herroepen afstand van erfrecht

magenta
Topic Starter

herroepen afstand van erfrecht

#1 , 21 nov 2015 08:57

Korte schets van de situatie : mijn vader is overleden. Mijn zus en ik hebben een erfrecht op het deel van mijn vader. Geen huwelijkskontrakt.
Ik leef in het buitenland dus mijn zus heeft alles in Belgie geregeld zonder dat ik enig zicht had op a) de aanwezige spaargelden en b) de facturen van begrafenis ed. Voordat ik het attest van erfopvolging via de Federale Overheidsdienst Financien ontving, wist ik zelfs niet dat er een erfrecht was.
Er werd me gemeld dat ik naar Belgie moest komen om 'papieren' te ondertekenen bij de bank zodat de spaarrekening van mijn ouders gedeblokkeerd zou worden. Per email heb ik de bank gemeld dat ik aanwezig zou zijn en dat ik mijn erfrecht wens te behouden .Gisteren werd er samen gekomen bij de bank. Daar stelde ik vast dat mijn zus gelogen heeft over de bedragen die a) op de spaarrekening staan en b) de werkelijke kosten van de begrafenis. Er werd me wijsgemaakt dat er nog facturen moesten komen en dat er bij aftrek van dit alles, niets zou overschieten en het dus ook geen zin had om mijn erfrecht te behouden en ik dus best tekende voor deblokkering van de spaarrekening. Ik heb daar mijn handtekening gezet.
Nu blijkt dat dit een bedrieglijke opzet was en er wel degelijk een bedrag overblijft.

Mijn vraag : kan ik mijn afstand van erfrecht herroepen en alsnog aanspraak maken op mijn erfdeel, hoe klein dit ook mogen zijn ?

Ps ik heb tevens bewijs op papier dat mijn zus mij foutieve bedragen heeft opgegeven

Vriendelijk dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2015 11:59

Maar hebt u ooit formeel afstand gedaan van de erfenis (bij de griffie het register van verwerpingen ondertekend)?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2015 13:46

U kan aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Dit kan u vragen aan uw notaris of zelf doen bij de rechtbank eerste aanleg van het arrondissement waar uw vader is overleden.
Hier een link met info.
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden

Reclame

wolf2

#4 , 21 nov 2015 18:57

Een attest van erfopvolging kan aangevraagd worden door één enkele erfgenaam; daar had uw zuster U niet voor nodig.
Zo een attest biedt U de bijna-zekerheid dat er geen huwelijkscontract noch een testament bestaat.
Het is maar bruikbaar voor één zaak: vrijmaken van bankrekeningen.
Daarenboven zullen de banken nog een handtekening vragen van elke erfopvolger aan wie ze moeten uitkeren.

U heeft het over de rekening(en) van uw ouders. Daaruit volgt dat U slechts de 1/4 in blote eigendom erft.

Wat ik niet begrijp, is de link die U legt tussen:
- en het dus ook geen zin had om mijn erfrecht te behouden
- en ik dus best tekende voor deblokkering van de spaarrekening.

WAT heeft U precies getekend bij de bank aub?

wanton

#5 , 22 nov 2015 08:07

Om zijn erfdeel te weigeren moet betrokkenen niet bij zijn bank zijn. Hij kan daar gezegd hebben dat hij niets moest hebben, maar dat is nog geen weigering.
Wat hij getekend heeft op de bank , kan mi. enkel de vrijgave van de rekeningen betekenen.
TS zal zeker nog uitgenodigd worden om de aangifte te ondertekenen. Op die moment moet hij nagaan hoe één en ander in elkaar zit.
Indien er een onroerend goed is, zal hij zijn deel in blote eigendom krijgen.
Van banktegoeden misschien niet, als er weinig aanwezig is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”