loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

#16 , 20 nov 2015 15:42

Gaan ze nu mijn loon inhouden voor bedragen die ik zelfs niet schuldig ben??

Als dit zo is uitgesproken van de beslagrechter zal dit zo zijn, maar je kan altijd eens tot bij een advocaat gaan en de zaak opnieuw voor brengen als dit niet juist is, maar ondertussen zal het wel die bedragen zijn die ze gaan afhouden.
Je kan ook steeds eens proberen om een pro deo advocaat te krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Topic Starter

#17 , 20 nov 2015 17:13

GDW kwam het vonnis betekenen ivm alimentatie en er werd vastgesteld dat ik het vonnis niet nageleefd heb (achterstallen). Toen ik zei dat ik de bedragen betwist werd ik verwezen naar een beslagrechter, maar ik heb geen vonnis van beslagrechter gezien... Moet er een vonnis van beslagrechter zijn voor de beslag kunnen leggen op inboedel of loon?

sloeberken

#18 , 20 nov 2015 17:46

Nee jij kan verzet aantekenen bij de beslagrechter. De bedragen betwisten kan je door verzet of beroep, aan te tekenen tegen dat vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#19 , 20 nov 2015 17:46

Neen, er is een vonnis voor alimentatie van de familierechtbank en dat zal in principe een ontvangstmachtiging inhouden; m.a.w. uw ex kan rechtstreeks naar de deurwaarder ingeval u niet betaalt. Als u de schuld betwist bent u degene die naar de beslagrechter dient te trekken, anders gaat de deurwaarder doorzetten, weliswaar op risico van uw ex indien alsnog mocht blijken dat u wel had betaald.

Zoek een advocaat indien u de achterstallen wil betwisten en ga naar de beslagrechter. Uiteraard moet u dan wel kunnen bewijzen dat er betaald werd of dat er een probleem is met het bedrag dat wordt gevorderd.

Indien u dat niet kan bewijzen (en die onderhandse overeenkomst met uw ex daar zou ik niet al te sterk op rekenen mocht ik u zijn) dan zal de beslagrechter u in het ongelijk stellen en dient u toch te betalen, met nog wat kosten erbij.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#20 , 21 nov 2015 09:23

Ex vordert bv 6.000 euro waarvan 500 euro klopt. Ik kan bewijzen dat de rest reeds betaald is. Wat als ik de 500 euro de komende dagen betaal? Want eigenlijk, ik was een beetje te snel, de GDW is nog niet langs geweest, ik heb ze wel aan de lijn gehad en men kon mij vertellen dat die op de baan was om het vonnis te betekenen, maar dit is nog niet gebeurd.

Wie gaat de GDW kosten betalen als ik geen openstaande schuld meer heb op moment van betekening vonnis?

Xenophon

#21 , 21 nov 2015 11:40

Uw ex zal de kosten van betekening voorschieten maar:

GerW:

Art. 1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.

Opgelet, indien de deurwaarder komt met een betalingsbevel voor 6000 EUR (vermoedelijk samen met de betekening) zal u toch nog naar de beslagrechter moeten trekken indien hij uw uitleg en betalingsbewijzen niet aanvaardt. Eventuele schade kan u wel verhalen op uw ex.

Enfin, tijdens het weekend en tot 06:00 uur maandag bent u gerust.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Fons54
Topic Starter

#22 , 21 nov 2015 12:08

Maar wat als ik de 500 euro nu overschrijf? Ik kan de rest echt bewijzen (het gaat over andere sommen dan wat in onze overeenkomst staat. ...). Ik weet zelf niet wat de advocaat bezielt om bedragen te vorderen die al vereffend zijn en bevestigd door haar.

Xenophon

#23 , 21 nov 2015 12:23

Opgelet: u moet kunnen bewijzen dat de betaalde sommen betaald werden in het kader van de alimentatieschuld, niets sluit immers uit dat u nog andere bedragen moest vereffenen.

