk? Ondertss kan ik wel al mijn kosten aantonen en is hij veranderd van job waar hij een nog hoger inkomen heeft. Ben ik hem de helft van het verhoogde deel schuldig? Is het de moeite om naar de rechtbank te stappen om alimentatie te verkrijgen? Hij steekt de kinderen op dat mama niks kan, constant id zetel ligt(wat niet klopt) maar wel doet als het moet Vd dr of het gewoon nt gaat. Ze hebben hier niks te kort. Hij weigert zelfs het gsm abonnement te delen van onze dochter. Ik betaal deze dus ook al meer dan een jaar alleen. Met alle dokterskosten en behandelingen en de dagdagelijkse kosten is het elke € in 2 bijten om rond te komen. Hij is zeer manipulatief, kan zeer overtuigend overkomen. Zelfs zijn eigen familie zegt dat... Weet iemand raad aub?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cocohilde

#2 , 14 nov 2015 18:27

U moet stappen ondernemen en zelf zo snel mogelijk op eigen benen staan, anders gaat men ervan uit dat u door u ouders onderhouden wordt en geen kosten hebt.Iedere ouder moet onderhoudsbijdrage betalen voor kind, door financiële middelen of in natura. En als hij zo lastig doet over het betalen van schoolkosten en andere kosten, uitleggen aan de rechter dat u daarom verhoogde onderhoudsbijdrage wil. Misschien kan bemiddeling helpen.

Familie21
Topic Starter

#3 , 14 nov 2015 22:05

Ik woon sinds een jaar alleen. Heb dus alle kosten. Lening, water, gas, internet, tv, verzekeringen, noem maar op dus ik kan dit gerust aantonen. Hij maakt mij constant bang dat de kinderen me zullen worden afgenomen omdat ik invalide ben. Ik kan niet veel activiteiten met hen doen maar die doet mijn vader. Ze komen hier ook niks te kort. Normaal zouden we ong 300€ kinderbijslag krijgen. Door MIJN invaliditeit krijg ik ong 450€. Ik stort maandelijks 150€ door naar hem. Hij eist de helft van de verhoging ook. Maar aangezien ik dit krijg omdat mijn inkomen te laag is en het IK is en niet de kinderen die invalide zijn, hoef ik hem die verhoging toch niet te delen?

Reclame

Xenophon

#4 , 15 nov 2015 06:40

En ik die dacht dat het kindergeld bedoeld was om de opvoeding van de kinderen te helpen bekostigen. Het is geen extra inkomen voor u. Indien in het vonnis staat dat u de helft dient over te maken aan de vader dan is dat de mathematische helft, niet uw interpretatie daarvan.

Als u niet akkoord bent met de verdeling van de kosten en meent argumenten te hebben om dat te laten herbekijken dan dient u naar de familierechtbank te stappen en daar een herziening van het vonnis te vragen. Bedenkingen als 'hij verdient veel' (nog niet strafbaar, meen ik) en 'ik betaal een lening af' (u bent niet alleen) dienen hier tot niets.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Familie21
Topic Starter

#5 , 15 nov 2015 07:24

Inderdaad. Dat verhoogde kindergeld wordt inderdaad gebruikt volledig voor de kinderen. Want aangezien ik niet buitenkom door mijn invaliditeit is het niet om te gaan feesten maar om rekeningen en schoenen en kledij te kopen voor de kinderen dat de papa al 4j niet doet, al van voor het vonnis.

Familie21
Topic Starter

#6 , 15 nov 2015 08:25

De kinderen willen ook gehoord worden. Ze zijn ondertss 12 gepasseerd of bijna 12 en willen hun zegje doen. Vooral mijn zoon dan. De enige reden dat hij co ouderschap wilde was om niet te hoeven betalen. De kinderen wilden een 9/5 regeling maar toen de politie hen kwam horen waren ze bij hem en zijn ze gedrild in wat wel en niet mocht gezegd worden. Mijn zoon mocht enkel bevestigen wat mijn dochter zei. Soit, dit heeft niks met mijn originele vraag te maken. Maar ik wil gewoon van mijn hart dat hij nogal met de harde hand optreedt. De schoolresultaten lijden er ook onder volgens de schoolpsychologe en het feit dat hij alles op mijn invaliditeit (die volgens hem show is, alhoewel ik het duidelijk op papier staan heb v Gent en Leuven) steekt maar niet de verantwoordelijkheid opneemt dat hij nooit thuis is voor 19h, en de rest van verwijten waar ik niet meer mee omkan, die totaal onwaar zijn, kan ik niet meer aan. Maar op invaliditeit weer gerechtskosten betalen... Dat houdt me vooral tegen.

