Allimetie-berekening bij nieuwe partner

Kurt71
Topic Starter

Allimetie-berekening bij nieuwe partner

#1 , 21 nov 2015 16:16

Beset,

Ik schets even de situatie.
Mijn partner is door haar ex uit het huis ontzet.
Toch werd zij bij verstek veroordeelt tot het betalen van 150 € per kind, zijnde 750€.
Nu woont deze dame samen met mij.
Ik heb 2 vragen,
1 Bij een onder dwang (politieverslag) moeten verlaten van het huis , kan deze aanspraak maken op alimentatie?
2 We gaan opnieuw een procedure opstarten, zal men nu ook mijn inkomen mee in overweging nemen bij het opnieuw bepalen van de alimentatie?

Bedankt voor de respons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 nov 2015 17:12

Hoe is het verblijf van de kinderen geregeld? gelijk gedeeld verblijf of enkel de weekends/vvakanties bij de moeder? Heeft de vader een aanzienlijk lager inkomen dan de moeder? Waarom zou het (onder dwang moeten) verlaten van de gezinswoning een rol kunnen spelen in het toekennen van alimnetatie? U bedoelt wellicht partneralimentatie? Waarom is dat onder dwang gebeurd? Strafrechterlijke feiten? Wat uw inkompen betreft: niemand, ook geen rechter kan u verplichen uw salaris mede te delen om de eenvoudige reden dat dat uw inkomen is en u géén betrokken partij bent in een rechtszaak. De advocaat van de tegenpartij zou dat alsnog kunnen proberen . Maar dan zou de advocaat van uw partner gewoon moeten antwoorden: de ârtner van mijn client is géén betrokken partij in deze zaak. Deze informatie kan niet van hem geeist worden. Bovendien is het inkomen van de partner géén inkomen voor mijn client, want we kennen de financiele situatie ook niet van de partner. Dwz: niemand kan beoordelen of uw inkomen de levensstandaard van de moeder verhoogt omdat u zef misschien wel andere personen ten laste heeft. Maw: uw inkomen is privé. Zelfs als u gehuwd bent. De rechter kan daar geen inzage in eisen.

Emiel9

#3 , 21 nov 2015 20:12

eylis, in mijn geval was dat toch anders hoor. Rechter was van mening dat mijn financiële situatie is vooruitgegaan omdat ik niet meer alleenstaand was, maar samenwonend en dus kostendelend. Rechter heeft op de zitting ook gevraagd naar de inkomsten van mijn echtgenote, maar was wel tevreden met mijn antwoord à la "rond de 1400 euro'. Feit is dat de alimentatie vastgelegd werd op 450 euro voor 2 kinderen terwijl ik op dat moment een werkloosheidsuitkering had van nog geen 800 euro.

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 21 nov 2015 20:48

De wet zegt dat beide ouders moeten instaan voor hun kinderen in verhouding tot hun inkomen!

Vraag 1 begrijp ik niet. Het verlaten van een huis heeft niet veel te maken met de wettelijke verplichting van kinderen op te voeden
Vraag 2 is duidelijk: je inkomen bepaalt uiteraard dat je mee moet ophoesten in verhouding van je inkomen tegenover de andere ouder voor je nakomelingen die jullie verwekt hebben

eylis

#5 , 21 nov 2015 21:25

@wilfried: vraag 2; neen, klopt niet. Lees de post nog eens grondig : poster is NIET de andere ouder: poster is de nieuwe partner van de ouder die herberekening alimentatie overweegt. en zijn of haar inkomen wordt niet, mag zelfs niet meegerekend worden.
@emiel: je had kunnen antwoorden met de eenvoudige mededeling dat je echtgenote weigert haar privégegevens vrij te geven in een zaak waar zij geen betrokken partij is. Vroeger probeerden advocaten dat indertijd als factor te laten spelen, maar nu pakt dat niet zo makkelijk meer. Dat komt ook omdat de rechter wel kan vragen naar het inkomen van de nieuwe partner maar om dan in te schatten wat daar de verhoging van levensstanadaard is, zou hij ook moeten onderzoeken welke andere lasten die partner draagt: alimentatie, kinderen, bijdragen aan rusthuis van de ouders... Maar dat is allemaal privé, én nogmaals de partner is in deze zaak geen betrokken partij. Je advocaat had je dat kunnen adviseren zo te antwoorden.

Emiel9

#6 , 21 nov 2015 21:32

eylis, in mijn geval werd geargumenteerd dat ik nu kostendelend woon en dus ik minder moet betalen voor huur en algemene kosten. Bij mijn weten is gaan samenwonen of trouwen een belangrijk factor voor een alimentatieherziening. Wat de exacte informatie betreft, het is inderdaad prive en een nieuwe partner is geen betrokken partij.

eylis

#7 , 21 nov 2015 23:05

emiel, ik ken van nabij een case waar de rechter ook het salaris wou kennen van de nieuwe partner. Die nieuwe partner heeft een schriftelijke verklaring opgemaakt die door de advocaat van haar echtgenoot werd meegenomen in het dossier: Ik wens geen verklaring af te leggen over mijn inkomen in deze rechtzaak waar ik geen betrokken partij ben. Noch over de personen die ik ten laste heb, noch over de financiele lasten die ik draag. Bijgevolg kan niet objectief ingeschat worden of mijn salaris een verschil uitmaakt op de levensstandaard van mijn partner.
Niemand heeft daar nog maar iets over gezegd. De advocaat van de tegenpartij zweeg en de rechter heeft het er ook niet meer over gehad ;-)

basejumper

#8 , 21 nov 2015 23:49

Als ik het goed begrijp gaat het hier om alimentatie voor de kinderen. Relatie tussen (ex) partners is hier van weinig relevantie. Hat gaat hier om de kinderen en beide ouders moeten bijdragen in het levensonderhoud ervan. 150 € per kind lijkt me zeer redelijk...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#9 , 22 nov 2015 09:01

@eylis: dank je om mij te verbeteren, de poster is inderdaad niet de andere ouder. Sorry voor de verwarring.

Terug naar “Echtscheiding”