mijn kind ten laste bij mij of partner?

Kleintjeuh
Topic Starter

mijn kind ten laste bij mij of partner?

#1 , 20 nov 2015 11:50

Beste,

Na een verblijf in een pleeggezin is mijn dochter sinds kort terug thuis geplaatst.
Nu is de vraag bij wie zij ten laste komt. Ze is gedomicilieerd bij mij en mijn nieuwe partner. Ik heb voorlopig een werkloosheidsuitkering, mijn partner werkt. Aangezien hij het hoogste inkomen heeft komt ze normaal dus bij hem ten laste. Maar ze is door de jeugdrechtbank enkel toevertrouwd aan mij. Komt zij dan nog steeds bij mijn vriend ten laste? Of bij mij? Kan er mij iemand helpen om deze vraag op te lossen?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 20 nov 2015 13:16

Moeilijk te zeggen zonder de volledige context, maar ik zal proberen:

Als jullie fiscaal gehuwd zijn (dus getrouwd of wettelijk samenwoond), maak het niet veel uit want de belastingaangifte is toch gezamenlijk. Het heeft alleen weerslag op de bedrijfsvoorheffing die afgehouden wordt op het loon van je partner. Vermits jij werkloos bent is het leuker van bij hem ten laste omdat dan het netto maandloon hoger is. In het andere geval zal je terugtrekken bij de berekeningsnota.

Als jullie niet fiscaal gehuwd zijn (lees: feitelijk samenwonen) dan kan jij alleen het kind ten laste nemen.

Als er ook nog een juridische vader is dan kan die ook het kind ten laste nemen. Maar als die juridische vader alimentatie moet betalen zou dat nogal dom zijn want dan kan hij die alimentatie niet aftrekken. Het meest logische is dat waar het domicilie van het kind is, dat die ouder het kind fiscaal ten laste neemt - doch dit is geen verplichting en dient overeengekomen te worden.

Kleintjeuh
Topic Starter

#3 , 21 nov 2015 17:50

We zijn feitelijk samenwonend. En de biologische vader is niet meer in het verhaal. Wil niets meer met zijn dochter te make hebben

Reclame

j.demoor

#4 , 22 nov 2015 10:05

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.110 EUR geïndexeerd bedrag netto bedragen:1° hun kinderen;...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Na een verblijf in een pleeggezin is mijn dochter sinds kort terug thuis geplaatst’

Uw dochter is niet het kind van uw ‘nieuwe partner’ en dus niet te zijnen ,doch enkel te uwen laste.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kleintjeuh
Topic Starter

#5 , 24 nov 2015 21:30

Ah k. Bedankt voor de verduidelijking

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”