sociale huurprijs vs waarborg

sabrinad
Topic Starter

sociale huurprijs vs waarborg

#1 , 28 nov 2015 12:27

Ik ga binnenkort een sociale woning huren die aan mij is toegewezen. De wettelijke formule is dat je niet meer dan 1/55ste van je inkomen van 3 jaar terug betaalt. Mijn jaarinkomen was toen 14000 euro wat dus zou betekenen dat ik maximum rond de 250 euro per maand betaal.
Nu krijg ik een brief om langs te komen, maar een waarborg moet betalen van ruim 800 euro. In die brief stond ook dat ik mijn belastingsaanslagbiljetten moet meebrengen om de huurprijs te bepalen.

Mijn vraag: een waarborg is toch twee maal de huurprijs. Is dit voor sociale woningen dan anders bepaald? Want als het op het inkomen van 3 jaar terug is berekend, is die waarborg toch een pak meer.

De huurprijs is duidelijk ( als ik het opzoek) vastgelegd op 1/55 van je jaarinkomen min de patrimoniumkorting ( is geen nieuw appartement), mag men een hogere huurprijs bepalen?

En ja, ik zou deze vragen ook aan de firma kunnen stellen, maar wil zien dat ik daar niet word bedrogen en dat ik weet wat mijn rechten zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 nov 2015 22:02

Huurwaarborg sociale woning word berekend op de werkelijke huurprijs. Je kan het OCMW toch borg laten staan voor u waarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sabrinad
Topic Starter

#3 , 28 nov 2015 23:07

Merci, had het intussen opgezocht. Dus de marktwaarde van iets waar 800 euro huurwaarborg voor betaald wordt, is 400 euro. Op zoiets moet dan zeker een patrimoniumkorting worden toegekend want lager dan 676?

Reclame

sloeberken

#4 , 29 nov 2015 00:43

De huurwaarborg bedraagt 2 maal de maximumhuurprijs. Evenwel wordt het bedrag van de huurwaarborg beperkt tot maximum € 921,00.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 29 nov 2015 12:07

Bedankt, de werkelijke huurprijs is 1/55ste van je jaarinkomen van 3 jaar terug min de patrimoniumkorting. Ik veronderstel dat op iets met een basiswaarde van 400 euro een patrimoniumkorting geldt tussen de 0 en 133 euro ( iets rond de 90 als ik de formule goed bereken)

IVM de waarborg via OCMW, moet je je dan richten tot het OCMW waar je nu woont of het OCMW waar je gaat wonen. Op de uitnodigingsbrief tot tekenen van contract staat evenwel niets over deze optie vermeld, enkel: u mag cash betalen of via bancontact.

Terug naar “Huren”