Voor die 500 EUR heb ik het antwoord reeds gegeven. Uw uitleg is ook niet 100% consistent; eerst bent u doodsbang voor volledig loonbeslag wegens een nog grote uitstaande schuld die u erkent, daarna kloppen de bedragen niet, daarna moet u nog slechts 500 EUR betalen.....en er spreekt een zekere algemene onwil tot betaling uit uw houding.

Fons54
Topic Starter

#24 , 21 nov 2015 12:34

De onwil tot betaling is er inderdaad wel, maar ik weet dat ik niet anders kan dan wel betalen. De reden waarom de onwil er wel is kan ik moeilijk uitleggen, ik ben indertijd héééééééééééééééééééééééél dom geweest om te geloven dat je als vrienden kunt scheiden en niet alles noodzakelijk volgens het boekje moet doen. Jarenlang heb ik cash alimentatie betaald, alles was koek en ei, totdat ik mijn nieuwe partner tegenkwam en ex de bevestiging kreeg dat het NOOIT meer goed ging komen tussen ons. Toen heeft ze DAVO op mij gestuurd en ik stond inderdaad zonder bewijzen....DAVO is gelukkig afgerond.

Ik vreesde voor volledig loonbeslag als ze alle achterstallen (die ik betaald heb, maar niet kan bewijzen omwille cash betalingen....) ging vorderen. Maar dat doet ze niet.

Haar advocate stuurde een brief naar de GDW om bepaalde sommen te vorderen ( lopende alimentatie die ze eist komt zelf niet overeen met wat er in het vonnis staat (?!?), typfoutje zeker...).

De advocate vordert ook een aantal maanden alimentatieschuld wat vereffend was met andere verschuldigde bedragen van mijn ex aan mij. Deze vereffening werd zelf door de advocate voorgesteld en aan mij gevraagd of ik akkoord ging met de regeling dat mijn ex het bedrag hield als voorschot op de komende maanden alimentatie.

Over het saldo van 500 euro (fictief bedrag...), die betwist ik niet. Uw antwoord heb ik waarschijnlijk overgelezen...

Fons54
Topic Starter

#25 , 23 nov 2015 12:53

Een beetje meer uitleg over de grootse som wat mijn ex wilt innen want ik geraak er zelf niet meer aan uit en ik vrees dat ik dit bedrag 2 keer zal moeten ophoesten :(

Ik moest een redelijke som terugkrijgen van de belastingen. bij het uitblijven van de terugbetaling nam ik contact op met de dienst. Ze konden mij vertellen dat de som was doorgestort naar mijn schuldbemiddelaar. Alleen....ik zit niet meer in schuldbemiddeling sinds 2011 :twisted: :twisted: Mijn ex nog wel. Dus, belastingen heeft bedrag gestort naar de schuldbemiddelaar en deze gewoon doorgestort naar mijn ex. Na veel mails en telefoons heen en weer tussen de verschillende partijen (schuldbemiddelaar, belastingen, advocaat ex) is er een overeenkomst gekomen dat mijn ex dat bedrag ging houden als voorschot op de alimentatie. Dit staat zwart op wit tussen advocaat ex en mijzelf. Ondertussen heeft de belastingen mij het bedrag ook gestort, dus ik heb die eigenlijk 2 x gekregen: als de normale terugbetaling en als voorschot op maanden alimentatie. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de belastingen dit bedrag gaat inhouden van mijn nieuwe terugbetaling, dit werd me reeds bevestigd.

Mijn ex heeft de som gehad die ze als alimentatie rekent. Maar nu gaat de advocaat dit bedrag nog eens innen via de GDW én ik kreeg vandaag opnieuw de bevestiging van de belastingen dat dit bedrag ingehouden zal worden op mijn teruggave.

Heeft de overeenkomst met de advocaat tegenpartij dan geen waarde? Mail advocaat '...Ten andere kan een minnelijke regeling worden bekomen als u akkoord gaat om het achterstallig onderhoudsgeld te compenseren met het ingehouden belastinggeld.' Ik heb dan dit bevestigd.

De GDW heb ik nog steeds niet gezien, maar telefonisch werd het mij bevestigd dat het dossier effectief bij hun op kantoor ligt.

Wat kan ik nu doen?

