Huurder met overlast

kevvda
Topic Starter

Huurder met overlast

#1 , 28 nov 2015 12:33

Heb sinds 6 maanden een nieuwe huurder in mijn 1 slaapkamerappartement, dit in een blok met in totaal 8 appartementen. Het huurcontract is afgesloten voor een periode van 9 jaar.

Hoewel de huurder elke maand op tijd betaald, krijg ik elke week e-mails en telefoons van de buren die klagen over de huurder. Het lijkt alsof het elke dag erger en erger wordt. De klachten gaan van lawaaihinder tot enorme geurhinder, en nu zelfs kleine vliegjes die overal opduiken (waarschijnlijk omdat de huurder de algemene hygiene niet naleeft). Ook de wijkpolitie is hierin betrokken door de medebewoners maar zonder succes.

De bewonders beweren dat de geur niet te houden is en bovenop de stank is er ook nog een grote cannabis geur. Zij vermoeden zelft dat hij dit verkoopt in het appartement gezien er tijdens de nacht heel veel volk binnen en buiten gaat.

Ik woon zelf in het buitenland dus moeilijk op te volgen, maar heb met de makelaar gesproken en die zei dat het erg moeilijk is om de huurder eruit te zetten gezien hij de huur altijd op tijd betaald. Toch zou ik de huurder eruit willen omdat wij gezien de kleine blok appartementen, elkaar allemaal goed kennen, dus ik wil niet in de problemen komen met mijn "mede" bewoners.

Wat kan ik doen om deze huurder er zo snel mogelijk uit te krijgen? Zijn er juridische stappen die ik kan ondernemen en wat zijn de kansen dat deze stappen ook effectief resultaat opleveren?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2015 14:35

Vrederechter

KJ86

#3 , 28 nov 2015 19:41

Klopt

Reclame

sloeberken

#4 , 28 nov 2015 22:08

Als jezelf in buitenland zit zal je een advocaat moeten aanspreken. Je zal over voldoende bewijzen moeten beschikken, om het huurcontract te laten verbreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#5 , 28 nov 2015 23:02

Gezien de vermoedens van drug(verkoop) ook eens contact opnemen met de lokale recherche en best voor de rest een PV inzake drughandel is meestal een doorslaggevend element bij vrederechter.
Ook lawaaioverlast met vaststellingen politie zijn goed.
Voor de rest zullen het de andere huurders en eigenaars zijn die in gang moeten schieten en aangiften doen bij politie en mee naar vrederechter trekken.

Stel dat huurder zijn huur betaald met druggeld........ 8_)

sloeberken

#6 , 29 nov 2015 00:34

Voor de rest zullen het de andere huurders en eigenaars zijn die in gang moeten schieten en aangiften doen bij politie en mee naar vrederechter trekken.
Dan zullen ze zich ook partij moeten stellen. Enkel keiharde bewijzen zijn voor justitie aanvaardbaar, en waarschijnlijk met een bezoek van de vrederechter. Als de makelaar TS al weinig kans geeft, zal het wel wat overdreven zijn denk ik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kevvda
Topic Starter

#7 , 29 nov 2015 12:34

Bedankt. Ik ben binnen een aantal weken in Belgie en dan ga ik samenzitten met de bewoners. Ik ga hen vragen om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen en bij elk probleem mij ook direct een e-mail te sturen zodat ik dit allemaal kan documenteren en een case kan maken. Dit zal natuurlijk tijd vergen.
Dat hij effectief ook drugs dealt of slechts enkel gebruikt (cannabis is niet per se illegaal), dat is verre van bewezen, dit zijn enkel vermoedens van de medebewonders en kan ook overdreven zijn..., al is hij blijkbaar al wel zeer bekend bij het gerecht.
Al deze zaken zijn zeer moeilijk te bewijzen, maar als all bewoners in de blok problemen met hem ondervinden dan vermoed ik dat we wel een kans maken.... Ik zou graag een inspectie doen van het appartement, maar gezien ik dit op voorhand moet laten weten kan hij natuurlijk alles makkelijk op tijd verbergen...
Vreemd is dat hij normaal altijd een week voor het einde van de maand betaald, maar heb nog niets ontvangen deze maand, dat er ook vliegjes door onhygiene uit het appartement komen lijkt het mij dat hij ofwel niet aanwezig is (vakantie?) en etenswaren heeft laten liggen op het appartement, die nu aan het rotten zijn, ofwel is hij eventueel gearresteerd... Zelf kan ik de huurder niet bereiken (neemt nooit de telefoon op).

