'Schadevergoeding' voor geldwolven

Lien86
Topic Starter

'Schadevergoeding' voor geldwolven

#1 , 03 dec 2015 20:54

Hallo!

Mijn vriend en ik huurden een leuk appartement. Altijd fijn contact met de huurbazin en altijd correct betaald, alles netjes gehouden...

Toen we een grond vonden om te kopen moesten we natuurlijk onze huur opzeggen. Toen ik het immokantoor hiervoor contacteerde vertelden ze me in augustus dat ik reeds te laat was met mijn opzeg en we dus een 'schadevergoeding' zouden moeten betalen..

Er vanuitgaande dat het immokantoor mij de juiste informatie gaf besloot ik om begin september nogmaals contact op te nemen met hen om te vragen op welke correcte manier ik mijn opzeg moest doen...

Toen kreeg ik de boodschap dat ik, indien ik in augustus de opzeg had gedaan ik op tijd was geweest en dus geen 'schadevergoeding' had moeten betalen... Maar tjah... Nu was het al september en nu bent u wel te laat... Het feit dat ze me die boodschap (te laat zijn) in augustus hadden gegeven schoven ze natuurlijk helemaal van tafel! Dat hadden ze nooit gezegd! Ik was, of ik voelde me na dat gesprek een goedgelovig, leugenaar...

Dan maar contact opgenomen met de verhuurster... Zij was toegeeflijker en zei me dat we indien we op het einde van de huurtermijn een nieuwe huurder hadden we ons daar geen zorgen over moesten maken... Oef!!!

Eind oktober kregen we dan de bevestiging van het kantoor dat ze effectief een nieuwe huurder hadden die vanaf 1 december in het appartement wou/kon. Wij heel blij! Gelukkig! Mevrouw heeft meteen een nieuwe huurder en we zouden onze 'schadevergoeding' niet moeten betalen.

Heel november tussen de werkuren door dozen verhuizen en alles kraaknet gemaakt zodat de nieuwe huurder en verhuurster niet teveel extra werk zou hebben... Daarenboven hebben we respect voor iemand anders zijn materiaal, eigendom... Zaterdag de sleutel afgegeven. Samen met het immokantoor het appartement nagekeken en dat was dat...

Tot dat we plots telefoon kregen van het kantoor dat de verhuurster graag haar schade vergoeding had ontvangen en we dus heel de huurwaarborg moesten vrijmaken in haar voordeel...

Mijn maag keerde en ik kon niet geloven dat iemand mij zo kon misleiden. Mij zo schaamteloos 1700 euro armer kon maken...

We hadden een huurcontract van 1 jaar... Ingaande 1 dec '14, einde november '15

Onze opzeg deden we officieel 3 september '15

We zijn uit het appartement gegaan eind november en er was een nieuwe huurder 1 december....

De verhuurster dreigde nadat ik probeerde te bemiddelen dat we blij mochten zijn dat we december niet moesten betalen...

Kan iemand me een goed advies geven? Of tips? Mag zij de huurwaarborg gebruiken voor de schadevergoeding? Of moeten wij die eerst terugkrijgen? Wat moet ik op papier laten zetten aangezien een mens niet meer kan vertrouwen op iemand zijn woord, medeleven... We betalen een boete van 1700 euro omdat we 3... DRIE dagen te laat waren met onze opzeg... Ik weet niet wie ik moet beroven of welke overtreding ik in het verkeer moet maken om aan zo een geldboete te komen... Maar het zal niet van de poes zijn...

Ik voel me bepikt, bestolen en kortom in het zak gezet!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 dec 2015 21:12

1) Kijk uw huurcontract na hoe en wanneer u moet opzeggen en welke schadevergoeding men kan eisen
2) Belangrijke dingen altijd op papier zetten, dat is veiliger voor iedereen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2015 22:03

U hebt een huurovereenkomst afgesloten voor één jaar.
1. Lees uw huurcontract na. Bepaalt dit dat de huurovereenkomst verlengd wordt als niet tijdig wordt opgezegd?
2. Is de huurovereenkomst geregistreerd?

Reclame

Lien86
Topic Starter

#4 , 04 dec 2015 00:10

Ja dat bepaalt da we in een 9 jarig contract vervallen... We hebben volgens het boekje onze opzeg in het 2e jaar gedaan. Omdat we door 'miscommunicatie' met het kantoor 3 dagen te laat waren.
Dus niet in augustus maar 3 september. Hoe zie ik dat de huur geregistreerd is? Ik veronderstel van wel aangezien het een erkend groot immokantoor is...

mjers

#5 , 04 dec 2015 08:48

Dergelijke zaken moet je gewoon op papier zetten.
De verhuurster heeft gezegd... Daar ben je niets mee.