Xenophon

#26 , 23 nov 2015 15:27

Ik ben eventjes niet meer mee:

- U had een belastingteruggave maar die werd bij vergissing overgemaakt aan uw ex; u was akkoord om die aan te wenden om de schuld te helpen aanzuiveren
- U heeft daarna dezelfde teruggave toch op uw rekening ontvangen vanwege de fiscus
- De belastingen vragen u niet dit terug te betalen maar melden dat ze het in rekening gaan brengen met uw volgende teruggave???

Begrijp ik geen snars van maar doet eigenlijk niet ter zake, het enige wat van belang is is volgende vraag:

Heeft uw ex ja of neen geld ontvangen? Wat zegt zij / haar advocaat hierover (de huidige stand van zaken)? Vraag een formeel antwoord over de momenteel nog openstaande schuld.

Het zou kunnen dat de fiscus een fout heeft gemaakt door de som over te maken aan haar bemiddelaar en dit daarna heeft gerecupereerd...dan is uw ex terug bij af natuurlijk. En is het logisch dat de ontvanger dit geld daarna aan u zou overgemaakt hebben. Alleen begrijp ik dan niet waarom het dan nu door de fiscus teruggevraagd zou worden.

Wij hebben hier de stukken niet natuurlijk, u moet toch kunnen bepalen wie wanneer welk bedrag gekregen heeft? Tenminste, indien de deurwaarder de knoop ontrafelt (of beslsit niks te ontrafelen en door te stomen) en u naar de beslagrechter dient te trekken dan zal u toch iets beters dan 'ik weet het allemaal niet zo goed meer' moeten aanvoeren als argument. Uiteindelijk gaat het hier om een paar betalingen, niet over de analystische boekhouding van InBev die moet uitgepluisd worden.

Fons54
Topic Starter

#27 , 24 nov 2015 09:09

Ik ben eventjes niet meer mee:

- U had een belastingteruggave maar die werd bij vergissing overgemaakt aan uw ex; u was akkoord om die aan te wenden om de schuld te helpen aanzuiveren
- U heeft daarna dezelfde teruggave toch op uw rekening ontvangen vanwege de fiscus
- De belastingen vragen u niet dit terug te betalen maar melden dat ze het in rekening gaan brengen met uw volgende teruggave???

Begrijp ik geen snars van maar doet eigenlijk niet ter zake, het enige wat van belang is is volgende vraag:

Heeft uw ex ja of neen geld ontvangen? Wat zegt zij / haar advocaat hierover (de huidige stand van zaken)? Vraag een formeel antwoord over de momenteel nog openstaande schuld.

Het zou kunnen dat de fiscus een fout heeft gemaakt door de som over te maken aan haar bemiddelaar en dit daarna heeft gerecupereerd...dan is uw ex terug bij af natuurlijk. En is het logisch dat de ontvanger dit geld daarna aan u zou overgemaakt hebben. Alleen begrijp ik dan niet waarom het dan nu door de fiscus teruggevraagd zou worden.

Wij hebben hier de stukken niet natuurlijk, u moet toch kunnen bepalen wie wanneer welk bedrag gekregen heeft? Tenminste, indien de deurwaarder de knoop ontrafelt (of beslsit niks te ontrafelen en door te stomen) en u naar de beslagrechter dient te trekken dan zal u toch iets beters dan 'ik weet het allemaal niet zo goed meer' moeten aanvoeren als argument. Uiteindelijk gaat het hier om een paar betalingen, niet over de analystische boekhouding van InBev die moet uitgepluisd worden.
De belastingen vroegen mij wel om het bedrag terug te storten toen ze weet hadden van de overeenkomst met mijn ex. Gezien ik het bedrag niet teruggestort heb, gaan ze het nu inhouden op mijn nieuwe teruggave van eind dit jaar. Dit werd mij bevestigd per mail.

Mijn ex heeft het geld ontvangen, werd bevestigd door haar advocaat, ze hebben het ook voorgesteld om ipv het geld terug te storten, het te verrekenen als VOORSCHOT op de komende maanden alimentatie, ik had op dat moment geen schuld.