Zeer lastige situatie...alvast bedankt voor al de nuttige tips.

ebonynoire

#8 , 29 nov 2015 13:12

Misschien is hij daar gestorven? Ik heb het meegemaakt...

tira00

#9 , 29 nov 2015 13:25

Dan moet er ook een geur komen uit het appartement...griezelig.

ebonynoire

#10 , 29 nov 2015 13:32

Ja, ik had er een geval die 5 weken thuis laag en de gebeuren dachten dat er het vuilbak was...

kevvda
Topic Starter

#11 , 29 nov 2015 13:54

Laat ons hopen van niet... De geurhinder was er voordien ook al, maar dat was vooral de cannabis geur. Nu is het vliegjes etc... Ook al is hij zelf niet hygienisch, je zou toch denken dat je zelf niet kunt slapen in een klein appartement vol vliegjes, dus als hij thuis was, of indien hij kon zou hij het wel leefbaarder maken voor hemzelf!

Als er echt iets mis is dan vraag ik mij af wat ik kan doen want zelf kan ik niet zomaar binnenvallen....

Alle scenario's gaan momenteel door mijn hoofd, moest hij ok zijn dan wil ik hem liefst zo snel mogelijk eruit. De snelste en enige manier is om er zelf in te gaan wonen (onmogelijk gezien in buitenland) of een familielid (wel mogelijk), mits 6 maanden opzeg. Mijn vader wil het appartement eventueel wel huren maar enkel maar op korte termijn (gezien het te klein is). Probleem is dat hij er minstens 2 jaar moet in wonen anders kunnen we in de problemen komen, ook zoek ik het appartement zo snel mogelijk te verkopen nadat deze huurder eruit is, dus ik weet niet of dit ook problemen kan opleveren met de huurder achteraf... Liefst zou ik het gerecht willen vermijden, maar ik vrees dat het de enige mogelijk is.

ebonynoire

#12 , 29 nov 2015 14:03

En horen de gebeuren enige bewegingen in het appartement, zien ze iemand binnen en buitenkomen? Zijn de brieven opgehaald? Als niet, dan is het misschien toch leeg. Dan zou ik toch binnenkomen (niet allen, neem jouw papa mee). In principe mag dat niet, maar stel dat het een goede burger is, dan zou hij geen probleem in principe kunnen maken (je kan altijd zeggen, dat er water leekt in het appartement eronder...). Als het een slechte burger is dan zal hij niet in de radar van het parket komen dus zal hij geen klacht indienen. En als hij dood is... ja, dan moet je dat ook doen. Of misschien is hij gewoon verhuisd. Dan moet je sowieso verzoekschrift indienen en zal bij verstek gevonnist worden.

Franciscus

#13 , 29 nov 2015 15:13

Vraag dan best de politie ter plaatse in laatste geval. Mogelijk ligt de bewoner effectief dood binnen ...of met noorder- of zuiderzon verdwenen.
Volle brievenbus niet afgehaalde AS-en geen vuilzakken buiten gezet - licht dat blijft branden - elektriciteitsmeter in kelder standen laten opschrijven enz zijn een zware indicatie dat er iets mis is.
Contactpersoon de wijk of kwartierinspecteur.

eylis

#14 , 29 nov 2015 17:10

en als de canabisgeur al opvalt buiten het appartement, dan moet dat een grote gebruiker zijn...dus wijkagent gaat bij bezoek genoeg sporen vinden om een PV van op te tellen.

kevvda
Topic Starter

#15 , 05 dec 2015 12:12

Heb uiteindelijk toch met de huurder kunnen spreken en hij zei dat hij zich van niets bewust is. Ook is de huur van December uiteindelijk gestort.

Ondertussen heb ik ook via e-mail contact met alle bewoners en het lijkt alleen maar erger te worden, vliegjes zijn er nog steeds, gisterenmorgend kreeg ik 4 e-mails van bewoners dat er een heel sterke cannabisgeur hing in de hele blok en dat er snachts geregeld mensen binnen en buiten gingen. Bovendien zijn ze de meesten er ook van overtuigd dat hij dealt. Sommige bewoners zeggen dat ze het beu zijn en het niet langer kunnen uithouden.

Nu ik verschillende e-mails heb van bewoners en ook foto's van de brieven die in de gang zijn opgehangen hieromtrent alsook foto;s van de vliegjes ga ik toch eens horen bij een advocaat wat ik kan doen. Ik wil hem er gewoon uit, liefst zo snel mogelijk.

Terug naar “Huren”