Hallo iedereen. Alvast bedankt voor het advies in het volgende situatie.
Ik ben de eigenaar van het pand met verschillende studio’s. Onlangs had ik controle van de brandweer en ze hebben mijn gebouw ongeschikt verklaard. Ondertussen hebben verschillende huurders daardoor sociale woning gekregen. Ik heb de lege studio’s reeds gerenoveerd. Er zijn echter 2 huurders gebleven die niet vrijwillig willen verhuizen. Om de ongeschiktheid op te heffen moet ik in principe maar kleine werken uitvoeren, maar ik wil gelegenheid van de situatie maken en de overige 2 studio’s ook volledig renoveren. Daarvoor moeten die huurders weg. Ik weet dat omwille van de werken mag ik de contracten opzeggen met 6 maand opzeg. Contracten zijn aangegaan op verschillende momenten. Maar ik heb erbij nog belangrijke vragen:
- Mag ik deze contracten op gelijk welk moment opzeggen? Dus morgen opzeg opsturen en ingang op??
- De kosten van de werken moeten 3 of 2 jaar huur bedragen aangezien er over meer studio’s van dezelfde eigenaar in het gebouw betreft.
Hoe moet ik het best aanpakken om achteraf niet gestraft te worden met schadevergoeding aan de huurders?