Intentie tot ongeschikt verklaren

lucas123
Topic Starter

Intentie tot ongeschikt verklaren

#1 , 02 dec 2015 10:24

Ik heb een brief ontvangen om mijn woning die ik verhuur 'ongeschikt' te verklaren.
Ik heb 18 strafpunten gekregen:
3 voor schimmelvorming
en 15 voor electriciteit.
Het is mij niet volledig duidelijk hoe ik daarop moet reageren.
Als ik herstellingen van de elctriciteit wil uitvoeren: moet ik dat dan laten weten aan de bevoegde persoon om ongeschiktheidsverklaring te vermijden.
Hoeveel tijd heb ik om de herstellingen uit te voeren als ik mijn plannen laat weten ? Moet er daarna opnieuw gekeurd worden: door wie/kosten ?

Als ik de herstellingen niet wil uitvoeren (wegens te duur): wat zijn dan mijn opties (verkoop, stopzetten contract) /gevolgen ?

De electriciteit is op het volgende afgekeurd:
. opbouwstopcontact gasgeiser heeft aardingspin die niet verbonden is met aardgeleider;
. verliesstroomschakelaar werkt niet;
. slaapkamer achteraan: meerdere toestellen zijn aangesloten op niet geaarde stopcontacten.
Zijn dergelijke gebreken gemakkelijk te verhelpen ? Zou dat veel kosten ?
Moet men dan nieuwe aardingsdraden trekken: dit gaat toch niet zomaar ? Of kunnen die dan in opbouw tegen de muur komen ?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 dec 2015 11:23

Volgens mij is dit op te lossen met kleine kosten, verliesstroomschakelaar vervangen en stopcontact gasgeiser aarding verbinden.
Welke toestellen staan er in de slaapkamer aangesloten, waarschijnlijk fout van de huurder.
Die schimmelvorming is waarschijnlijk de oorzaak van slechte verluchting, maar niet de oorzaak van ongeschikt.
Na herstelling komt de inspecteur dit controleren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123
Topic Starter

#3 , 02 dec 2015 13:02

Ik weet niet welke toestellen in de slaapkamer staan. volgens het verslag zijn het 'meerdere toestellen klasse 1'.
Er is geen waterafvoer of aanvoer of dergelijke in de slaapkamer voor een wasmachine of zo...
Ik heb ook gebeld met 'wonen Vlaanderen': die zeiden dat als het enkel toestellen met platte stekker waren, je dan enkel
de aardingspin of zo moet wegnemen...of ik moet eens met de huurder gaan praten....
Weet iemand hoe het juis tzit met de verplichtingen in de slaapkamer voor stopcontacten om geen strafpunten meer te krijgen ?
Wat bedoel je juist met 'fout van de huurder' ?

Reclame

sloeberken

#4 , 02 dec 2015 13:31

Als huurder toestellen plaatst van klasse1 in een slaapkamer, is dit de fout van de huurder. In slaapkamer ben je niet verplicht stopcontacten te hebben met een aarding, maar als ze er zijn met een aardingspin, moet er een aarding aanwezig zijn.
Vervang die stopcontacten, door stopcontacten zonder aardingspin.

bambipower

#5 , 02 dec 2015 16:47

Volgens mij zitten er stopcontacten met aardingspin... die moet je vervangen door stopcontacten zonder aardingspin

enkel stopcontacten in keuken en badkamer zijn verplicht aangesloten te zijn op de aarding. Dit meten ze uit... Je mag geen stopcontacten ergens anders plaatsen met aardingspin, als die niet zijn aangesloten. Dus gewoon die stopcontacten vervangen, kleine kost

Als je die problemen al hebt opgelost zit je al onder de 15 strafpunten, en laten ze je al met rust.

Sirkii

#6 , 02 dec 2015 17:01

Toch een nuance met betrekking tot stopkontakten zonder aardingspin : dit mag alleen op installaties van voor 1981 (wat wel het geval zal zijn) en voor pre-1981 installaties mogen stopkontakten zonder aarding ook in de keuken. Een gevoelig 30 mA differentieel voor de natte ruimte is in installaties van voor 1981 niet verplicht. De installatie moet natuurlijk in goede staat zijn. Dus inderdaad eenvoudig op te lossen.

lucas123
Topic Starter

#7 , 02 dec 2015 17:21

En wat met de verliestroomschakelaar die niet werkt. Is dit eenvoudig te verhelpen of moeten daarvoor nieuwe draden getrokken worden ?