Xenophon

#7 , 15 nov 2015 08:35

Die gerechtskosten op zich vallen nog wel mee en indien u in het gelijk gesteld wordt kan u ze recupereren. U kan zichzelf vertegenwoordigen of indien u in aanmerking mocht komen een pro-deo advocaat inschakelen. Maar de enige correcte weg indien u meent een punt te hebben is herziening vragen via de rechtbank, niet zelf beginnen knoeien en stukken van een vonnis die u niet uitkomen naast u neerleggen, dat is een recept dat nooit faalt om moeilijkheden te generen en rechters zijn er -begrijpelijk- allergisch aan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Familie21
Topic Starter

#8 , 15 nov 2015 08:50

Ik kom niet in aanmerking voor een pro deo. Als ik uitleg vroeg over het vonnis is mij bij verschillende instanties meegedeeld dat ik alle voordelen ivm de kinderen idd moet delen, wat ik ook doe. Maar dat dat niet gelde voor het verhoogde kindergeld van mijn invaliditeit omdat ik die aanvraag ook gewoon kon stoppen... En eerlijk gezegd stop ik nog liever met het verhoogde kindergeld te ontvangen dan hem elke maand 45€ te moeten extra betalen die hij toch maar voor zichzelf gebruikt om festivals ed te kunnen doen...

eylis

#9 , 15 nov 2015 11:22

er kan transparant beargumenteerd worden dat poster zelf recht heeft op het percentage verhoogde kinderbijslag vanwege haar invaliditeit. Het is heel eenvoudig: uiteraard dient de kinderbijslag voor de kindere en niet als inkomen voor de ouder. Maar de enige en echte reden waarom die verhoging wordt toegepast is om de ouder met een handicap of beperking in staat te stellen de meerkost die door de handicap veroorzaakt wordt voor de opvoeding van de kinderen te kunnen betalen. Deze verhoging wordt dus expliciet gebruikt voor bijvoorbeeld: speciale transportkosten in het kader van boodschappen voor de kinderen (dus ook voeding!) , uitstappen en verplaatsingen voor de kinderen. dit omdat de ouder door de handicap niet met een gewone wagen kan rijden. Of altijd beroep moet doen op anderen hiervoor (of de gezinswagen speciaal moet aanpassen) opvang voor de kinderen wanneer de ouder met de handicap naar dokter, behandeling of dergelijke moet . Maar zelfs het verbruik van en onderhoud van een gewone wagen kan betaald worden met dat verhoogde kindergeld. Immers: de moeder is door haar handicap niet in staat om zich voor of met de kinderen met het openbaar vervoer te verplaatsen. De basis van de redenering is: deze ouder moet ondanks haar handicap ook in staat zijn de kinderen de voeding, opvoeding en opleiding kunnen verschaffen als een ouder zonder deze handicap. Een wagen, bepaalde hulpmiddelen in de woning dienen er dan voor om de ouder met een handicap in staat te stellen de kinderen te voeden, op te voeden, er voor te zorgen en een opleiding te laten volgen.

Voor zover ik weet heeft de vader deze beperkingen niet en heeft hij dus enkel recht op de gebruikelijke kinderbijslag. Ik raad poster wel aan om maandelijks een overzicht bij te houden voor welke kosten zij deze verhoogde kinderbijslag zoal gebruikt. Dat kan benzineverbruik zijn, onderhoud wagen, opvang kinderen, diensten aan huis, etc... Eventueel kan ze deze overzichten ook aan de vader overmaken mét de uitleg waarvoor deze verhoogde kinderbijslag dient. Best de mededeling en uitleg ook besluiten met: informeer je gerust bij een deskundige om deze info na te trekken.

Reageer niet op dreigementen van de vader dat hij je kinderen zal afnemen omdat je er "niets mee doet". Ga daar niet op in: het zijn opmerkingen die kant noch wal raken. Dit is namelijk niet te controleren door geen enkele officiele instantie. (Hoe zou "men" dat dan wel doen? een hele week bij jou thuis komen zitten om te kijken of je wel eens naar het zwembad trekt met hen?) De vader kan dat ook allemaal niet weten: hij heeft het van horen zeggen? Van de kinderen? : hij maakt geen deel uit van je gezin. En dat de grootouders uitstapjes doen met de kinderen is jouw zaak hoe jij je huishouden runt. Ga dus niet in op die opmerkingen. Laat je niet verontrusten. als e vader hier een zaak van wil maken, zal hem dat geld kosten en niet eens zeker of hij hier iets ten gelde van kan maken. dus probeert hij je op dit ogenblik te overhalen met halve waarheden. Laat het koelen zonder blazen...De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt :-)

