e-commerce met offshore bedrijf

MenM
Topic Starter

e-commerce met offshore bedrijf

#1 , 18 jul 2014 22:46

Dag iedereen

Ik ben zinnens om een soort webshop op te zetten, maar door te denken aan belastingsoptimalisaties vroeg ik me wat af omtrent offshore bedrijven.
Is het in België legaal als ik een offshore bedrijf met bankrekening heb, alle goederen aankoop met de offshore rekening, goederen naar België laat sturen, en dan de goederen naar klanten verdeel, de goederen worden door de klant uiteraard ook betaald om de offshore bankrekening.

Er gaat dus niets van geld over Belgische bankrekeningen of via Belgische vennootschappen, het enigste wat hier gebeurd is het dispatchen van goederen.

Hartelijk dank voor jullie inzicht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.

#2 , 12 aug 2014 19:32

Sorry - ik zal me eerder een vinger afhakken als mensen bij belastingsontd... euhhhh belastingsoptimalisatie te helpen...

Pluis dat maar zelf uit - zoek een professional op en hoest ten minste een beetje geld op.

Jackrussell

#3 , 07 dec 2015 21:17

Jouw bedrijf bevindt zich feitelijk in België, dus mag dat allemaal mits je in België je boekhouding voert en belasting betaalt. Dan verdwijnt ook direct je voordeel.

Offshore kan nog altijd uitstekend, maar laat je adviseren door een professional. Die komt uit op een betere constructie dan de constructie die je hier hebt uitgedacht.

Ik heb er inmiddels wel wat ervaring mee en één ding is zeker: goedkoop is duurkoop.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2015 08:58

Steeds meer mensen willen op een goedkope wijze de fiscus ontduiken.

Jackrussell

#5 , 08 dec 2015 09:16

Ja, belastingdruk is enorm hoog en het belastinggeld wordt aan veel onnozele zaken besteed. Dan gaan mensen verder kijken inderdaad. Daar heb ik op zich alle begrip voor. Alleen moet je je wel goed laten adviseren en niet door prutsers.

giserke

#6 , 08 dec 2015 09:39

U zal steeds problemen hebben met de douane wanneer je producten verstuurd naar België.
Het is natuurlijk te zien wat je dan verkoopt. Maar zoals eerder gemeld, de link met belastingontduiking is zeer snel gemaakt.

giserke

#7 , 08 dec 2015 09:42

Er is 1 regel: het geld mag België niet binnenkomen.
Maw, als uzelf in België woont, kunt U op geen enkele manier de inkomsten van een offshore-bedrijf legaal uitgeven in België.

Jackrussell

#8 , 08 dec 2015 11:35

Niet iedereen zal producten versturen naar België. Het ligt er maar net aan wat voor business je doet of het geschikt is of niet. Al zie je ook wel dubieuze bars uitgebaat worden door bedrijven uit Delaware.....

Er is nog wel meer dan 1 regel. Tip is in elk geval dat je ook hier voldoende geld moet hebben om rond te komen. Als je maandelijks rond moet komen van de betaalde facturen van je klanten, moet je hier niet aan beginnen.

Het maken van een link en het bewijzen van een link zijn ook twee verschillende dingen.

Fortuin

#9 , 08 dec 2015 21:21

Er is 1 regel: het geld mag België niet binnenkomen.
Maw, als uzelf in België woont, kunt U op geen enkele manier de inkomsten van een offshore-bedrijf legaal uitgeven in België.
Beetje een oude thread, maar waarom zou dit niet kunnen? Zolang u geen wettelijke regels overtreed, is dit geen probleem.

Persoonlijk ben ik nog altijd fan van constructies met enige substantie (lees: een niet fiscale reden om ergens aanwezig te zijn (dit kan een vennootschap zijn met of zonder personeel) ) met een mooi verhaal, waarbij de fiscus moeite zal hebben om hun gelijk te halen. De bewijslast rust immers quasi altijd bij de administratie om bepaalde constructies te doorbreken. Maak het hun dus niet gemakkelijk, door bv. de enige bestuurder te zijn en beslissingen met je buitenlandse vennootschap te nemen vanuit België. Dan krijg je situaties zoals bij Tom Boone. Daarnaast zijn structuren die spelen op het feit dat 'de fiscus het toch nooit zal weten' er deze dagen ook aan voor de moeite.

Je kan altijd gaan voor structuren op Malta en Cyprus, maar dan moet je ook leren leven met het feit dat je meestal niet zo'n mooi verhaal zal kunnen maken. Hoger risico dus. Low tax kan binnen technologie zeker, aangezien een server (volgens Europees recht) aanzien kan worden als een vestiging. Wel opletten: een goede fiscalist is hier zeker aan te raden, want er zijn veel valkuilen.

Toch nog maar eens benadrukken, belastingontwijking (hoe "vuil" het voor sommigen ook klinkt dezer dagen) is nog steeds geen belastingontduiking.

giserke

#10 , 08 dec 2015 22:38

Het kan natuurlijk wel, maar dan valt het belastingvoordeel in het niet.
Offshore bedrijven zijn wanneer je hier alle taksen, douanekosten en belastingen betaald op de inkomsten weinig rendabel.
Zonder dat laatste kun je legaal geen cent uitgeven in België zonder uw gat te verbranden. Zelfs niet in de EU.

Fortuin

#11 , 08 dec 2015 23:10

Het kan natuurlijk wel, maar dan valt het belastingvoordeel in het niet.
Offshore bedrijven zijn wanneer je hier alle taksen, douanekosten en belastingen betaald op de inkomsten weinig rendabel.
Zonder dat laatste kun je legaal geen cent uitgeven in België zonder uw gat te verbranden. Zelfs niet in de EU.
Wanneer je dus de wettelijke regels volgt zijn ze weinig rendabel? Daar ben ik niet echt mee akkoord. Een mogelijke besparing van 15-20% op de vennootschapsbelasting door gebruik van een buitenlandse structuur is in mijn ogen zeer mooi geoptimaliseerd. Je moet natuurlijk wat omzet/winst draaien om hier resultaat met te boeken.

Ik spreek hier natuurlijk wel van een correcte structuur, niet zo'n vennootschap wherever dat eigenlijk als een zwartgeld spaarpot fungeert, en waar je kaaimantaks/doorkijkbelasting op zal moeten betalen.

Geen belasting betalen, dat kan niet hé. :-) Tenzij bij een meerwaarde op aandelen dan..

Jackrussell

#12 , 09 dec 2015 10:42

Dat het belastingvoordeel in het niet valt, is onzin, Giserke. Een schildersbedrijf dat een paar duizend euro per maand omzet draait heeft er niets aan, maar 'n bedrijf dat niet heel erg locatiegebonden is en een serieuze omzet draait, wel natuurlijk.

Terug naar “Handelspraktijken”