En het probleem met de geiser: deze staat in een klein WC met lavabo: kan ik daar ook gewoon het stopcontact vervangen door 1 met aardingspin of is dit zoals een badkamer met een verplichte aarding ?

bambipower

#8 , 02 dec 2015 17:52

wc met lavabo valt eigenlijk onder badkamer, dus aarding is verplicht. Geen idee hoe je huis is, maar misschien kan je gaatje boren tot buiten en 2 aardingspinnen in de grond kloppen en daarop aansluiten. Best laat je dit over aan profesionele electricien. Uiteindelijk klein jobke en kost van ong. 200€ Laat dan ineens die verliesstroomschakelaar nakijken, misschien is het heuvel opgelost door die te vervangen.

ebonynoire

#9 , 02 dec 2015 20:44

Laat gewoon elektricien komen. Er zijn echt kleine werken. Achteraf, conformiteitsattesten aanvragen. Succes!

Sirkii

#10 , 02 dec 2015 23:08

wc met lavabo valt eigenlijk onder badkamer, dus aarding is verplicht. Geen idee hoe je huis is, maar misschien kan je gaatje boren tot buiten en 2 aardingspinnen in de grond kloppen en daarop aansluiten. Best laat je dit over aan profesionele electricien. Uiteindelijk klein jobke en kost van ong. 200€ Laat dan ineens die verliesstroomschakelaar nakijken, misschien is het heuvel opgelost door die te vervangen.
Op een juridisch forum moet je duidelijk niet zijn om AREI expertise te vinden: in een pre 1981 installatie mogen alle stopkontakten zonder aarding zijn (mits stopkontakt zonder aardingspin), is de beperking van 8 punten per circuit niet van toepassing en moet enkel een 300mA hoofddifferentieel geplaatst worden. Na 1981 aangelegde uitbreidingen moeten aan t AREI voldoen (geaarde stopkontakten, ...)

Laat idd best een electricien komen om het te fixen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 dec 2015 23:17

Aardingspinnen kan je eventueel zelf in de grond slaan en de elektricien de aansluiting en de rest laten doen.

lucas123
Topic Starter

#12 , 03 dec 2015 09:29

: in een pre 1981 installatie mogen alle stopkontakten zonder aarding zijn (mits stopkontakt zonder aardingspin),
Dus bij die geiser in het WC volstaat het om ook gewoon het stopcontact met aardingspin te vervangen door 1 zonder aardingspin ?
(De geiser is van 2004, maar de electrische installatie is van voor 1981)

bambipower

#13 , 03 dec 2015 16:37

Op een juridisch forum moet je duidelijk niet zijn om AREI expertise te vinden: in een pre 1981 installatie mogen alle stopkontakten zonder aarding zijn (mits stopkontakt zonder aardingspin), is de beperking van 8 punten per circuit niet van toepassing en moet enkel een 300mA hoofddifferentieel geplaatst worden. Na 1981 aangelegde uitbreidingen moeten aan t AREI voldoen (geaarde stopkontakten, ...)

Laat idd best een electricien komen om het te fixen.
klopt niet, een huurwoning moet voldoen aan het technisch handboek woningkwaliteit. Het gaat hier over een huurwoning.
bekijk het technisch handboek op deze pagina :
https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... ch-verslag (zie pagina 126)

of

Afbeelding

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 dec 2015 20:10

[Dus bij die geiser in het WC volstaat het om ook gewoon het stopcontact met aardingspin te vervangen door 1 zonder aardingspin ?
(De geiser is van 2004, maar de electrische installatie is van voor 1981)
Neen dus. Als die geiser een aansluitingskabel heeft met aarding, moet die uiteraard in een SK met aarding steken.
Je kan al veel deftig oplossen met kleine kabelbaantjes, te koop in iedere doe-het-zelfzaak, en al zeker om er 1 aardingsdraad in te steken.
Ik heb enige jaren geleden een volledige elektrische installatie in een appartement laten vernieuwen. Er was nergens een aarding. Elektrieker heeft alle draden in de bestaande buizen vervangen er gelijktijdig een aardingdraad bijgetrokken.
Nu hebben alles SK en lichtpunten een aarding. De huidige draden zijn immers dunner dan de draden van 50 jaar geleden. Nergens is ook maar 1 meter draad zichtbaar.

sloeberken

#15 , 03 dec 2015 20:27

Een gasgeiser die amper 65 watt heeft om te ontsteken, heeft die een aarding nodig.

Terug naar “Huren”