Ik heb al heel wat topics gelezen op dit forum over soortgelijke situaties, maar aangezien elke situatie anders is,
zou ik graag ook eens mijn persoonlijke situatie omschrijven. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik woon nu voor het tweede jaar samen met een vriendin, wij zijn geen koppel. Zij werkt reeds en ik ben nog student, wij hier zijn ook niet
gedomicilieerd.
Op 01/08/2015 hebben wij een nieuw huurcontract getekend voor de duur van 1 jaar, dus tot 31/07/2016.
Ik weet niet of het contract geregistreerd is, staat dit in het huurcontract?
Sinds enkele maanden heeft zij een vriend en verblijft zij in zijn woning. Hier staan wel nog enkele meubels van haar.
De afgelopen maanden was zij zeer correct en is ze steeds de huur blijven betalen.
Gisteren hadden wij echter een dispuut en haar onmiddellijke reactie was het dreigen om het huurcontract te verbreken en de huur dus niet meer te betalen. Het zit haar namelijk hoog dat ze elke maand zoveel geld betaalt voor niets, maar daar kan ik natuurlijk niet aan doen, het was haar keuze om na al na één maand in te trekken bij haar vriend.
Zij is er ook van overtuigd dat "ze enkel nog de huur betaalt om mij een plezier te doen".
Jammer dat ze dit "misbruikt" in een ruzie, maar ik wil me wel graag indekken tegen de mogelijke gevolgen van deze contractbreuk.
In het contract staat: "Alle verbintenissen die het gevolg zijn van deze overeenkomst zijn hoofdelijk en ondeelbaar tegenover partijen, hun erfgenamen of rechthebbenden uit welke hoofd dan ook."
Welke gevolgen heeft dit op mij persoonlijk?
- Moet ik toestemming geven indien zij hier wil vertrekken?
- Is het mogelijk dat ik moet opdraaien voor de volledige huurkosten?
- Onze maandelijkse kosten (water, internet, enz...) zijn niet opgenomen in het contract, is het dan aan mij om deze volledig te betalen?
- Bestaat er een mogelijkheid dat ik voor alle kosten moet opdraaien indien zij weigert te betalen?
- Is het nodig dat ik een advocaat inschakel en een dossier opstel?