Schenker maakt bankgift over naar zijn gezamenlijke rekening met begiftigde!

zeinoun
Topic Starter

Schenker maakt bankgift over naar zijn gezamenlijke rekening met begiftigde!

#1 , 05 dec 2015 16:28

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik graag het volgende weten:

Bij een bankgift gaat men, van rechtswege, als volgt te werk:
1- Schenker maakt bankgift over op rekening van begiftigde zonder iets te vermelden in de omschrijving van zijn overboeking!
2- Schenker en begiftigde stellen zogenaamd een "pakte adjoint" op!
...
Mijn vraag is:
Wat als de schenker en begiftigde over een gezamenlijke rekening (oftewel rekening in onverdeedheid) beschikken en de schenker maakt zijn bankgift over van zijn privé rekening naar zijn gezamenlijke rekening met de begiftigde? Is deze vorm van bankgift trouwens rechtsgeldig of toch nietig? Gaarne een gemotiveerd antwoord hierop!

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Zeinoun

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 dec 2015 16:57

Aangezien men niet kan schenken aan zichzelf is er hier sprake van een schenking van 50 percent van het overgeschreven bedrag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zeinoun
Topic Starter

#3 , 05 dec 2015 17:12

Beste roharro,
Allereerst bedankt voor uw snelle reactie!
Maar deze gezamenlijke rekening is een en/en rekening, dwz mede op naam van de begiftigde! Waarom mag het dus niet beschouwd worden alsof het zijn (de begiftigde) eigen rekening is?
Mvg,
Zeinoun

Reclame

roharro

#4 , 05 dec 2015 17:30

Omdat die rekening voor slechts de helft van de begiftigde is.
Ze kan bijgevolg niet beschouwd worden als zijnde een rekening enkel en alleen van de begiftigde.

Wat is het ECHTE probleem?

zeinoun
Topic Starter

#5 , 05 dec 2015 18:11

Als de schenker een bankgift van zijn privé rekening overmaakt naar zijn gezamenlijke rekening met de begiftigde, laat deze bankgift niet registreren bij een registratiekantoor en komt na drie jaar te overlijden, kan de begiftigde in dit geval de overboekingsdatum van de bankgift gebruiken als bewijslast om geen successierechten te betalen?
Nogmaals bedankt!
Zeinoun

roharro

#6 , 05 dec 2015 18:38

Ja. Maar zoals reeds vermeld: slechts voor de helft omdat die rekening slechts voor de helft toebehoort aan de begiftigde.

wanton

#7 , 05 dec 2015 19:00

In principe is de schenker in staat om die schenking terug aan zichzelf te maken door oa. cash afhaling. Ik speel niet mee op zo'n manier
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 05 dec 2015 19:25

Het blijft een rare vraag en mijn buikgevoel vertelt me dat er hier sprake is van een" verborgen agenda".
Waarom in hemelsnaam gaat men schenking doen aan A op een rekening die aan A en B toebehoort en waarbij B de schenker is????

zeinoun
Topic Starter

#9 , 05 dec 2015 19:46

Correctie op mijn vorige bericht: met "overboekingsdatum" bedoel ik natuurlijk de door beide partijen opegestelde en getekende "pacte adjoint"!

@wanton: de schenker is ongetwijfeld te goede trouw!

@roharro: de bedoeling hiermee is om simpelweg te kunnen bewijzen dat de 3 jaar termijn voorbij is mits de schenker plots ernstig ziek wordt waarna hij komt te overlijden!

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 dec 2015 09:36

???? Mistig verhaal

Xenophon

#11 , 06 dec 2015 11:18

Kan me ook niet van de indruk ontdoen dat dit een poging is om één of andere louche constructie op te zetten......
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon

#12 , 06 dec 2015 19:56

:lol: :lol: :lol:

Ik schrijf dat ik geen advocaat ben simpelweg omdat ik dat niet ben, dat vragen via het forum moeten omdat ik niet zo graag rechtstreekse vragen van welbespraakte individuen als uzelf in mijn inbox vind én omdat het hier tenslotte een publiek forum is.

Mijn achtergrond en opleiding zijn weinig relevant maar ik maak er mij geen zorgen over en over het hoogstaand karakter van uw bijdrage laat ik iedere lezer graag zelf oordelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

roharro

#13 , 06 dec 2015 20:01

Het niveau van dit forum stijgt inderdaad met de dag (sic).....
en dan maar verbaasd zijn dat roharro bijna dagelijks een cynisch orgasme krijgt....

Blijkbaar trekt het forum nog enkel personen aan van bedenkelijk allooi die overal met hun klikken en klakken zijn buitengesmeten
en dan hier hun frustraties komen botvieren!

Xenophon

#14 , 06 dec 2015 20:29

Ik weet niet of u het al gesnapt hebt maar de meeste posters hier zijn geen advocaten.

Iets om over na te denken ook: elke advocaat is jurist, niet elke jurist is advocaat. En ik meen wel degelijk nuttig advies te kunnen geven maar wat ik niet doe is meewerken aan advies over allerhande schimmige constructies.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 dec 2015 20:44

Had ook al de indruk dat hier ontduiking het ultieme doel is. En als je denkt dat hoer niet voldoende onderlegde juristen zitten, waarom blijf je hier dan. Besteed dan een deel van de ontdoken rechten aan een betalende raadsman. Dan hoe je je geen kopzorgen te maken. Maar die zullen hun handen van dergelijke constructies wel afhouden. Daarom ben je hier.
Nog maar recent lid hier en je maakt het hier al behoorlijk bont

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”