Opzeg bij verkoop huurpand

Clo
Topic Starter

Opzeg bij verkoop huurpand

#1 , 05 dec 2015 09:17

Goedemorgen,
3 weken geleden contacteerde ik onze huisbaas i.v.m. een lek in de hoofdbuis vd door ons gehuurde woning. Hij ging dit laten repareren maar de reparatie gebeurde nooit. Wel kreeg ik de week erna een sms dat hij overwoog om het huis te verkopen en of ik geïnteresseerd was. Door alle vocht- en andere problemen in dit huis zei ik "neen, wij zijn niet geïnteresseerd in aankopen van dit huis". Hij liet mij dan opnieuw per sms weten dat hij het huis zeker niet direct zou verkopen, maar als het zo was wou hij ons de eerste keuze geven.
Nu krijg ik gisterenavond laat plots een telefoontje vn een professionele fotograaf die maandag zou langskomen om foto's te nemen in opdracht vh imo-kantoor daar het huis te koop staat.
Groot was onze verbazing daar wij tot op heden niks (noch per mail, noch per schrijven, noch per telefoon) vh imo-kantoor (of huisbaas, die notabene naast ons woont!) ontvangen of gehoord hebben i.v.m. het te koop al stellen van dit huis?
Is het imo-kantoor (wij storten de huur aan hen, dus zij zijn onze tussenpersoon en aanspreekpunt) niet verplicht om ons per aangetekend schrijven op de hoogte te brengen dat het door ons gehuurde pand te koop zal gesteld worden? En moeten zij ons ook niet schriftelijk op de hoogte brengen van een bezoek van een vreemd iemand die voor hen foto's komt maken van onze woning? (die fotograaf komt nu niet langs, hij zei dat het imo-kantoor in de fout was en ons vooraf had moeten inlichten).
Nu is mijn grote vraag (en probleem) HOEVEEL OPZEG de verhuurder ons geven bij de verkoop van een gehuurd pand, wij hebben een 3-6-9 contract, gestart pas op 01/10/2013, dus we huren net iets meer dan 2 jaar pas! Kan hij dan zomaar opzeggen?
En als de nieuwe eigenaars er zelf niet inkomen zijn wij dan verplicht om te blijven huren, van hen want door alle vochtproblemen, lekken in buizen, enz zouden we toch liever iets anders zoeken.
Alleen hebben we géén idee wat onze rechten zijn en wat de wettelijke opzegperiodes zijn (staat niks van vermeld in het huurcontract, enkel bij opzeg vn huurder of intrek verhuurder, maar niks ivm verkoop vh pand).
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt iedereen die ons wil helpen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 dec 2015 09:46

Verhuurder kan de huur niet opzeggen voor verkoop, het huurcontract gaat over op de koper.
De toekomstige koper kan enkel opzeggen voor eigen bewoning.
Zie dat u huurcontract geregistreerd is. Immo moet afspraken maken met jullie voor foto's.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Clo
Topic Starter

#3 , 05 dec 2015 10:15

Dank U voor uw info sloeberken.
Contract is geregistreerd.
En ik dacht ook dat Immo afspraken moet maken om langs te komen voor zowel foto's als bezoeken met kopers.
Als wij het schrijven ontvangen van het immo-kantoor met daarin de bevestiging van de verkoop vh door ons gehuurde pand, kunnen wij dan vertrekken zonder opzegperiode in de periode dat het pand te koop staat? Of moeten wij dan opzeggen en opzegvergoeding betalen alsnog? En wat met al die vereiste attesten bij opzeg? Moeten wij dat nu ook allemaal doen en bekostigen als de verhuurder het pand te koop zet (nl attest schoorsteenreiniging, gasboiler, enz)?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2015 10:55

Nogmaals: een verkoop veranderd niets aan de bestaande huurovereenkomst. Je zal dus gewoon moeten opzeggen en uw opzegtermijn uitdoen. Indien je vertrekt voor 30 september 2016 zal je nog 1 maand opzegvergoeding dienen et betalen.
De door u bedoelde attesten zijn wettelijk bepaald, en je zal die nog altijd moeten voorleggen.

ebonynoire

#5 , 05 dec 2015 18:46

Of gewoon met de verkoper spreken en een minnelijke beëindiging van het contract vragen. De verkoper zal niet veel belangstelling meer hebben in de huurders, die zelf weg willen.

duma

#6 , 07 dec 2015 10:27

En neen, u moet niet ingelicht worden over de mogelijke verkoop, gezien dat helemaal niets wijzigt aan uw huurcontract. De nieuwe eigenaar zal zich wel aan u moeten kenbaar maken en zijn rekeningnummer aan u moeten bezorgen zodat u vanaf dan de huur aan hem kan overmaken. Opzegperiode en eventuele boetes blijven geldig, de huurwaarborg wordt door de nieuwe eigenaar overgenomen, de huurprijs blijft hetzelfde, de attesten moet u laten opmaken, ... Er verandert voor u niets tenzij eventueel dus de rekeningnummer, maar dat is een snelle aanpassing aan uw bestendige opdracht.

En altijd geldt dat u niemand in uw huis moet toelaten als daar geen afspraak voor gemaakt werd. U zal echter wél de fotograaf moeten laten langskomen, maar dan een moment dat in onderling overleg tussen u en de immo werd vastgelegd (of indien u wenst: tussen u en de fotograaf: het is toch net iets gemakkelijker om zoiets zonder tussenpersoon te regelen). U zal inderdaad ook bezoeken van kandidaat-kopers moeten toestaan, maar wederom: niet wanneer het de immo uitkomt, maar in onderling overleg. Staan er geen bezoekmomenten vastgelegd in uw contract? Zoja, dan moet u deze volgen. Zonee, dan hebt u twee opties:
A) U spreekt elke keer opnieuw af met de immo wanneer ze kunnen langskomen wanneer er een geïnteresseerde is.
B) U legt vaste momenten vast waarop de immo kan langskomen. Weet dan wel dat een vrederechter, moest het zover komen, meestal 1 weekavond + 1 weekenddag oplegt (bv: dinsdagavond van 18 tot 20 en zaterdagvoormiddag van 10 tot 12) en dat u dus ook niet zal moeten proberen om met minder 'er vanaf te komen'.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 dec 2015 10:49

Het is inderdaad knap lastig indien er verkocht wordt omdat u als huurder met de bezoekers zit opgescheept en afhankelijk van de prijs, het goed en de eigenaar kan dat soms een hele periode duren, ik spreek van ondervinding in het verleden toen ik nog huurder was en ik zelf na verloop van tijd mijn opzeg heb gegeven omdat ik het beu was.

Indien er contractueel niets werd geregeld over bezoeken dan zullen de meeste rechters inderdaad ofwel 2 keer 3 aaneensluitende uren, ofwel driemaal twee aaneensluitende uren opleggen waarvan er één periode in het weekend zal vallen en één in de week 's avonds.

U dient te schatten hoeveel bezoekers er kunnen verwacht worden, indien de prijs vb onrealistisch hoog is zullen het er weinig zijn en kan u best afspraken maken met de immo. Als het er wel veel zijn dan kan u eisen te werken met vaste dagen/periodes en dan zal het ook exact dan moeten gebeuren en hoeft u niet meer flexibel te zijn. Nadeel: u dient dan wel telkens 'beschikbaar' te zijn, men is niet meer verplicht u van tevoren te informeren over bezoek.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”