De fiscus heeft inderdaad een fout gemaakt, ze gaven dat zelfs ook toe, daarom dat ze mij dan ook schadeloos gesteld hebben. Ze hebben het vastgesteld dat ze de grootste moeite hebben om het geld te recupereren bij mijn ex (daarom dat ze het dus mij gaan inhouden denk ik).

Even chronologisch:
ex krijgt mijn teruggave eind juni op haar rekening (en zwijgt er wijselijk over)
advocaat brengt mij begin juli in kennis dat ik te laat ben met de lopende alimentatie, waarop ik verwijs naar de toch grote som dat mijn ex onrechtmatig ontvangen heeft
advocaat stelt zelf voor om dit bedrag te verrekenen als voorschot op de komende maanden
eind juli ontvang ik van de fiscus het bedrag
eind augustus word ik verweten van achterstand, waarop het voorstel om te verrekenen nog eens gemaild wordt, ik bevestig
september zegt de fiscus dat het bedrag zal ingehouden worden gezien de overeenkomst met mijn ex (wat logisch is)
november stuurt advocaat brief naar GDW om bedragen te vorderen

GDW nog altijd niet langs geweest, maar dossier ligt wel bij hun

Als ik advocaat aanspreek over de overeenkomst, zegt die dat ik schadeloos werd gesteld door de fiscus (wat klopt), maar hij houdt geen rekening meer dat de fiscus het bedrag terug zal inhouden. Als ik vraag om bewijs dat mijn ex het bedrag terug aan de fiscus gestort heeft, krijg ik geen respons en word ik verweten dat ik ander wetboek hanteer...

Fons54
Topic Starter

#28 , 03 dec 2015 12:31

Huidige stand van zaken, na veel telefoons, mails, betalingsbewijzen doorsturen, bevestigingen van FOD...enz.

Ik kreeg een afrekening van de GDW. De grote som wordt niet meer geëist (de belastingteruggave die mijn ex ontvangen heeft en als voorschot op alimentatie verrekend was). Er worden redelijk wat kosten bijgerekend en ik wou weten of ik die moet betalen of niet.

- kosten +/- 37 euro, met datum waarop de advocaat de brief naar een GDW gestuurd heeft
- betekening bevel +/- 77 euro, met datum wanneer ik voor het eerst een brief ontvangen heb
- inningsrecht +/- 37 euro, met datum van vandaag, ik heb de afrekening ontvangen

In totaal dus iets meer dan 150 euro, op zich niet zo veel, maar waarom zou ik kosten betalen als blijkt en bewezen is dat mijn ex kosten wou innen waarop ze geen recht had?

Op deze afrekeningsbrief staat een datum van verrekening van de belastinggeld na de datum van betekening bevel wat ook niet waar is, gezien mijn ex het bedrag al maanden geleden ontvangen heeft als voorschot op alimentatie.

Ik wil de GDW kosten betwisten, maar wil ook niet onnodig nog meer kosten hebben op het einde van de rit.

Advocaat van tegenpartij heeft dus toch moeten toegeven dat ex geen recht heeft op de grote som, terwijl deze advocaat heel sarcastisch en denigrerend deed toen ik met mijn bewijzen afkwam. Alleen hiervoor wil ik niet zomaar de GDW betalen.

Hoe pak ik dit best aan?

Xenophon

#29 , 03 dec 2015 13:02

Aangetekend schrijven zenden naar de GDW waarin u de datum van de verrekening betwist en daarvan een bewijsstuk voorleggen. Indien u kan aantonen dat voordien betaald was en er geen schuld bestond dan zal de deurwaarder zich voor zijn kosten wenden tot uw ex. Maar alles hangt af van de data waarop eea gebeurde, dat zeg ik er meteen bij.

Fons54
Topic Starter

#30 , 03 dec 2015 15:12

Kan ik de advocaat juridisch iets verwijten? Hij heeft een bevel tot inning naar de GDW gestuurd terwijl zijn cliënte in het bezit was van de sommen. Advocaat was hiervan op de hoogte, voorstel van verrekening kwam van de advocaat zelf.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”