Xenophon

#6 , 04 dec 2015 09:19

Dubbele post, cfr vanaf post #9 hier: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=68204
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#7 , 04 dec 2015 10:44

Kan iemand me een goed advies geven? Of tips? Mag zij de huurwaarborg gebruiken voor de schadevergoeding? Of moeten wij die eerst terugkrijgen? Wat moet ik op papier laten zetten aangezien een mens niet meer kan vertrouwen op iemand zijn woord, medeleven... We betalen een boete van 1700 euro omdat we 3... DRIE dagen te laat waren met onze opzeg... Ik weet niet wie ik moet beroven of welke overtreding ik in het verkeer moet maken om aan zo een geldboete te komen... Maar het zal niet van de poes zijn...
Een contract tekenen en verbreken kan tot sancties leiden. U verhuurder baseert zich op de huurwet, en heeft het recht 2 maand schadevergoeding te eisen, indien het geregistreerd is voor u opzeg.
Een opzeg vangt aan de 1ste van de maand volgend op de kennisname van u opzeg, ook al is die maar 1 uur te laat.
Is de uitgaande plaatsbeschrijving reeds opgemaakt.
Huurwaarborg moet maar vrijgemaakt worden als aan alle voorwaarden is voldaan.
Mondelinge beloftes zijn dikwijls loze beloftes, enkel geschrift is een bewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen

#8 , 04 dec 2015 15:52

Termijnen zijn er nu eenmaal om nageleefd te worden en willekeur te vermijden. Wil je dat de ene rechter oordeelt dat een opzeg die drie dagen te laat gedaan wordt toch nog tijdig gedaan is? En dat een andere rechter oordeelt dat een opzeg die vijf dagen te laat gedaan wordt ... tijdig of te laat is? Waar ligt de grens?

Vraag aan de eigenaar het bewijs dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Dat moet blijken uit een stempel van het registratiekantoor die op de huurovereenkomst werd aangebracht. U kan ook rechtstreeks bij het registratiekantoor informeren, maar die informatie is niet altijd correct. De databank is niet altijd bijgewerkt en soms vertelt men dat een huurovereenkomst niet geregistreerd is, terwijl dat wel het geval is.

Oude Belg

#9 , 04 dec 2015 21:42

Vraag aan de eigenaar het bewijs dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Dat moet blijken uit een stempel van het registratiekantoor die op de huurovereenkomst werd aangebracht. U kan ook rechtstreeks bij het registratiekantoor informeren, maar die informatie is niet altijd correct. De databank is niet altijd bijgewerkt en soms vertelt men dat een huurovereenkomst niet geregistreerd is, terwijl dat wel het geval is.
Een contract van korte duur hoeft niet geregistreerd te zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Xenophon

#10 , 04 dec 2015 22:12

Een contract van korte duur hoeft niet geregistreerd te zijn.
Da's nieuwe wetgeving die ik gemist heb.

Alle huurovereenkomsten voor een hoofdverblijfplaats moeten geregistreerd zijn. Maar omdat een kortlopende huur principieel niet voortijdig opzegbaar is, is er de facto geen 'sanctie' bij niet-registratie voor wat de opzegtermijn betreft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

scorpioen

#11 , 05 dec 2015 00:29

Contract van één jaar. Na één jaar contract van negen jaar. Als het niet geregistreerd is geldt de vergoeding wegens beëindiging van de overeenkomst in het tweede jaar niet

Lien86
Topic Starter

#12 , 06 dec 2015 02:40

Dus....

We hebben onze opzeg te laat gedaan waardoor ons contract verloopt in een 9 jarig contract.

Maar we hebben de sleutel overhandigd op het einde van het jaar en niet op het einde van de eerste maand van het zogezegde tweede jaar. Dit omdat de verhuurder reeds een nieuwe huurder had en wij bereid waren om er dan vroeger uit te gaan... ( we hadden dit mondeling overeen gekomen om zo de boete te laten vallen) helaas....

Er staat een stempel van registratie op het contract.... Maar bij vergoeding staat kostenloos... Is dit normaal?

Alvast bedankt voor jullie vorige info!

Lien86
Topic Starter

#13 , 06 dec 2015 02:43

Een contract tekenen en verbreken kan tot sancties leiden. U verhuurder baseert zich op de huurwet, en heeft het recht 2 maand schadevergoeding te eisen, indien het geregistreerd is voor u opzeg.
Een opzeg vangt aan de 1ste van de maand volgend op de kennisname van u opzeg, ook al is die maar 1 uur te laat.
Is de uitgaande plaatsbeschrijving reeds opgemaakt.
Huurwaarborg moet maar vrijgemaakt worden als aan alle voorwaarden is voldaan.
Mondelinge beloftes zijn dikwijls loze beloftes, enkel geschrift is een bewijs.
Ja alles is opgemaakt en sleutel is overhandigd... Was pas nadien dat ze telefonisch de huurwaarborg opeisten als boete.

Xenophon

#14 , 06 dec 2015 08:00

Registratie van huurovereenkomsten hoofdverblijf is gratis, vandaar dat dat erop staat.

U bent helaas slachtoffer geworden van een onbetrouwbare verhuurder. Maar deze kon pas zijn slag slaan nadat u een foutje had gemaakt dus laat het een les zijn: doe op voorhand research, zet alles op papier, als het belangrijk is (zoals een opzeg) dan tijdig aangetekend verzenden met ontvangstmelding en vooral: niemand vertrouwen indien er geld in het spel is. Sommige mensen zijn helaas niet correct. Ware ik u, ik ging een briefje ter info in de bus steken bij de huidige huurder.

mava105

#15 , 06 dec 2015 09:54

Er staat een stempel van registratie op het contract.... Maar bij vergoeding staat kostenloos... Is dit normaal?
Volkomen normaal. Stempel wil zegen dat huurovereenkomst aangeboden werd bij de registratie en er ook geregistreerd is in boek xx,. pagina YY en regel ZZ op datum AAAA
Kosteloos wil gewoon zeggend wat er staat: dat er geen kosten werden aangerekend voor de registratie.

Terug naar “Huren”