opzegtermijn bij huur zonder huurcontract?

irisW
Topic Starter

opzegtermijn bij huur zonder huurcontract?

#1 , 16 nov 2015 14:12

Ik verhuis twee kamers in mijn huis en doe dus aan co-housing. deze samenleving is vriendschappelijk tot stand gekomen en er werd nooit een huurcontract opgesteld. Mondeling werd wel overeengekomen dat zowel huurders al verhuurder zich aan een opzegtermijn van 3 maanden zouden houden.
Nu zit ik met een huurder die zegt binnen twee weken te vertrekken. Ik vind twee weken op voorhand veel te laat om zioiets te melden en wil dat er nog min. 1 maand extra huur betaald wordt zodoende ik de tijd heb een nieuwe huurder te vinden. DDe huurder wilt dit niet betalen.

Heb ik een been om op te staan als verhuurder en hoe moet ik verder gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 16 nov 2015 14:14

zonder overeenkomst lijkt me dat moeilijk

LeenW

#3 , 16 nov 2015 14:18

Dat er nog mensen zijn die anno 2015 zonder contract verhuren, dat is om miserie vragen. Zonder bewijsbare overeenkomst, valt er niets af te dwingen.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 nov 2015 11:47

“Art.1’2.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur. De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst...”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder =Woninghuurwet).

‘De rechter die een vonnis uitspreekt dat de waarde van een schriftelijke huurovereenkomst heeft, vermag zulks enkel te doen wanneer hij van oordeel is dat er voldoende bewijzen van een mondelinge huurovereenkomst voorhanden zijn. Bovendien mag een dergelijk vonnis uitsluitend betrekking hebben op de vier elementen die in de bestreden bepaling limitatief zijn opgesomd,.. De rechter vermag in zijn vonnis enkel die elementen in aanmerking te nemen, in zoverre hij het bestaan ervan volgens de gemeenrechtelijke regels inzake de bewijsvoering bewezen acht‘(Grondwettelijk Hof 92 en 93/2008,26 juni 2008).

‘Mondeling werd wel overeengekomen dat zowel huurders al verhuurder zich aan een opzegtermijn van 3 maanden zouden houden’.Wie zich hierop beroept moet het bestaan van dit beding bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”