Ik lees op dit forum dat bepaalde steden (Gent / Leuven) sinds kort zeer strikte regels toepassen voor het verhuren van eengezinswoningen en maak me ernstige zorgen nu ik een officiele vraag voor een plaatsbezoek van het "department publieke ruimte - dienst toezicht wonen, bouwen, milieu" heb ontvangen.
De situatie is als volgt:
- Woning is een eengezinswoning
- Er is 1 bel, 1 voordeur, 1 enkele meter voor gas / elektriciteit / water
- De woning was in slechte staat; x aantal jaren terug hebben we zelf verbouwingen gedaan en extra bad/keukenvoorzieningen geplaatst. Wordt dit als opsplitsing van de woning beschouwd (als er geen aparte bel / huisnummer / meters zijn)? Zoja, dan veronderstel ik dat er een bouwvergunning moest ingediend worden.
- Er wonen 2 koppels in: 1 koppel is werkend en is er gedomicilieerd. Het tweede koppel zijn studenten (en hebben hun domicilie elders).
- Ik woon sedert lange tijd in het buitenland (ben er niet gedomicilieerd, en amper in Belgie) en heb recent via een familielid gehoord dat vorig jaar (okt 2014) specifiek voor Gent heel wat veranderd is. Ik was hier absoluut niet van op de hoogte. https://stad.gent/system/files/regulati ... 202014.pdf
- De Vlaamse wooncode bepaalt ook dat tot 400K EUR boete en celstraffen kunnen opgelegd worden voor het niet naleven van de regels. Dit klinkt bijzonder beangstigend.
- Mag de woning als eengezinswoning dan wel aan een bedrijf verhuurd worden bijv?
Wat is het ergste risico? Sancties, boete, veroordeling? Onbewoonbaar verklaard?
Moet ik onmiddellijk de huurders vragen het pand te verlaten? Zijn er oplossingen?