Enkele dagen geleden ben ik omver gereden met mijn (elektrische, reglementaire) fiets. Geen discussie over aansprakelijkheid: ik reeds op het fietspad op de hoofdbaan, tegenpartij kwam met auto uit een zijstraat.
Buiten het feit dat ik heel erg geschrokken was, enkele schaafwonden en een licht gekneusde neus heb, ben ik in orde. Helm en dikke winterkledij hebben me van erger behoed. Ik ben diezelfde avond naar de dokter gegaan (ter controle), en de volgende dag hebben de papieren ingevuld en ondertekend.
1) Er is geen politie aan te pas gekomen. De verzekeringsagent zei dat dit niet verstandig is: Aangezien er gekwetsten zijn moet dit eigenlijk voor de rechtbank komen, nu kan de tegenpartij nog moeilijk doen en beginnen discussiëren. Maar de papieren zijn correct ingevuld en getekend, is dit niet voldoende bewijs moesten zij moeilijk doen? Kan ik nu nog naar de politie gaan (ongeval dateert van donderdag 26 november)? Tegenpartij was zicht zeer bewust van schuld, maar verzekeringsagent zei dat de problemen pas beginnen als er geld aan te pas komt.
2) Ik ga een offerte vragen om de schade aan fiets/helm te bepalen, en dit aan de verzekeringsmaatschappij te geven. Ben ik verplicht om die schade ook effectief te laten herstellen om dat geld te krijgen?
Bedankt!