Niet ondertekenen huurcontract

Frally
Topic Starter

Niet ondertekenen huurcontract

#1 , 19 nov 2015 16:05

Ik heb het volgende aan de hand. Ik heb voor een appartement een huurder gevonden. Wij hebben een mondeling akkoord hierover en dit is ook op mail gezet. Ik stuur daarna een niet ondertekend huurcontract (dus met de gegevens van de kandidaat-huurder erop) naar hem door, zodat dit nagelezen kan worden. Na een week laat de kandidaat echter weten dat hij het appartement niet meer wil huren en dus het contract ook niet zal ondertekenen. Maar ondertussen heb ik wel al een aantal andere kandidaten laten weten dat het appartement verhuurd is en dus ook de advertenties op diverse websites verwijderd.

Heeft een mondeling akkoord ook een juridische waarde en kan ik eventueel een schadevergoeding eisen van deze persoon?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2015 16:38

Een mondeling akkoord heeft waarde, alleen moet je het kunnen bewijzen.

artemis

#3 , 19 nov 2015 17:35

Is er ook een bevestigende mail hierover wederzijds?

Toch vraag ik me af…. Misschien was de kandidaat-huurder niet akkoord met een aantal voorwaarden door de verhuurder opgenomen in het huurcontract..
Heeft een kandidaat-huurder die dan mondeling en eventueel zelfs via mail heeft toegezegd alsnog niet het recht om van de overeenkomst af te zien nadat hij het huurcontract heeft kunnen doorlezen?

Persoonlijk haal ik geen advertentie van bv Immoweb zolang er geen contract is getekend, en hou ik andere serieuze kandidaten dan even aan het lijntje.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 nov 2015 19:25

De wet verplicht dat een huurcontract schriftelijk moet zijn, zeggen en bewijzen dat hij akkoord is, is geen bewijs van huurovereenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”