Familie21
Topic Starter

#10 , 15 nov 2015 11:45

Bedankt Eylis,
Deze redenering kreeg ik idd ook van de instanties. Mijn vader moet hen idd overal naartoe voeren of mij telkens voeren naar de dokter of behandelingen. Ook doet hij al mijn boodschappen want ik ben niet in staat om de winkel helemaal rond te lopen en laat staan als er 2 mensen voor me aan de kassa staan. De vader informeren heeft geen enkele zin. Die wil het allemaal niet horen. IK ga naar elke oudercontact. Zelfs in zijn week want hij is in jaren al niet meer geweest. Ook dat kost mij veel moeite en weten alle leerkrachten. Hij heeft mij 7 jaar bedreigd met alles tot ik niet meer kon en ben dan nr de rechtbank gestapt. Hij weet dat het enige waar hij me nog mee kan kwetsen en waar ik bang voor ben, mijn, onze kinderen zijn... Ik heb vrijdag al gebeld naar mijn advocate maar kreeg gn gehoor en aangezien ik nogal in paniek weer was, heb ik hier maar mijn vraag gepost... De kinderen willen meer bij mij zijn maar durven het niet zeggen in de rechtbank uit schrik voor z'n reactie. Ik heb hen al meermaals gezegd dat als ze liever bij papa meer zouden willen zijn ik dat zou begrijpen gezien mijn situatie, dat ik niet kwaad zou zijn. Maar dat willen ze nt. Dit is hun thuis, zeggen ze. Ze willen wel gehoord worden... Maar omgekeerd durven ze door z'n manipulatieve en soms agressieve gedrag niet te zeggen.

eylis

#11 , 15 nov 2015 11:52

laat je dus niet meer opjagen. Ga er niet op in en focus op je gezin, je kinderen en de leuke dingen. Doe een mentale inspanning om je niet overstuur te laten maken hierdoor. Op dat moment zal de vader er ook mee stoppen. Alshij beseft dat je je niet laat intimideren en overstuurmaken houdt het gewoon op. Sta jezelf niet toe dat deze persoon deze macht uitoefent over jou. Herhaal dat tegen jezzelf. Dàn pas stopt dit.

Familie21
Topic Starter

#12 , 15 nov 2015 11:57

Het komt en gaat... Het is in periodes... Ik denk dat als hij ergens over gefrustreerd is, dat uitwerkt op mij. Nog steeds na 9j terwijl hij mij heeft laten zitten. Hij gelooft ook z'n eigen leugens. Hij heeft sinds een jaar een andere job, zogezegd omdat hij het beu was maar in realiteit heeft hij z'n ontslag gekregen door meermaals ongepast gedrag met collega's...

j.demoor

#13 , 15 nov 2015 12:20

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen. Art.203bis.§ 1. Elke ouder draagt bij in de kosten die voortvloeien uit de bij artikel 203, § 1, bepaalde verplichting, in verhouding tot zijn respectieve aandeel in de samengevoegde middelen. § 2. Onverminderd de rechten van het kind, kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten voortvloeiende uit artikel 203, § 1. § 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).
“Art.374...§ 2...Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen....”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu eist hij al sinds de uitspraak de helft van het verhoogde kindergeld...Hij weigert sindsdien de schoolrekeningen te betalen.’

Onderzoek wat het bestaand vonnis besliste inzake kindergeld. Indien u meent dat hij niet naar evenredigheid van zijn huidige middelen bijdraagt in het onderhoud van de kinderen,vraag dan aan de rechter een herziening van de bestaande onderhoudsregeling,inbegrepen inzake het kindergeld. Onderzoek of en in welke mate u aanspraak kan maken op een pro-deo-advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Familie21
Topic Starter

#14 , 15 nov 2015 12:41

Ik weet dat het verschil van inkomsten minstens 600€ is...zonder extra legale voordelen meegerekend. De enige reden om de helft te vragen is om mij het nog moeilijker te maken. Ik kon op het moment Vd uitspraak gn kosten aantonen omdat ik op dat moment bij m'n vader inwoonde. Momenteel woon ik meer dan een jaar alleen en kan ik wel alle vaste kosten aantonen. De rechter besliste toen dat hij gn alimentatie moest betalen omdat ik gn kosten had. Ik betaalde wel huur en een deel van de electriciteit maar dat werd nt aanvaardt omdat het bij m'n vader was...

Xenophon

#15 , 15 nov 2015 12:45

Dan zijn we terug bij wat reeds een heel stuk hierboven werd gepost: ga langs bij de rechtbank en vraag herziening, dat is de enige correcte manier.

Terug naar “Echtscheiding”