Plaatsbeschrijving bij uittrek

Dredd
Topic Starter

Plaatsbeschrijving bij uittrek

#1 , 20 nov 2015 14:19

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woonplaats, dus ik zal ook een uittredende plaatsbeschrijving dienen op te maken voor mijn oude woonplaats.

Bij mijn intrek in mijn oude woonplaats, nu bijna 3 jaar geleden is er een plaatsbeschrijving opgemaakt.
Maar, deze is toen ter plaatse en handgeschreven opgemaakt tussen mij en de verhuurder, niet in tweevoud en daarna ondertekend. De verhuurder heeft mij later een foto van de plaatsbeschrijving doorgemaild voor mijzelf. Ik weet al een tijdje dat dit zeer naïef en dom was om het zo te doen indertijd, maar zo staan de zaken nu eenmaal.

De plaatsbeschrijving zelf is niet gedetailleerd: Gaten in de muur door verhuis vorige bewoners, bad niet uitgekuist,…etc. Zo'n zaken.

Op het contract is de zin, "de woning verkeerd NIET in goede staat", handgeschreven toegevoegd en ondertekend door mij en de verhuurder.

Ik heb een voorgevoel dat de huisbaas van plan is om moeilijk te doen over de waarborg. Niet omdat er beschadigingen zijn, integendeel de woning zal beter worden achtergelaten dan ze was bij intrek, maar omdat voorgaande huurders ook al problemen hadden i.v.m. de waarborg.
Een nieuwe kandidaat huurster die onlangs kwam kijken wist me zelfs te zeggen dat de huisbaas haar had gezegd dat ze het maar aan hem moest laten weten of er beschadigingen zijn aan de woning.

Hij zal waarschijnlijk slijtage door ouderdom, zoals losse tegels of afbladerend parket door het veelvuldig verrollen van een bureaustoel (ik had voorgesteld om de parket te vernissen, maar dat wilde hij niet), proberen aan te halen als reden om de waarborg niet terug te geven.

Ik vraag me nu af hoe nadelig mijn situatie is, indien de huisbaas de waarborg niet wil teruggeven.

Momenteel is er nog niets aan de hand, maar ik ga er al wel van uit, kwestie van voorbereid te zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2015 15:51

Zou het niet gezonder voor u zijn, dat je u pas zorgen maakt als het moment daar is. Je kan dan nog altijd bij de vrederechter de terugbetaling van de HWB eisen. Met een dergelijke ingaande PB staat een verhuurder zeer zwak.

Dredd
Topic Starter

#3 , 20 nov 2015 15:53

Zou het niet gezonder voor u zijn, dat je u pas zorgen maakt als het moment daar is. Je kan dan nog altijd bij de vrederechter de terugbetaling van de HWB eisen.
Hehe, inderdaad. Maar omdat ik al van de huurders voor mij, en dan die voor hen gehoord heb dat zij elke op hun beurt last hadden over de huurwaarborg ga ik er al vanuit dat het bij mij ook niet anders zal zijn. Vandaar dat ik liever voorbereid ben.
Mocht het zonder problemen verlopen zal ik aangenaam verrast zijn.

Reclame

artemis

#4 , 20 nov 2015 17:44

Zou het niet gezonder voor u zijn, dat je u pas zorgen maakt als het moment daar is. Je kan dan nog altijd bij de vrederechter de terugbetaling van de HWB eisen.
Hehe, inderdaad. Maar omdat ik al van de huurders voor mij, en dan die voor hen gehoord heb dat zij elke op hun beurt last hadden over de huurwaarborg ga ik er al vanuit dat het bij mij ook niet anders zal zijn. Vandaar dat ik liever voorbereid ben.
Mocht het zonder problemen verlopen zal ik aangenaam verrast zijn.
Toen ik het laatste appartement dat ik huurde betrok hoorde ik dat ook. Van de vorige huurders , van de onderburen.... En toen ik het appartement uiteindelijk verliet was er geen vuiltje aan de lucht :wink:
Ben het eens met Mava. Problemen pas aanpakken als ze er zijn en vermits u niet over een omstandige plaatsbeschrijving beschikt staat u sterk.

KJ86

#5 , 20 nov 2015 20:24

Gaten in de muur door verhuis vorige bewoners, bad niet uitgekuist,…etc. Zo'n zaken.
Trouwens, zoals je zelf aangeeft, had de eigenaar alle recht om moeilijk te doen bij de vorige huurder.

Terug naar “Huren”