hoe zekerheid verkrijgen op toekomstig erfdeel

sandydeleeuw
Topic Starter

hoe zekerheid verkrijgen op toekomstig erfdeel

#1 , 22 nov 2015 22:46

Ik schets even de situatie.
Dit jaar is mijn vader overleden en mijn moeder 77 jaar is nog in goede gezondheid.
We zijn met 3 kinderen.
1 kind ervan ,mijn zus, heeft enkele jaren geleden een geldbedrag gekregen van 40000 euro omdat ze in een echtscheiding zat en geld nodig had om een nieuw huis te kopen. Vader heeft toen een papier opgemaakt waarin staat dat mijn zus dit bedrag heeft ontvangen .
Nu zouden we, terwijl moeder nog leeft, een regeling willen treffen opdat we zouden zeker zijn dat ook ik en mijn andere zus, dit bedrag zouden kunnen krijgen. Momenteel heeft mijn moeder een huis en nog geld genoeg om eventueel ons dit bedrag al te geven.
Echter zou ik graag hebben dat moeder nog over het geld zou kunnen beschikken in geval ze nog tegenslagen kent maar dat het geld bijvoorbeeld op een rekening staat op naam van mij en mijn andere zus.
We willen niet de indruk bij moeder wekken dat ze het geld (2 x 40000 euro) nu reeds kwijt is maar we mogen ook niet het risico nemen dat moeder dit bedrag zou op doen of allemaal aan het eerste kind zou geven.
Of Is er bv een mogelijkheid 2 rekeningen te openen van elk 40000 euro op naam van moeder met volmacht van het kind , en mocht moeder ernstig ziek worden dat we dan het geld op een rekening van ons plaatsen ?
De regeling zou best ook zijn dat we er toch geen successierechten dienen op te betalen .
Hoe kunnen we dit best oplossen zodat iedereen zich daar goed bij voelt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2015 06:16

Sluit de vraag aan op uw topic van een paar jaar geleden waar uw moeder een appartement schenkt 'aan mij, haar enige dochter'? Kranige dame om op die leeftijd in 2 jaar tijd nog 2 andere kinderen op de wereld te zetten, proficiat!
Echter zou ik graag hebben dat moeder nog over het geld zou kunnen beschikken in geval ze nog tegenslagen kent maar dat het geld bijvoorbeeld op een rekening staat op naam van mij en mijn andere zus.
We willen niet de indruk bij moeder wekken dat ze het geld (2 x 40000 euro) nu reeds kwijt is maar we mogen ook niet het risico nemen dat moeder dit bedrag zou op doen of allemaal aan het eerste kind zou geven.
Ik weet niet hoe het zit met uw moeder maar op mij maakt dat anders stevig de indruk dat ze het geld effectief kwijt zou zijn. U (en uw zusje van 2 jaar) zullen weliswaar toonbeelden van betrouwbaarheid zijn maar au fond is het eenvoudig: als uw moeder niet vrijwillig beslist om controle over dat geld af te staan en ze staat niet onder bewind, dan doet ze met haar vermogen wat ze wil.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wanton

#3 , 23 nov 2015 12:03

Indien er een brief bestaat dat uw zus vroeger een bedrag van 40.000 € heeft ontvangen, is er geen reden om zo'n regeling te treffen. Moeder is dat bedrag kwijt en jullie zullen er toch successierechten moeten op betalen , zeker als ze binnen de drie jaar overlijdt. Door die brief krijgen jullie twee eerst 40.000 € en slechts de rest zal tussen de drie kinderen verdeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sandydeleeuw
Topic Starter

#4 , 24 nov 2015 11:10

Bedankt voor jullie reactie.
Moet dit document opgesteld worden door mijn zus die het geld reeds gekregen heeft waarin staat dat zij dit bedrag nog verschuldigd is aan haar broer en zus na overlijden van moeder. Of is een doccument van moeder genoeg waarin zij verklaart dat ze dat bedrag reeds aan 1 kind heeft gegeven ?
En als er een document is, betalen wij dan nadien sucessierechten op die 40.000 euro ?

Mariette

#5 , 24 nov 2015 12:59

Het is toch vader die een document heeft opgemaakt? Is het dan niet zo dat de twee andere kinderen dit bedrag kunnen opeisen uit de erfenis van hun vader (die blijkbaar slechts recent is overleden)?

wanton

#6 , 24 nov 2015 14:54

Het document dat vader heeft gemaakt zou moeten volstaan. Wanneer die 40.000 € verrekend wordt , is aan hen. Als nu vaders deel van roerend goed verdeeld wordt , kan de helft nu en de andere helft als moeder overlijdt. Want in principe is dat ook de schenking geweest.
De 40.000 die zus heeft ontvangen zit niet in de erfenis, daar moet niets meer op betaald worden. De successierechten zijn te betalen op het huidig vermogen dat gelijk verdeeld wordt tussen de erfgenamen. Bij de effectieve verdeling dient die schenking wel boven te komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”